Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-07, 13:40
  #25
Medlem
forfoxsakes avatar
Ja det går men är kört om man försöker.
Massor av människor får ju opiater i samband med sjukhusbesök och utvecklar noll problem.
Exemplel går att belägga på ALLT.
Springer man på heroin några gånger i livet och berusar sig och inget mer händer gick det bra. Men rationaliserar man att pröva heroin en gång och aldrig mer har det börjat skita sig.
Väldigt svårt att förklara, men det går att testa men aldrig att bruka ansvarsfullt. Kanske inte det klokaste jag sagt men skit samma. Försök inte men har det hänt är det liksom inte kört för det.
Citera
2017-05-07, 13:42
  #26
Medlem
Handlar helt och hållet om din personlighet. Jag personligen har svårt att hålla ett kontrollerat bruk av någonting alls, när jag väl tar något så blir det att jag kör på. Men då är jag psykiskt instabil, har dålig självdisciplin och missbruk går i släkten.

Min bror å andra sidan är raka motsatsen. Han kan ta lite tramadol eller röka lite gräs nån gång i månaden och hålla sig till det utan att vilja ha mer, samtidigt som han sköter ett normalt liv.

Dom avgörande faktorerna är din personlighet samt anledningen till varför du vill ta. Men jag kan säga direkt att om du vill ta opiater för att du mår dåligt och vill må bättre så kommer du med all sannolikhet fastna. Och tro mig när jag säger att det går fortare än man tror och man inser det sällan själv innan det är för sent.
Citera
2017-05-12, 12:13
  #27
Avstängd
Det går för mig, använder tramadol, enbart tramadol i perioder upp till 3 gånger i veckan som antidepp främst, max 300 mg per dygn, sen har jag uppehåll några dagar eller en vecka och tar igen, mår visserligen skit de dagarna men vetskapen om att jag tramadol finns kvar och att jag kommer fungera som en normal människa igen inom kort gör att man står ut. Tramadol är för mig den perfekta medicinen både mot min depression och ångest, den effekten funkar dock inte om man tar den varje dag så därför har jag självdisciplin
Citera
2017-05-12, 13:14
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jannetreiber93
Det går för mig, använder tramadol, enbart tramadol i perioder upp till 3 gånger i veckan som antidepp främst, max 300 mg per dygn, sen har jag uppehåll några dagar eller en vecka och tar igen, mår visserligen skit de dagarna men vetskapen om att jag tramadol finns kvar och att jag kommer fungera som en normal människa igen inom kort gör att man står ut. Tramadol är för mig den perfekta medicinen både mot min depression och ångest, den effekten funkar dock inte om man tar den varje dag så därför har jag självdisciplin


Låter som mig. Använder det dock mer som rekreation eftersom jag inte mår speciellt dåligt för övrigt. Efter ca fyra år har jag dock nu börjat märka att dom vita perioderna börjar bli jobbigare. Funderar på att byta substans för att "nolla" toleransen som givetvis blivit alldeles för hög. Kan tillägga att jag har dom på recept för en gammal ryggskada (som givetvis sedan länge är läkt ) så dom kostar mig i pricip nada.
Citera
2017-05-18, 08:27
  #29
Medlem
Mommejrs avatar
Ja . Det går att göra, Men det är kanske svårt för många. Jag själv dock tar bara ganska svaga opiater/opioider . Nån gång per år. Dock om jag har mycket av det hemma så är det svårt att inte ta mer än vad man tänkt sig.
Citera
2017-05-19, 10:54
  #30
Awaiting Email Confirmation
Etizopapayas avatar
Kort svar: Allt handlar om vem du är som person och varför du brukar substansen.
Mår du bra psykiskt och har ett fungerande liv med allt vad det innebär så kommer du kunna bruka opioider för rekreation då och då.

Mår du dåligt, har ett flyktbeteende eller vill döva din ångest så kommer det för eller senare gå åt helvete i varierande grad.
Så ni som har scheman, ni har säkert bra självdisciplin, kontroll och tillåter er "bara" att fly några gånger i veckan kanske, eller så varvar ni substanser för att undvika beroende det kan fungera i flera år. Men långsamt kommer ni att flytta fram gränserna för vad som är OK och till slut riskerar ni att sitta där med ett psykiskt och fysiskt beroende. Ni lurar er själva. Sen finns det dom som löser sin grundproblematik under tiden och kommer klara sig bra tack vare sin disciplin.

Tips?
Max 1-2 gång i månaden på tyngre opioider, max 1 gång i veckan på lättare.
Citera
2017-05-19, 11:00
  #31
Medlem
Skullheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knubbisarne
1. Är det möjligt att bruka opiater/opioider någon gång ibland utan att hamna i ett missbruk? Eller är suget efter substansen alldeles för starkt?
2. Hur ser det ut för er, hur ofta brukar ni opiater/opioider?

Har själv ingen erfarenhet, därav mina frågor. Är lite småsugen att prova diverse opiater/opioider men vill absolut inte fastna i ett missbruk. Båda mina föräldrar har varit heroinmissbrukare, min mamma dog av en överdos, så sannolikheten att jag utvecklar ett missbruk antar jag är något förhöjt. Om genetik har något med saken att göra det vill säga. Vet inte vad forskning säger om saken så kan inte dra några slutsatser.


Jag gjorde det i rätt så många år, lite då och då, på helgen och nån dag i veckan. Blev aldrig beroende, och kände aldrig något sug eller "måste" Höll väl på så iaf 6 år, aldrig en avtändning, eller någon psykiskt sug, det var helt enkelt en ersättning för alkohol för min del.

Det är nu flera år sedan jag slutade med detta, tröttnade helt enkelt på ruset. Däremot så blev väl i princip alla mina vänner beroende som höllt på samtidigt, och de är igång fortfarande..

Vissa människor hamnar lätt i beroende och vissa människor hamnar inte där, tror ens genetik spelar in rätt mycket.


Slutsatsen är att strunta i det, de flesta blir beroende och slutar i misär.
Citera
2017-06-08, 10:34
  #32
Medlem
Jobbar i behandling. Träffar så många ungdomar som resonerat som du. Sen sitter de där 10 år senare i ett tungt opiat missbruk som de ej kan bryta. Börjar tappa räkningen på alla som dött...
Gör det inte. Det finns ingen lösning i droger tyvärr. Om du mår dåligt, så be att få prata med någon. Var ute mycket och rör på dig. Stäng inte in dig själv i ett missbruk snälla du.
Citera
2017-06-09, 09:44
  #33
Medlem
Danlos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mongomanish

Det enda som har funkat för mig är total avhållsamhet från alla droger. Jag kan helt enkelt inte använda lite eller lagom. Istället har jag fått göra något åt mitt grundproblem som är ett känslomässigt problem. Så försök göra något åt ditt dåliga mående på naturlig väg är mitt tips! =)

Mycket bra skrivet. Antar att jag bör göra likadant innan jag fastnar i något.. Frågan är hur man finner mening i livet? Hur gör man för att vakna med pirr i magen och flyga upp ur sängen leendes med lust att gå till arbetet? Jag kan inte ens tänka mig ett arbete där jag skulle kunna känna så ens en enda dag..
Citera
2017-06-20, 15:41
  #34
Medlem
Centralstimulantias avatar
För mig är det enkelt att ta lite då och då, även fast jag tar ganska häga doser och även blandar med benso/alkohol. Vanligtvis brukar jag oxy eller sub.
Citera
2017-06-20, 21:54
  #35
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bosskorv
Låter som mig. Använder det dock mer som rekreation eftersom jag inte mår speciellt dåligt för övrigt. Efter ca fyra år har jag dock nu börjat märka att dom vita perioderna börjar bli jobbigare. Funderar på att byta substans för att "nolla" toleransen som givetvis blivit alldeles för hög. Kan tillägga att jag har dom på recept för en gammal ryggskada (som givetvis sedan länge är läkt ) så dom kostar mig i pricip nada.

Du fattar att du är i ett missbruk va?
Citera
2017-06-24, 13:17
  #36
Medlem
Trådskaparen här. Provade tramadol. Fastnade. Hoppade av plugget. Går nu hos beroendecentrum. För mig gick det alltså inte att ta opioider lite då och då.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback