Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-23, 09:44
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Fast nog måste väl frihandel vara en av de mest grundläggande liberala trossatserna numer. Att det i praktiken är en bluff tycks emellertid inte bekymra liberaler. Eftersom det inte finns några fria valutamarknader så blir det aldrig någon frihandel. Trump är ju fullt medveten om detta och hur främst Kina länge manipulerat sin valuta. Att Karl Marx var en stor anhängare av frihandel är också intressant. Han ansåg att det var det effektivaste sättet att krossa nationer på. Så konvergerar liberalism och marxism till en globalistisk mardröm. Det gör Trump till en motvikt mot globalismen. I bästa fall dödsstöten för densamma.

Jovisst, men du gör ett tanke fel där. Vad som är liberalt definieras utifrån liberal teori, inte utifrån vad "liberaler" anser vara liberalt. Om folk vill envisas med att kalla sig liberaler utan att förstå själva grundsatsen, lite parafraserat av Ayn Rand: En filosofi är god eftersom den fyller en praktisk funktion, gör den inte det är den ond. Att vara antihandelshinder per se i alla lägen förringar den praktiska funktionen och är således inte liberalt. Annars hade det liksom också varit liberalt att plocka mobiler av folk i skolan, bygga kärnkraftverk och införa tidiga betyg
Citera
2017-01-23, 12:45
  #14
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymFegis2
Jovisst, men du gör ett tanke fel där. Vad som är liberalt definieras utifrån liberal teori, inte utifrån vad "liberaler" anser vara liberalt. Om folk vill envisas med att kalla sig liberaler utan att förstå själva grundsatsen, lite parafraserat av Ayn Rand: En filosofi är god eftersom den fyller en praktisk funktion, gör den inte det är den ond. Att vara antihandelshinder per se i alla lägen förringar den praktiska funktionen och är således inte liberalt. Annars hade det liksom också varit liberalt att plocka mobiler av folk i skolan, bygga kärnkraftverk och införa tidiga betyg


Hela liberalismen bygger på ett otal tankefel. Alltifrån den enfaldiga individualismen och tron på fri vilja till frihandelsfantasier. Sånt ingår i liberal teori vill jag understryka. Sen kan jag också se att många som kallar sig liberaler i själva verket är kryptokommunister. Att LUF tycker att höjden av frihet är nekrofili och incest ökar inte direkt liberalers trovärdighet. Allt sammantaget så bör liberaler förbereda sig på att liberalismen snart gör kommunismen sällskap på historiens sophög. Det kommer inte minst Trump att se till.
Citera
2017-01-23, 12:57
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Hela liberalismen bygger på ett otal tankefel. Alltifrån den enfaldiga individualismen och tron på fri vilja till frihandelsfantasier. Sånt ingår i liberal teori vill jag understryka. Sen kan jag också se att många som kallar sig liberaler i själva verket är kryptokommunister. Att LUF tycker att höjden av frihet är nekrofili och incest ökar inte direkt liberalers trovärdighet. Allt sammantaget så bör liberaler förbereda sig på att liberalismen snart gör kommunismen sällskap på historiens sophög. Det kommer inte minst Trump att se till.

Hahaha i egenskap av liberal tror jag nog inte du riktigt förstått dig på liberal teori. Individualismen är en naturlig utgångspunkt eftersom målet i ditt liv är din egna lycka, inte att tillfredsställa någon metafysisk entitet eller något kollektiv. Fri vilja är en naturlig produkt av individualismen, likaså frihandeln eftersom det leder till maximal nytta för alla inblandade parter.

Sedan förstår jag inte problemet med nekrofili/incest, en död människa kan inte samtycka så det är upp till dennes anhöriga att besluta kring vad som ska hända med liket och om två vuxna människor vill ha sex, vad stör det dig?
Citera
2017-01-23, 13:18
  #16
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymFegis2
Hahaha i egenskap av liberal tror jag nog inte du riktigt förstått dig på liberal teori. Individualismen är en naturlig utgångspunkt eftersom målet i ditt liv är din egna lycka, inte att tillfredsställa någon metafysisk entitet eller något kollektiv. Fri vilja är en naturlig produkt av individualismen, likaså frihandeln eftersom det leder till maximal nytta för alla inblandade parter.

Sedan förstår jag inte problemet med nekrofili/incest, en död människa kan inte samtycka så det är upp till dennes anhöriga att besluta kring vad som ska hända med liket och om två vuxna människor vill ha sex, vad stör det dig?


Du var mig en lustig typ. Det var ju exakt det jag skrev om liberalismen. Fri vilja existerar inte och det har bevisats av psykologisk empiri och genetiska rön. Samma sak med individualism. Människan är ett flockdjur och kan därför aldrig psykologiskt eller praktiskt förhålla sig bara till sig själv. Som jag skrev. Liberalismen består av ett otal tankefel och du bekräftade dem. Så du borde skratta åt dig själv.

Nej, jag förstår att du inte begriper varför nekrofili och incest är fel. Eftersom du helt klart är en autistliberal. Ert drömsamhälle uppnås när folk masturberar offentligt, äter bajs och gifter sig med getter. But get this. Er tid är över. Det är slut snart nu. Trump och Putin kommer att styra världen rätt igen. Sen kanske vi kan ordna något reservat åt er så ni kan hänge er åt era liberala böjelser och inte förgifta våra sunda samhällen.
Citera
2017-01-23, 22:03
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymFegis2
Nationalism är liberalt i grunden och egentligen aldrig i motsatsförhållande till liberalism. Den som hävdar annorlunda är felinformerad eller dum i huvudet.

Likaså med protektionism, där blandar emellertid de flesta ihop äpplen med päron. Protektionism är dåligt för det leder till lägre nytta i en värld av fri handel, men om andra är protektionistiska mot dig sänker det inte nyttan eftersom frihandel inte existerar.
vilket såklart är fel..det är inget krig. tullar är alltid dåliga. om andra länder har tullar så är det ändå bättre att inte ha tullar tillbaka. bästa är förstås inga tullar åt något håll.

ang. trump. det beror på vad som sägs och vad som görs. går man bara efter vad som sägs så är han åtminstone bättre hillary
Citera
2017-01-23, 23:14
  #18
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chipskungen
vilket såklart är fel..det är inget krig. tullar är alltid dåliga. om andra länder har tullar så är det ändå bättre att inte ha tullar tillbaka. bästa är förstås inga tullar åt något håll.

ang. trump. det beror på vad som sägs och vad som görs. går man bara efter vad som sägs så är han åtminstone bättre hillary


Som väl är så är Trump mycket smartare och kunnigare än alla autistliberaler. Nej, tullar är inte alls alltid dåliga och definitivt inte om andra länder har tullar. Men det handlar inte bara om tullar utan om att frihandel som begrepp är fiktion. Det existerar aldrig IRL. I synnerhet som valutamarknaden inte är fri utan länder manipulerar sina valutor hejvilt. Eventuella vinster från komparativa fördelar vet ingen heller var de hamnar. Ett enskilt land behöver inte tjäna ett dugg genom komparativa fördelar. När det gäller USA så har man ju en enorm hemmamarknad att luta sig emot och är inte alls så beroende av utrikeshandel som små öppna ekonomier likt Sverige.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback