Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-03-03, 14:59
  #25
Medlem
http://blogg.avanza.se/hemberg/2017/...ast-i-ppm-739/
Citera
2017-03-08, 01:17
  #26
Medlem
mmmoookkks avatar
Mitt sparande till pension har 2 fonder:

90% globalfond
10% räntefond

När jag är 7-8 år från pensionen (låååångt kvar!) kommer jag fördela om den så den är riskjusterad och balanserad så jag inte riskerar att tappa 50% eller mer innan jag går i pension.
Citera
2017-03-08, 11:39
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mmmoookkk
Mitt sparande till pension har 2 fonder:

90% globalfond
10% räntefond

När jag är 7-8 år från pensionen (låååångt kvar!) kommer jag fördela om den så den är riskjusterad och balanserad så jag inte riskerar att tappa 50% eller mer innan jag går i pension.

Kommer låta min pension vara kvar i AP7.
Citera
2017-03-10, 05:40
  #28
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrstork
ap7 såfa är generations fond som hpller på med derivata.. så det är mycket mer risk i den än vanliga fonder.

spar du privat? öppna ett ISK och spara där så slipper du så höga skatter.
satsa på aktie fonder och undvik räntefonder, fond i fond samt blandfonder. indexfonder är bra småbolag är bättre och undvik allt för spetsiga fonder. undvik även tillväxtfonder. satsa på europa norden usa och globalt.

spara ordentligt! och lycka till.
Det man skall undvika är att åka med ned i botten. Att missa maximal avkastning är inte hela världen, att åka ned i botten vid en sättning på marknaden är värre.
Bättre ligga med lite mindre riskfyllda fonder och låta portföljen tugga på.
Givetvis måste den enskilde se över sitt innehav 2-3 gg per år och agera om det kommer signaler om att en sättning på marknaden är på g.
Citera
2017-03-10, 11:29
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SchenkerDS
Men har läst att det går att "förvalta" sina pensionspengar bättre i fonder än att låta dem vara kvar i diverse statliga hitte-på-varianter.

Jag kan säga det lönar sig att vara aktiv på sina premiepensionsfonder. Speciellt om du är ung kan det bli mycket skillnad till pensionen.
Citera
2017-03-10, 18:03
  #30
Medlem
Farmstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det man skall undvika är att åka med ned i botten. Att missa maximal avkastning är inte hela världen, att åka ned i botten vid en sättning på marknaden är värre.
Bättre ligga med lite mindre riskfyllda fonder och låta portföljen tugga på.
Givetvis måste den enskilde se över sitt innehav 2-3 gg per år och agera om det kommer signaler om att en sättning på marknaden är på g.

På vilket sätt är detta bättre? Under en längre period har ju det lönat sig att ligga lång i index även om det har gått riktigt illa under kortare perioder...
Citera
2017-03-10, 23:01
  #31
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmstar
På vilket sätt är detta bättre? Under en längre period har ju det lönat sig att ligga lång i index även om det har gått riktigt illa under kortare perioder...
NU är väl inte index samma som att ligga i offensiva aktiefonder? Att ligga kvar i index när marknaden backar månad in och månad ut är idioti.
Citera
2017-03-11, 01:00
  #32
Medlem
Noobspararens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SchenkerDS
Kommer låta min pension vara kvar i AP7.
Samma för mig!
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Jag kan säga det lönar sig att vara aktiv på sina premiepensionsfonder. Speciellt om du är ung kan det bli mycket skillnad till pensionen.
Kan ju även gå åt skogen, så antar att för de som är rätt okunniga är det rätt smidigt att använda sig av AP7.
Citera
2017-03-11, 08:47
  #33
Medlem
Farmstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
NU är väl inte index samma som att ligga i offensiva aktiefonder? Att ligga kvar i index när marknaden backar månad in och månad ut är idioti.

Det är väl inte svårt att hitta en "offensiv" aktiefond som följer ett index. Avanzas gratisfond är ju ett exempel. Backar marknaden är det bara att fylla på/fortsätta månadsspara, något som är enkelt då avsättningar för pension vanligtvis sker just löpande.
Citera
2017-03-11, 11:18
  #34
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmstar
Det är väl inte svårt att hitta en "offensiv" aktiefond som följer ett index. Avanzas gratisfond är ju ett exempel. Backar marknaden är det bara att fylla på/fortsätta månadsspara, något som är enkelt då avsättningar för pension vanligtvis sker just löpande.
Varför fylla på i en nedåtgående marknad, bättre köpa lågavkastande räntefonder och invänta en vändning.
Citera
2017-03-14, 23:54
  #35
Medlem
mmmoookkks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Varför fylla på i en nedåtgående marknad, bättre köpa lågavkastande räntefonder och invänta en vändning.

Ja det vore väl självklart det ultimata. Men problemet är att för den "vanliga" spararen så är det svårt att veta när vändningen kommer. Och hen har heller inget intresse av att hela tiden fokusera på börsen eller lägga mycket tid på den.

Så därför handlar mycket om psykologi. Och att göra det så lätt som möjligt att spara pengar.

Om du ska försöka tajma marknaden... om du hela tiden ska hålla ett litet getöga på marknaden för att se ifall den dyker... om du ska gå runt och undra när du ska lägga in pengar igen för "nu vänder nog snart marknaden"...

Då blir det snabbt något som tar upp väldigt mycket energi från gemene man. Energi som du skulle kunna lägga på att leva ett bättre liv istället.

Bättre är då att veta att du har en långsiktigt sparande där du varje månad sparar pengar automatiskt... låt dom trickla in på börsn varje månad i den utspridning du vill ha... och låt det vara. Utan att fokusera på vad som händer på börsen.

Så länge du sparar på ett sätt som kommer ge dig en bra avkastning historiskt sett och grundad utifrån en riskbild du är OK med så ser jag inga problem med de.
Citera
2017-03-15, 07:15
  #36
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mmmoookkk
Ja det vore väl självklart det ultimata. Men problemet är att för den "vanliga" spararen så är det svårt att veta när vändningen kommer. Och hen har heller inget intresse av att hela tiden fokusera på börsen eller lägga mycket tid på den.

Så därför handlar mycket om psykologi. Och att göra det så lätt som möjligt att spara pengar.

Om du ska försöka tajma marknaden... om du hela tiden ska hålla ett litet getöga på marknaden för att se ifall den dyker... om du ska gå runt och undra när du ska lägga in pengar igen för "nu vänder nog snart marknaden"...

Då blir det snabbt något som tar upp väldigt mycket energi från gemene man. Energi som du skulle kunna lägga på att leva ett bättre liv istället.

Bättre är då att veta att du har en långsiktigt sparande där du varje månad sparar pengar automatiskt... låt dom trickla in på börsn varje månad i den utspridning du vill ha... och låt det vara. Utan att fokusera på vad som händer på börsen.

Så länge du sparar på ett sätt som kommer ge dig en bra avkastning historiskt sett och grundad utifrån en riskbild du är OK med så ser jag inga problem med de.
Det jag menar är inte att följa korta svängningar, stora ras likt 2008, 2000 etc ser du oftast då hela marknader viker under längre tid. Att då bara ligga kvar tycker jag är fel även om du redan tagit förluster, sälj köp positivt avkastande fonder och vänta.
Sen kan du kliva tillbaka när du ser och läser att marknaden är på g tillbaka.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback