Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2022-01-04, 12:24
  #49
Medlem
WebDevs avatar
Flytta inte till någon av dem, båda är skitstäder.
Citera
2022-01-04, 12:29
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pejjninthuess
Vi funderar alla på vart vi egentligen vill bo.. (gräset som är grönare..)

Men jag tyckte det borde funnits med några saker till på dina listor..

stora städer - lika med Stress ..

Bilar / trafik / Parkerings-eländet. - behöver inte sägas mer.

Köandet - också överflödigt att kommentera..

(många kan inte välja så fritt, brukar vara antingen jobb eller kärlek som styr boendeort)

Bilköerna skiljer sig inte nämnvärt mellan nån av de 3största städerna. Det går segt mellan 7-9 och 15-17, så ska man gå på det så bör man välja kommunalt eller flextid så man slipper slösa bort 1-2h/dag under resten av sitt arbetsliv.

Det är en annan bra aspekt att väga in om man kan både bo och jobba inom gångavstånd.

Jag har bott i båda och föredrar Sthlm som stad, men skulle välja vänner framför stad alla dar i veckan.
__________________
Senast redigerad av Bruz-Lee 2022-01-04 kl. 12:38.
Citera
2022-01-04, 12:45
  #51
Medlem
Ändra

[quote=amnyonnoynma|

Jag väljer Stockholm för det nuförtiden är svårt att hitta drägliga citynära bostadsområden i Göteborg och för mig blir frågan, varför bo "i" en stad om medelklassträvan är att bo i en kranskommun och post-covid bilpendla 2 h per dag?

Hela "sveriges framsida" / närmre kontinenten-snacket är för övrigt en kvarleva från 70-talet då Göteborg hade ett helt annat utbud av båtförbindelser. Göteborgs är ingen hamnstad längre.[/QUOTE]

Du rekommenderar Sthlm framför Gbg.
Vilket skulle du säga vore ett bättre alternativ om scenariot ändrades lite:

1. Bostad i omgivande område/kranskommun Göteborg utan familj

Vs

2. Bostad i kringliggande kommun/stad/förort utan familj Stockholm

Edit: sorry för misslyckad citering
__________________
Senast redigerad av CoolGenerator 2022-01-04 kl. 12:48. Anledning: Ändra
Citera
2022-01-04, 18:33
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoolGenerator
Du rekommenderar Sthlm framför Gbg.
Vilket skulle du säga vore ett bättre alternativ om scenariot ändrades lite:

1. Bostad i omgivande område/kranskommun Göteborg utan familj

Vs

2. Bostad i kringliggande kommun/stad/förort utan familj Stockholm

Edit: sorry för misslyckad citering

Beror på. Är det en clean slate skulle jag nog välja Stockholm, men bara om du har en social ingång som t.ex. studier. Det är som jag upplever det nämligen lite svårare att få nya kompisar i Sthlm om man inte är väldigt initiativtagande/utåtriktad. Det är inte alltid att ett jobb är tillräckligt om med det finns en större risk att man känner sig ensam. Å andra sidan är det lättare att hitta fränder i Stockholm om du har skumma särintressen. Om man inte har en social ingång och är lite mer introvert och har ganska normala hobbies är nog Göteborg bättre. Det är svårare att "hitta hem" i Stockholm. Man behöver känna staden lite för att veta var man skall leta. Folk stadgar sig och bildar familj lite senare dock så man har mer tid på sig att vara ung.

Det går att hitta vettiga områden i Göteborg men du kommer sannolikt att bli bilberoende om du inte gillar att spendera dina mornar och eftermiddagar i regnblåsten vid en busshållplats.

Göteborg har enligt mig vackrare natur (mer lövträd och kuperat landskap) men Stockholm har dock fler soltimmar, framförallt under sommaren: 518 vs 396 timmar, 2021, v. 26-32.
Citera
2022-01-06, 12:54
  #53
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amnyonnoynma
Beror på. Är det en clean slate skulle jag nog välja Stockholm, men bara om du har en social ingång som t.ex. studier. Det är som jag upplever det nämligen lite svårare att få nya kompisar i Sthlm om man inte är väldigt initiativtagande/utåtriktad. Det är inte alltid att ett jobb är tillräckligt om med det finns en större risk att man känner sig ensam. Å andra sidan är det lättare att hitta fränder i Stockholm om du har skumma särintressen. Om man inte har en social ingång och är lite mer introvert och har ganska normala hobbies är nog Göteborg bättre. Det är svårare att "hitta hem" i Stockholm. Man behöver känna staden lite för att veta var man skall leta. Folk stadgar sig och bildar familj lite senare dock så man har mer tid på sig att vara ung.

Det går att hitta vettiga områden i Göteborg men du kommer sannolikt att bli bilberoende om du inte gillar att spendera dina mornar och eftermiddagar i regnblåsten vid en busshållplats.

Göteborg har enligt mig vackrare natur (mer lövträd och kuperat landskap) men Stockholm har dock fler soltimmar, framförallt under sommaren: 518 vs 396 timmar, 2021, v. 26-32.
Tja..finns gott om kapitalstarka personer som bor i centrala Göteborg. Finns flera hela kvarter i tex Vasastan med bara dyrare bostadsrätter.
Men det är mer diversierat då allmännyttan har kvar sina lägenheter i mycket större utsträckning som man alltid haft sen gammalt jämfört med Stockholm där inte hyrorna stuckit iväg uppåt alltför långt. Det är sant. Dock inga direkt dåliga områden vi pratar om. Men en mer blandning av folk. Inget rikemansreservat som centrala Stockholm blivit. Och det är knappast någon norm heller att det ska vara om vi tittar internationellt på storstäder överlag. Det är väldigt typiskt Stockholm.
__________________
Senast redigerad av Steff83 2022-01-06 kl. 12:57.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback