Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-21, 23:45
  #1
Medlem
Har sökt runt på forumet men hittar inte riktigt den informationen jag efterfrågar. Vet ni någon tråd på rak arm skulle jag uppskatta om ni kan länka mig dit alternativt svara på mina frågor i den mån det går.

Ett större intresse jag har är programmering (inte det minsta insatt utan intresserad av tekniken bakom allt) och tänkte börja ta tag i det mer genom att söka till en högskola med data- systemvetenskaplig inriktning (inom 1 - 1,5 år då jag behöver plugga upp matematik 3 samt få poängen på högskoleprovet). Jag har de senaste veckorna mest googlat lite bakgrundsinformation om olika språk samt testat på lite (på extremt enkel nivå) olika typer (körde på code academy för att bekanta mig lite med olika språk).

Jag har genom att läst många olika trådar här förstått att det inte går att enkelt svara på de frågor jag har och det är inte vad jag förväntar mig heller. Det jag önskar veta är mer övergripande info så att jag får ett större hum om vad som väntar mig, vilka olika "standard" vägar som finns.

Ett framtidsprojekt jag har är att skapa eget glosprogram (som installeras på datorn) eller hemsida som exempelvis www.synonymer.se (dvs väldigt "enkel", inga effekter/3D/ingen design etc) och det jag undrar är hur vägen dit kan se ut med hjälp av svar på några av följande frågor:

- Det går säkert att skapa med samtliga språk men vilka språk anser ni jag ska börja med för att få grundkunskaper. Det jag egentligen undrar är om det spelar någon roll vilket jag böjar med eller är det någon idé att köra flera språk? Har läst att exempelvis Python är relativt "enkelt" att komma igång med, fråga mig inte varför men det är var jag fått uppfattning om efter läst flera trådar här innan jag skapade denna. Ska man köra det intensivt några månader eller spelar det ens någon roll vilket man börjar med. Vill inte börja med ett språk som är åt helt "annat" håll.

- Hur många månader/år knappande vid datorn skulle ni säga generellt det tar innan man har en skaplig förståelse för vad språket innebär och vad man själv kan skapa med det? Förstår att det inte går att svara på då alla är olika men vad skulle ni uppskatta? Är detta något man hinner innan jag börjar högskolan som är om typ 1 - 1,5 år?

- Är det någon "ide" att läsa ett par böcker i ämnet eller är det optimala att hitta information/guider på youtube och google?

Vill även tillägga att detta gör jag endast på min fritid, jobbar fram till 19 på eftermiddagen vilken innebär att jag kan lägga ungefär 4 timmar på vardagar. Under helger kan jag lägga ca 8 timmar.

Uppskattar om ni har möjlighet att besvara något av ovan som hjälper mig komma igång med min resa. Saknas någon information kompletterar jag gärna.

Jag vill tacka er på förhand för hjälpen!
Citera
2017-01-22, 00:38
  #2
Medlem
Om du inte redan kan html, så är det ju lätt och roligt.. Och sedan rullar det nog på.
Citera
2017-01-22, 09:21
  #3
Moderator
vhes avatar
Om du tror att det hela går att göra som en webbsida så kan det hjälpa. Då har du lättare att nå ut till folk (det är betydligt lägre tröskel att klicka på en länk jämfört med att installera ett program), och du har mycket layout-trixande löst åt dig redan. Baksidan är att du är tvungen att lära dig fyra språk istället för ett (HTML, CSS och JavaScript utöver språket som sköter logiken på serversidan) samt ta lära dig server/klient-tänket. Jag kan egentligen inte säga bu eller bä om det, det har som sagt både för- och nackdelar.

Vad gäller språk så är jag iofs ett stor Python-älskare, så jag är givetvis partisk, men jag håller med om att Python är ett alldeles utmärkt språk att börja programmera i (och även att fortsätta i för den delen). Detta oavsett om du skriver en webbapplikation (och då bara har Python på servern) eller en desktopklient (och då låter Python göra allt). Men som du säger kan givetvis vilket språk som helst lösa uppgiften. Det enda de som kan verka frestande som jag möjligen aktivt skulle rekommendera dig att undvika är PHP. Det hade en gång i tiden den stora fördelen att det var väldigt snabbt att komma igång att bygga webbapplikationer i, men nuförtiden finns det flera andra där det också stämmer, och som saknar en hel del av de riktigt usla designval som PHP har.

Jag tror f.ö. absolut att du kan hinna bygga något på tiden du säger dig vara beredd att lägga ner. Även om jag ser 4*5 + 8 h/vecka som tokigt optimistiskt om du heltidsarbetar. Vill du inte ha någon tid över till annat?

Beroende på hur du tycker om att lära dig kan det vara värt att skaffa en bok. Personligen blir jag vansinnig av det sega tempot och allt tjafs om ovidkommande saker, och svårigheten i att hoppa till exakt den del man är intresserad av i t.ex. youtube-videos, och föredrar ren text. Andra har motsatt preferens. Fundera över hur du föredrar att lära dig, och se om du kan hitta något i passande medium.
Citera
2017-01-22, 10:04
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dueensaga
- Är det någon "ide" att läsa ett par böcker i ämnet eller är det optimala att hitta information/guider på youtube och google?

Vill även tillägga att detta gör jag endast på min fritid, jobbar fram till 19 på eftermiddagen vilken innebär att jag kan lägga ungefär 4 timmar på vardagar. Under helger kan jag lägga ca 8 timmar.

Uppskattar om ni har möjlighet att besvara något av ovan som hjälper mig komma igång med min resa.
Har egentligen inte någt eget klockrent tips till dig, men kom att tänka på ett färskt inlägg i en systertråd.

Ffa länken till en gratisbok för nybörjarprogrammerare som sägs behandla grundläggande programmering lika mycket som språket:

"Fundamentals of Computer Programming with C# It aims to provide novice programmers solid foundation of basic knowledge regardless of the programming language. This book covers the fundamentals of programming that have not changed significantly over the last 10 years."
http://www.introprogramming.info/eng...o-csharp-book/


Inlägget:
Citera
2017-01-22, 12:32
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
Om du tror att det hela går att göra som en webbsida så kan det hjälpa. Då har du lättare att nå ut till folk (det är betydligt lägre tröskel att klicka på en länk jämfört med att installera ett program), och du har mycket layout-trixande löst åt dig redan. Baksidan är att du är tvungen att lära dig fyra språk istället för ett (HTML, CSS och JavaScript utöver språket som sköter logiken på serversidan) samt ta lära dig server/klient-tänket. Jag kan egentligen inte säga bu eller bä om det, det har som sagt både för- och nackdelar.

Vad gäller språk så är jag iofs ett stor Python-älskare, så jag är givetvis partisk, men jag håller med om att Python är ett alldeles utmärkt språk att börja programmera i (och även att fortsätta i för den delen). Detta oavsett om du skriver en webbapplikation (och då bara har Python på servern) eller en desktopklient (och då låter Python göra allt). Men som du säger kan givetvis vilket språk som helst lösa uppgiften. Det enda de som kan verka frestande som jag möjligen aktivt skulle rekommendera dig att undvika är PHP. Det hade en gång i tiden den stora fördelen att det var väldigt snabbt att komma igång att bygga webbapplikationer i, men nuförtiden finns det flera andra där det också stämmer, och som saknar en hel del av de riktigt usla designval som PHP har.

Jag tror f.ö. absolut att du kan hinna bygga något på tiden du säger dig vara beredd att lägga ner. Även om jag ser 4*5 + 8 h/vecka som tokigt optimistiskt om du heltidsarbetar. Vill du inte ha någon tid över till annat?

Beroende på hur du tycker om att lära dig kan det vara värt att skaffa en bok. Personligen blir jag vansinnig av det sega tempot och allt tjafs om ovidkommande saker, och svårigheten i att hoppa till exakt den del man är intresserad av i t.ex. youtube-videos, och föredrar ren text. Andra har motsatt preferens. Fundera över hur du föredrar att lära dig, och se om du kan hitta något i passande medium.

Tack för ditt svar.

Jag kör igång som tänkt med att komma igång med Python och ser vart det tar mig (mina intressen) om några månader. Vill även tillägga att det projekt/mål jag skrev om gällande mitt glosprogram är tänk att bara ha för mig själv och inte nå ut till några. Tanken med det var att ha något för mig själv som visar vad det går att göra efter med hjälp av programmering, ett resultat av några månaders/års kodande. Då jag inte är så insatt än har jag svårt att se/tänka mig olika resultat av års av kodande och behöver ha en morot för mig själv. Där av min tidigare fråga också som du svarade på i fall det ska vara på en hemsida, att jag behöver kunna flera språk istället för ett då (HTML, CSS etc). Anser du själv att det är bättre att köra en sak i taget , som exempelvis i detta fall köra med Python ett tag innan man kombinerar flera olika html, css, javas etc? Har även läst i tidigare trådar att det meriterande att kunna flera men misstänker att det är ett senare kapitel när man har mer kött på benen?

När det gäller böcker så har jag sett att det finns extremt många och utbudet är gigantiskt, men har du någon på rak arm du själv läst eller hört rekommenderas? Tänker att det är skönt att "vila" ögonen lite från skärmen och köra det klassiska och läsa lite också.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback