Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-25, 00:36
  #2485
Medlem
plasttygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nobbens
Är det sant det att Facebook lagrar allt direktsänt - säker på det? Om så borde det väl inte vara någon match för polisen å få ut filmerna....eller? Mycket märkligt - verkligen....!

Med tanke på brottets omfattning så kommer polisen få materialet omgående om de efterfrågar det, såklart under förutsättning att det är tekniskt möjligt.
Citera
2017-01-25, 00:36
  #2486
Medlem
Fojoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Jag har inte sett filmen. Har du? Och du svarar inte på frågan om varför det inte skulle kunna vara förtal mot någon av gärningsmännen.


Enkelt exempel:

Scanario 1. Jag sprider ut en video öppet (allmänt forum, säg som ett torg, fast online) där jag fistar mig själv och andra ser det och sprider det vidare. Detta är inte förtal.

Scenario 2. Jag skickar i stället denna video till en individ i förtroende. Denna personen sprider därefter ut denna videon till allmänheten. Individen kan nu åklagas för förtal.

Detta faller dessutom inte under allmänt åtal så en åklagare kan inte väcka åtal mot individen i mitt namn.
__________________
Senast redigerad av Fojos 2017-01-25 kl. 00:42.
Citera
2017-01-25, 00:40
  #2487
Avstängd
Attraktivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plasttyg
Med tanke på brottets omfattning så kommer polisen få materialet omgående om de efterfrågar det, såklart under förutsättning att det är tekniskt möjligt.

läs mitt inlägg ovan dig.

Polisen som uttalade lät nästan lättad då han proklamerade att det tar upp mot 6 månader och en domstol i USA måste besluta om det
Citera
2017-01-25, 00:44
  #2488
Medlem
nobbenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plasttyg
Med tanke på brottets omfattning så kommer polisen få materialet omgående om de efterfrågar det, såklart under förutsättning att det är tekniskt möjligt.
Borde ju vara så, att polisen har rätt till det, och det är därför jag ställer mig frågande om Facebook verkligen har koll på vad de distribuerar. Uppenbarligen har de inte det för då hade de väl stoppat sändningen men har de överhuvudtaget några kopior på det de låtit sändas ut live?
Citera
2017-01-25, 00:45
  #2489
Medlem
Tjejen som skrev "ärligt alltså jag vill" har det framkommit vad det var hon ville egentligen? För det är ju en rätt rubbad kommentar om det var till den pågående våldtäkten.
http://www.friatider.se/alla-tre-beg...ook-valdtakten

Även den andra kommentaren "tre mot en hahaha"
__________________
Senast redigerad av Sorrymf 2017-01-25 kl. 00:52.
Citera
2017-01-25, 00:50
  #2490
Medlem
plasttygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Attraktiv
läs mitt inlägg ovan dig.

Polisen som uttalade lät nästan lättad då han proklamerade att det tar upp mot 6 månader och en domstol i USA måste besluta om det

Har lyssnat men det är ju ungefär samma bullshit som man får höra nationellt också, på en av mina tidigare arbetsplatser så har jag flertalet gånger samarbetat med polisen och lämnat ut diverse uppgifter pronto då de har gäller grövre brott. Dock skiljer det ju sig beroende på vad de vill ha och vilka de vänder sig till såklart. Det han säger om att det är en långvarig process att lösa IT-relaterade brott överlag handlar ju snarare om att det saknas kunskap inom kåren i så fall, åtminstone när de bara behöver material som finns tillgängligt för siteägaren eller tjänsteleverantören, det är ju inte direkt personnummer på Lizard Squad-medlemmar de behöver..

Däremot köper jag fullt ut att det kan ta tid att få ett internationellt domstolsbeslut i USA. Där saknar jag kunskap men när det väl finns och rätt person sitter på rätt plats så kan jag garantera att det absolut INTE är en långvarig process.

Citat:
Ursprungligen postat av nobbens
Borde ju vara så och det är därför jag ställer mig frågande om Facebook verkligen har koll på vad de distribuerar. uppenbarligen har de inte det för då hade de väl stoppat sändningen men har de överhuvudtaget några kopior på de de låtit sändas ut live?

Att konstant övervaka allt som visas i form av livesändningar är nog orimligt på en så stor plattform. Jag tror inte att det är Facebook som är problemet i detta fall dock.
__________________
Senast redigerad av plasttyg 2017-01-25 kl. 00:54.
Citera
2017-01-25, 00:53
  #2491
Medlem
nobbenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plasttyg
Att konstant övervaka allt som visas i form av livesändningar är nog orimligt på en så stor plattform. Jag tror inte att det är Facebook som är problemet i detta fall dock.
Märkligt - man kan inte lägga upp nakenbilder men väl då sända LIVE-porr? Verkligen?!!
Citera
2017-01-25, 00:55
  #2492
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santia
HEJ ALLIHOPA!

Bara så ni vet så sitter en etnisk svensk just nu häktad för grovt övergrepp och våldtäkt på barn under 15 år. En brandman. Som våldtagit barn på brandstationen. Den tråden har fått 9 sidor på forumet. Men när tre personer med utländsk bakgrund påstås ha våldtagit en vuxen människa från en film som inte finns får tråden 200 sidor +?!

Fy farao vad ni äcklar mig.

SVT och TV4 nyheter gav den här händelsen 5 sekunder under bästa sändningstid. Media och diverse myndigheter gör allt för att mörka händelsen, därför får den mer uppmärksamhet i detta forum.
Citera
2017-01-25, 00:56
  #2493
Medlem
plasttygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nobbens
Märkligt - man kan inte lägga upp nakenbilder men väl då sända LIVE-porr? Verkligen?!!

Inte superinsatt i hur avancerade filterfunktionerna kan vara men nog ligger det nakenbilder på facebook lite då och då? En gissning är att det till stor del handlar om manuella anmälningar även om det såklart kan finnas någon sorts filter också. Men ett filter bör definitivt vara lättare att skapa för bilder än för videoklipp vill jag tro.
__________________
Senast redigerad av plasttyg 2017-01-25 kl. 00:57. Anledning: felstavning.
Citera
2017-01-25, 00:57
  #2494
Medlem
Theoduluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plasttyg
Har lyssnat men det är ju ungefär samma bullshit som man får höra nationellt också, på en av mina tidigare arbetsplatser så har jag flertalet gånger samarbetat med polisen och lämnat ut diverse uppgifter pronto då de har gäller grövre brott. Dock skiljer det ju sig beroende på vad de vill ha och vilka de vänder sig till såklart. Det han säger om att det är en långvarig process att lösa IT-relaterade brott överlag handlar ju snarare om att det saknas kunskap inom kåren i så fall, åtminstone när de bara behöver material som finns tillgängligt för siteägaren eller tjänsteleverantören, det är ju inte direkt personnummer på Lizard Squad-medlemmar de behöver..

Däremot köper jag fullt ut att det kan ta tid att få ett internationellt domstolsbeslut i USA. Där saknar jag kunskap men när det väl finns och rätt person sitter på rätt plats så kan jag garantera att det absolut INTE är en långvarig process.



Att konstant övervaka allt som visas i form av livesändningar är nog orimligt på en så stor plattform. Jag tror inte att det är Facebook som är problemet i detta fall dock.


På kommunikationschefen som talade med SVT tidigare lät ju mer som att facebook lämnar ut om polisen begär det, inte att det tar 6 månader och kräver domstolsbeslut.

Citat:
Facebooks talesperson skriver vidare att de samarbetar med svensk polis och delar med sig av material från livesändningar när polisen begär detta, särskilt när det gäller unga personers säkerhet.
http://www.svt.se/nyheter/facebook-ett-hemskt-brott

Rimmar inte med det som sades på sr.
Vad som stämmer är en annan femma.
__________________
Senast redigerad av Theodulus 2017-01-25 kl. 01:01.
Citera
2017-01-25, 00:59
  #2495
Medlem
plasttygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theodulus
På kommunikationschefen som talade med SVT tidigare lät ju mer som att facebook lämnar ut om polisen begär det, inte att det tar 6 månader och kräver domstolsbeslut.


http://www.svt.se/nyheter/facebook-ett-hemskt-brott

Vet inte hur det fungerar internationellt som sagt.
Citera
2017-01-25, 01:10
  #2496
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Fel uttryck!
Så med omformulering - Om polisens kontakt med Facebook inte producerar önskad film, vilket steg borde en kompetent polis kunnat tagit för att garanterat att man hade haft filmen inom de minutrar som FBI ansågs kunna klara uppgiften på? För att säga att polisen varit inkompetent bör man ju kunna påvisa vad polisen gjort fel. Annars har man inget argument utan bara presenterat en personlig åsikt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback