Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-23, 09:50
  #1
Medlem
stayblacks avatar
Har stött på ett problem i Lightroom (v 5.7.1).

Hade tidigare tusentals bilder lagrad på min dators HDD, det mesta importerat till LR. Nyligen flyttade jag över allt till en extern disk för att skapa lite "ordning och reda" på mina raw-filer. Följden blev givetvis att LR inte hittar bilderna. Inte heller kan jag importera bilder på nytt, inte ens om jag byter namn/plats (LR varnar för misstänkta dubbletter och jag kan inte komma förbi det).

Nu funderar jag på att helt sonika börja om från början, rensa ut allt som är importerat i LR, gå igenom råfilerna och sortera från disken och sedan på nytt importera det jag vill jobba vidare. Jag vet dock inte hur jag ska gå till väga, jag är dessutom livrädd för att dribbla bort filer som blir knepiga att återställa.

Någon som har input om detta? Har grova problem med att få upp något bra arbetsflöde för import från dator till efterbehandling och har börjat om ett antal gånger.
Citera
2017-01-23, 11:02
  #2
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stayblack
Har stött på ett problem i Lightroom (v 5.7.1).

Hade tidigare tusentals bilder lagrad på min dators HDD, det mesta importerat till LR. Nyligen flyttade jag över allt till en extern disk för att skapa lite "ordning och reda" på mina raw-filer. Följden blev givetvis att LR inte hittar bilderna. Inte heller kan jag importera bilder på nytt, inte ens om jag byter namn/plats (LR varnar för misstänkta dubbletter och jag kan inte komma förbi det).

Nu funderar jag på att helt sonika börja om från början, rensa ut allt som är importerat i LR, gå igenom råfilerna och sortera från disken och sedan på nytt importera det jag vill jobba vidare. Jag vet dock inte hur jag ska gå till väga, jag är dessutom livrädd för att dribbla bort filer som blir knepiga att återställa.

Någon som har input om detta? Har grova problem med att få upp något bra arbetsflöde för import från dator till efterbehandling och har börjat om ett antal gånger.

Flytta aldrig filer utanför lightroom. Gör det direkt i programmet istället.

Men allt du behöver göra är ju att högerklicka ett av frågetecknen och peka ut var bilderna finns nu.

Sluta tänk i "mappar" och "filnamn" det är helt ovesäntligt. Använd metadatan.

Jag har drygt 200 000 bilder i min LR. Jag har ingen jävla aning om var de finns rent fysiskt på mina lagringsvolymer, eller vad filerna faktiskt heter... för det är helt ointressant.
Citera
2017-02-08, 01:52
  #3
Medlem
-Andreas-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stayblack
Har stött på ett problem i Lightroom (v 5.7.1).
Ja. Jag har också haft det.
Citat:
Ursprungligen postat av stayblack
Jag vet dock inte hur jag ska gå till väga, jag är dessutom livrädd för att dribbla bort filer som blir knepiga att återställa.
Nja. Jag är inte livrädd, men ja, det tog några veckor att hitta de jag blev med - var: rent fysiskt på disk.
Givetvis data recovery på det. Annars hade det inte tagit sådan tid.
Citat:
Ursprungligen postat av stayblack
Någon som har input om detta? Har grova problem med att få upp något bra arbetsflöde för import från dator till efterbehandling och har börjat om ett antal gånger.
Ja.
Du måste bli mer "aspig", även om du inte vill/orkar, men bara på LR/RAW/NEF/fil-biten.

HA, dedikerade diskar som du gett ID/etikett/namn.
GÖR, kataloger->underkatalog->datum->format->osv.
KLONA, diskarna... plural... och ha flera fysiska backups.
UTFÖR, backup manuellt ofta.
LITA INTE på metadata, att Adobes kataloger är "vattensäkra" eller LR i blindo.
VET, var du har dina fotografier.
TA, hand om dem väl.

Ja.
Har du en sådan setup så blir arbetsflödet mycket enkelt. Det är bara att köra på.
Gör du fel. Finns det backup's.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback