Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-03-15, 20:04
  #25
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Den frågan gör sig bäst i avdelningen Klimat, miljö å de då va. Det förekommer en viss förbränning av avloppsslam men det är ju 60-70 % vattenhalt och av torrsubstansen så åtskilliga procent obrännbara askämnen så det är inget vidare energivärde. Jag var på ett reningsverk i USA där man använde stor mängd naturgas bara för att bränna slammet då det i sig inte hade nog med energi för att klara sin egen förbränning. Några bajssjöar läggs det inte i i Sverige men däremot deponeras en hel del och man utnyttjar lite krystade kryphål där man inte kallar det deponering fast det är det.
Förångningen av vatteninnehållet torde väl kunna återvinnas genom rökgaskondensering ?

Och bajssjöar, det har vi. Har förr roat mig med att kasta sten i dem, innan de blev inhägnade

Rättare, sjöar av rötslam som inte kan användas.
__________________
Senast redigerad av Knivur-273 2017-03-15 kl. 20:12.
Citera
2017-03-15, 22:01
  #26
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Förångningen av vatteninnehållet [...]
Jag citerade ditt inlägg för fortsättning i tråden (FB) Latrin från bostadshus till åkrar? då vi är allt för långt från det där med väteperoxid nu.
Citera
2017-03-18, 01:06
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Jag har läst om att kloroform bildas helt naturligt, men i små koncentrationer i eller över världshaven.

Ja det finns inte bara kloroform utan även tex bromoform CHBr3, som tydligen bildas i någon slags alg i Söderhavet som invånarna där tycker är en delikatess, vilket upptäcktes på 1970-talet.

Exakt vilka reaktioner som gör detta möjligt det är väl i skrivande stund oklart. Det är ju helt riktigt att UV-ljuset bryter ner dessa molekyler efter hand.

Kloroform har vad jag vet ungefär samma ozon-nedbrytande mekanism som flera freoner har, Man kan ju säga att kloroformen är naturens eget freon, åtminstone vad gäller ozonskiktet.

Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Den frågan gör sig bäst i avdelningen Klimat, miljö å de då va. Det förekommer en viss förbränning av avloppsslam men det är ju 60-70 % vattenhalt och av torrsubstansen så åtskilliga procent obrännbara askämnen så det är inget vidare energivärde. Jag var på ett reningsverk i USA där man använde stor mängd naturgas bara för att bränna slammet då det i sig inte hade nog med energi för att klara sin egen förbränning. Några bajssjöar läggs det inte i i Sverige men däremot deponeras en hel del och man utnyttjar lite krystade kryphål där man inte kallar det deponering fast det är det.

Ja, rötslam kan mycket väl brännas upp. En forskare som heter Anita Pettersson på Borås Högskola har börjat ta fram metoder för att förbränna det. Målet är bla att återvinna fosfor, som troligen kan fås i hög kvalitet.

http://www.hb.se/Forskning/Forskare/Pettersson-Anita/

Det finns också iallafall teoretiska möjligheter att skicka en del av askan till Boliden Mineral för att utvinna tex koppar och möjligen zink. I annat fall så lär askan kunna användas i tex keramik.

Rötslam är tyvärr ett rätt så inhomogent material som är svårhanterligt, man skulle kunna frysa det i klumpar och pressa en slags pellets eller små eller större briketter av .

Höjer man förbränningsvärmet med tex att blanda in kol i det, så kan det ju fås att brinna självt utan hjälp av naturgas, tex i en fluidized bed,

Men i teorin kan man ju också hitta på någon slags dieselmotor som kan köras på rötslam + kolpulver + tensider + vattenemulsion. Någon slags ultraljudsmanick som kan partikularisera rötslammet till en kolloidal suspension behövs nog för att insprutningspumpen/injektorn ska fungera pålitligt.

Men en annan fråga är om hur det ligger till med avloppets energivärde innan luftning och rötning ? Är energivärdet tillräckligt högt för att man skulle kunna strunta i luftningsprocessen och förbränna det direkt istället ? Dvs att man har supercentrifuger som enkelt kan separera ut partikulatet redan innan luftning, och dess korresponderande energivärde.

Vid luftning så går ju ganska många KiloJoule förlorade i oxideringen (sk BOD värmevärdet). Den energin är ju svår att återvinna, eftersom så mycket luft går åt i processen. Energitätheten per kubikmeter använd luft är inte särskilt hög kan jag tänka mig. .Dvs temperaturökningen i luftningsbassängen kan ju inte röra sig om jättemycket.
__________________
Senast redigerad av DrSvenne 2017-03-18 kl. 01:28.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback