Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-22, 16:22
  #1
Avstängd
Jag kan HTML, CSS och webutveckling men det känns som det området har väldigt hög konkurrens om man ska starta något eget och tjäna pengar där och vill istället välja nåt där det är lite konkurrens men det är stor efterfrågan. Det kan lika gärna också vara webutveckling eller något annat programspråk som inte är så känd i folkmun men ändå har stor efterfrågan så att man kan tjäna pengar där.
Citera
2017-01-22, 16:55
  #2
Medlem
Objektorienterad programmering är oumbärligt. Som egenföretagare kanske det beror lite på vad du faktiskt jobbar med. Jobbar du på en egen produkt eller som t.ex. konsult? Front-end såsom JavaScript och PHP är väldigt poppis. Något som i princip alla arbetsgivare finner meriterande är SQL samt erfarenhet med att jobba med databaser. Swift för iOS-utveckling är värt att kunna as well ... Ja, allt är relativt egentligen. Ju mer du kan, desto bättre. Det handlar mycket om erfarenhet när man söker jobb som programmerare. Vissa erbjuder tjänster som Junior [insert valfritt språk] Developer. Sök den tjänsten ifall du kan!! När du jobbat två tre år så är du automatiskt mer attraktiv på IT-marknaden.

Har driftat ifrån din fråga kanske lite, men om du kan något språk så satsa hårt! Bra lön finns alltid efter lite erfarenhet. Sen är det fördel att lära sig Java, JavaScript och SQL.
Citera
2017-01-22, 17:01
  #3
Medlem
John-Pauls avatar
Det kanske inte låter kul och kanske som utan framtid men jag vet att det är stor brist på folk som kan underhålla och anpassa gamla Cobol system. Vissa stora arbetsgivare inom bland annat bank och försäkring har stora parker av bassystem skrivna i detta programspråk. Tron har varit att dessa skulle ha bytts ut sedan decennier tillbaka men så har det inte blivit i någon större omfattning, merparten är säkert kvar och jag spår att det kommer ta fortsatt lång tid innan detta är ersatt.
Erfaret folk inom detta kan lätt jobba få med detta på konsultbasis, eller som anställd med klart goda chanser till hyfsad ersättning (inte minst med tanke på att dessa inte behöver investera i ny kunskap).
Citera
2017-01-22, 17:08
  #4
Medlem
vtcs avatar
Om du ämnar utveckla webbsystem så kan det vara värt att sätta sig in i antingen Java EE eller .NET. Att vara vass på diverse javascriptramverk är nödvändigt om du ska syssla med front end-grejer.

Ämnar du utveckla något eget från grunden eller hoppa in som konsult i existerande projekt?
Citat:
Ursprungligen postat av John-Paul
Det kanske inte låter kul och kanske som utan framtid men jag vet att det är stor brist på folk som kan underhålla och anpassa gamla Cobol system. Vissa stora arbetsgivare inom bland annat bank och försäkring har stora parker av bassystem skrivna i detta programspråk. Tron har varit att dessa skulle ha bytts ut sedan decennier tillbaka men så har det inte blivit i någon större omfattning, merparten är säkert kvar och jag spår att det kommer ta fortsatt lång tid innan detta är ersatt.
Erfaret folk inom detta kan lätt jobba få med detta på konsultbasis, eller som anställd med klart goda chanser till hyfsad ersättning (inte minst med tanke på att dessa inte behöver investera i ny kunskap).
Absolut. Ungefär samma sak gäller SAP.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback