Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-22, 12:23
  #1
Medlem
Gjorde ett inlägg 2015 om samma ämne, då hade jag ingen kunskap alls. Har byggt på med kunskaper sen dess och gjort lite fynd här och var.

Ett exempel är denna http://imgur.com/a/8Pghs

Men har fortfarande inte fått några omfattande kunskaper om hur/vart jag kan hitta egna fyndigheter i närheten. Dit jag har varit för att leta har varit välkända fyndorter som det står om lite här och var på nätet, men skulle vilja söka i skogarna i närheten och som sagt. Hitta något alldeles eget som ingen annan har varit vid förut, hur går man till väga?

Har ju SGUs kartvisare till hjälp som visar olika mineralförekomster, jordarter, bergarter, m.m.
Kan man använda denna info till någonting eller förekommer kvartskristaller lite här och vars?
Kan dom förekomma i alla typer av berg? Vart ser man dom oftast? Tittat på x antal videos på youtube men dom är från USA och kan säga att deras natur som dom visar från ser mycket mycket annorlunda ut än den närliggande vid mig.

Mvh,
hemzkg
__________________
Senast redigerad av hemzkG 2017-01-22 kl. 12:26. Anledning: fel
Citera
2017-01-22, 14:00
  #2
Medlem
Du har ju redan en. Varför ha fler? Vad ska du med dem till?

Är det själva förstörelsen av platserna där dessa kristaller finns som driver dig, eller planerar du att sälja dem?
Citera
2017-01-22, 14:23
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redwoodmarin
Du har ju redan en. Varför ha fler? Vad ska du med dem till?

Är det själva förstörelsen av platserna där dessa kristaller finns som driver dig, eller planerar du att sälja dem?

Om du själv någonsin har letat efter kristaller så vet du känslan som uppstår när man väl finner en, det är som att va på skattjakt. Och man vet aldrig vad man finner heller det är det som driver mig iallafall.

Samt så är det väl lite samlare i mig med, har kristaller från 4 olika ställen och jag ser direkt skillnad på olika exemplar som är därifrån utan att det står vart ifrån dom kommer. Så alla kristaller ser ofta olika ut, formade på ett visst sätt, ett visst lyster osv.

Och till din fråga om det är för att sälja, man vet aldrig vad man hittar. Har sålt lite av det jag hittat tidigare för vad ska man med 15-20kg av samma typ av kristaller till? Plockade på mig så mycket för att man vet ju som sagt inte vad man finner desto djupare man gräver man tänker ju 'snart kommer något större'
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback