Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-23, 00:43
  #1
Avstängd
Jag har en hel del erfarenhet från bygga hemsidor med HTML, CSS, Javascript och har kännedom av bland annat php och Wordpress. Kan till och med Photoshop och grafisk design.

Jag vill starta något eget, för att bygga hemsidor åt folk. Min fråga är hur lyckas man i dagensläge nu när det finns en jätte utbud av webbutvecklare där ute? Och konkurrensen är jätte stort.

Vad ska man göra eller kunna mer för att sticka ur mängden?

Vad kan man göra för att få kunder välja dig?

Hur hittar man kunder?
Citera
2017-01-23, 07:42
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bbnation
Jag har en hel del erfarenhet från bygga hemsidor med HTML, CSS, Javascript och har kännedom av bland annat php och Wordpress. Kan till och med Photoshop och grafisk design.

Jag vill starta något eget, för att bygga hemsidor åt folk. Min fråga är hur lyckas man i dagensläge nu när det finns en jätte utbud av webbutvecklare där ute? Och konkurrensen är jätte stort.

Vad ska man göra eller kunna mer för att sticka ur mängden?

Vad kan man göra för att få kunder välja dig?

Hur hittar man kunder?

Leta upp något mindre företags hemsida som ser förjävlig ut, gör om den åt dom.
Citera
2017-01-23, 12:59
  #3
Medlem
Jernmaskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-sonny
Leta upp något mindre företags hemsida som ser förjävlig ut, gör om den åt dom.
Bra förslag, elelr så ringe rdu upp och ger ett kostnads förlag på en uppdatering.
Eller så föreslår du dom att köpa en av dina paketerade tjänster. För det har du väl??
Citera
2017-01-23, 13:10
  #4
Avstängd
Ah okej tack för tips. Jag har ännu inte startat nån sida för att synas men håller på.

När det gäller pris, hur mycket ska man egentligen ta? Och hur mycket ska man ta vid enstaka uppdateringar?
Citera
2017-01-23, 14:22
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bbnation
Ah okej tack för tips. Jag har ännu inte startat nån sida för att synas men håller på.

När det gäller pris, hur mycket ska man egentligen ta? Och hur mycket ska man ta vid enstaka uppdateringar?

Den billigaste reklamkanalen är nöjda kunder. Och det gäller såväl pris som resultat (samtidigt). Då finns det chans att kunden spontant nämner dig när ämnet kommer på tal med sina kunder/leverantörer.

Gäller särskilt vid B2B att båda parter skall vara jättenöjda med affären. Eftersom du "bara" säljer dig/din tid, så är det bra att vara "lyhörd" för hur kundens verksamhet går och prissätta därefter.

Kolla ofta att du tjänar tillräckligt för ditt boende och mat, samt undvik utgifter(investeringar) tills du fått lite koll på inkomsterna.
__________________
Senast redigerad av iconicatab 2017-01-23 kl. 14:25.
Citera
2017-02-17, 22:11
  #6
Medlem
Trillskes avatar
Allt under 500 är slavlön som konsult så 500-2000:-/timmen. Vid 500 är du dålig men kan åtminstone något företaget behöver, vid 2000 har du expertkompetens och kompetens för den specifika kundens domän. Över 2000:-/timmen handlar det antingen om väldigt korta uppdrag (några timmar per tillfälle) eller väldigt unik kompetens där du är närmare oersättlig.

Anledningen att tex jurister kan (måste) ta så mycket är att deras tid för fakturering blir extemt ryckig. Som IT-konsult har du ofta möjlighet att arbeta en vanlig 40h/vecka - ibland på lång sikt - varvid 1000:-/timme är en bra lön.

Ungefär så.

För att sticka ut ur mängden ska du kunna skapa något vettigt/värdeskapande. Att "kunna css/html/js" är ungefär som att kunna springa snabbt. Dvs det är väl roligt, men frågan är varför någon ska betala dig för det.

För att vara värdeskapande är kunskap om domän, IT-arkitektur och annat kringliggande ännu viktigare än kunskap inom programmering. För att dra den hierarkin ännu ett snäpp är bland det oviktigaste att kunna syntax/specifika språks finesser. Optimalt är man såklart duktig på allt redan, men det är liksom inte att kunna översätta en lösning till kod som betalar ordentliga pengar (därav den gamla humoristiska outsourcing-till-Indien-myten), det är att hitta lösningen som ska översättas till kod.

Däremot stämmer det inte att konkurrensen är speciellt stor alls idag. Vi har helt enorm brist på människor som gör ens halvvettiga saker. Det är nog tvärt om så att IT-utvecklare idag är det yrke med allra minst konkurrens i hela Sverige, samtliga brancher inräknade utom möjligen de som mer eller mindre kvotas till statisk brist (tex läkare).

Ska dock inte misstolkas som att vem som helst får jobb. Men det är ju en bissarr utgångspunkt - man anställer inte någon utan kompetens och utbildning som kirurg heller.

EDIT: om du tänkt nischa dig mot digital design är konkurrensen dock hårdare. Man kan nämligen inte bara anlita en designer, utan måste då fortfarande betala lika mycket för folk som ordnar det tekniska. Dvs som nischad designer måste du vara utmärkande duktig, annars är du bara en onödig kostnad.
__________________
Senast redigerad av Trillske 2017-02-17 kl. 22:35.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback