Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-21, 20:27
  #13
Medlem
Okej, så du baserar din tvärsäkerhet på en säljvideo från en av de största tillverkarna i Sverige? Du tycker inte att det är rätt självklart att de inte får upp dörren? Man är ju tämligen rätt korkad att slänga upp en reklamvideo som visar hur en dörr som säljs som säker bryts upp?
Citera
2017-01-21, 20:29
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SniderBoz
https://www.youtube.com/watch?v=oGCAkNnLyl4

Det där bör vara minst klass RC3, hade varit mer intressant att se Adali vs RC2, men just nåt sånt eller liknande jag ej hittat.
Citera
2017-01-21, 20:32
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedGreenMan
Det där bör vara minst klass RC3, hade varit mer intressant att se Adali vs RC2, men just nåt sånt eller liknande jag ej hittat.

Det är en vanligt RC3 dörr av Daloc´s standardsortiment högst troligt en s43. Utrustad med flerpunktslås mm
Citera
2017-01-21, 20:45
  #16
Medlem
elmhedens avatar
Definition

RC 2: Total testtid 15 min varav effektiv angreppstid 3 min. Angrepp med verktyg som skruvmejslar (365 mm), hammare (145 g), kilar etc.

Kommentar: RC 2 står alltså pall i minst 3 minuters effektivt brytande med ovan nämnda verktyg efter att tjuven fått fundera och planera i 12 minuter.

RC 3: Total testtid 20 min varav effektiv angreppstid 5 min. Angrepp med verktyg som kofot (710 mm), kilar, skruvmejslar etc.

Kommentar: RC 3 står alltså pall i minst 5 minuters effektivt brytande med ovan nämnda verktyg efter att tjuven fått fundera och planera i 15 minuter.

Summering: Villadörrar i RC 2 eller RC 3 kommer man definitivt in i med ordentliga verktyg och tillräckligt med tid. Däremot vet jag att de rediga ståldörrar man ofta ser i flerfamiljshus orsakar stor huvudbry hos landets brandmän. Där är det mer eller mindre sprängram som krävs om dörren är monterad ordentligt, alltså fastsvetsad i armeringen.
Citera
2017-01-21, 21:09
  #17
Medlem
cacas avatar
En säkerhetsdörr tar ca en minut att bryta upp, en oklassad knappt 20 sekunder, har man bråttom sågar man sig igenom med motorsåg och specialkedja.
http://www.dafo.se/globalassets/doku...ssag-stihl.pdf

Så en dörr är inte ett dugg säker om någon tror det.
Citera
2017-01-21, 21:14
  #18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av caca
En säkerhetsdörr tar ca en minut att bryta upp, en oklassad knappt 20 sekunder, har man bråttom sågar man sig igenom med motorsåg och specialkedja.
http://www.dafo.se/globalassets/doku...ssag-stihl.pdf

Så en dörr är inte ett dugg säker om någon tror det.
är du en inbrottstjuv fiskaren?
Citera
2017-01-21, 21:25
  #19
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SniderBoz
är du en inbrottstjuv fiskaren?
Hehe nej, bekant med personer som arbetar inom räddningstjänst. De har brytit upp x dörrar i sina dagar så jag litar på att de har koll...
Citera
2017-01-21, 22:04
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caca
En säkerhetsdörr tar ca en minut att bryta upp, en oklassad knappt 20 sekunder, har man bråttom sågar man sig igenom med motorsåg och specialkedja.
http://www.dafo.se/globalassets/doku...ssag-stihl.pdf

Så en dörr är inte ett dugg säker om någon tror det.

Kanske inte det vanligaste att slödder far runt med motorsågar, men tänkte du att en RC2 tar en minut med kofot? Det känns ganska rimligt eller nåt i den klassen.
Citera
2017-01-22, 05:26
  #21
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
En säkerhetsdörr tar ca en minut att bryta upp,
45-60 sekunder läste jag i intervju med brandman, under 15 sekunder för en liten poliskvinna med kofot modell mindre om dörrkarmen inte sitter ordentligt...inte mycket till säkerhet när det inte finns krav på att dörren ska upp tyst.
Citera
2017-01-22, 07:27
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
45-60 sekunder läste jag i intervju med brandman, under 15 sekunder för en liten poliskvinna med kofot modell mindre om dörrkarmen inte sitter ordentligt...inte mycket till säkerhet när det inte finns krav på att dörren ska upp tyst.

Stämmer säkert för klasser kring 2-3, borde ta mer tid för 4 och uppåt då dessa måste stå emot borrar och elektriska verktyg ett bra tag.
Citera
2019-12-17, 15:20
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
45-60 sekunder läste jag i intervju med brandman, under 15 sekunder för en liten poliskvinna med kofot modell mindre om dörrkarmen inte sitter ordentligt...inte mycket till säkerhet när det inte finns krav på att dörren ska upp tyst.
Adali är mycket starkare än liten poliskvinna och han kunde inte komma in med kofot och visade varför, rc3. Idioten som länkade till motorsåg, det skulle höras i hela kvarteret. Håller du på och väsnas med kofoten som är oundvikligt med rc3 hörs det i hela byggnaden, dessutom tar det lång tid.
__________________
Senast redigerad av Z08 2019-12-17 kl. 15:50.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback