Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-22, 23:23
  #61
Medlem
Malmö var en sådan fin stad, ganska nyligen typ fram tills för 5-8 år sedan.
Jag har aldrig upplevt några problem i Malmö, under de 700-800 besök jag
gjort i staden. Givetvis dagtid för det mesta, i centrala delarna.
Skiten händer så klart i ghettona utanför centrum, när mörkret fallit på.

Och eftersom centrum dagtid är bra, då är det enkelt för politikerna att blunda...
Citera
2017-01-22, 23:26
  #62
Medlem
Det går inte att göra något. Invandrarna vill själva till Malmö, för där har de släkt och vänner, nära till Europa etc. Spelar ingen roll om vi så tvångsplacerar dom i Jukkasjärvi. Då sittstrejkar de bara på bussen tills vi kör dom till Malmö. Sen väntar kaos. Som vanligt.
Citera
2017-01-22, 23:30
  #63
Medlem
goran744s avatar
Jag är i Malmö nu och ser det man diskuterade på agenda idag.
Uppdelat och som två olika städer i en stad.
Två olika folkgrupper i en stad.
Två olika kulturer i en stad.
Och sanningen är att Nationaliteter väljer sina Nationaliteter.
Normalt alltså och har inget med det så kallade utanförskapet att göra.
Det man aldrig pratar om är att man i stor del väljer det så kallade utanförskapet också.
Invandrare väljer de sina.
Svenskar de sina.
När skall man börja tala sanning?
Citera
2017-01-22, 23:42
  #64
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rusellpeters
Sverige kommer att bli som Malmö.

Malmö ligger 10 år före resten av landet vad det gäller demografi.
Södertälje och Botkyrka är 2 andra ställen som visar hur hela landet ser ut om 10 år.

Den stora skillnaden är att du finns inga rika kommuner som genom skatteutjämning kan gå in och stötta.
Japp, det är när antalet "Malmö-städer" har vuxit så pass mycket att utjämningsbidragen inte räcker till som det blir riktigt obehagligt. Då är kollapsen av Sverige ett faktum.
Citera
2017-01-22, 23:48
  #65
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Jag är i Malmö nu och ser det man diskuterade på agenda idag.
Uppdelat och som två olika städer i en stad.
Två olika folkgrupper i en stad.
Två olika kulturer i en stad.
Och sanningen är att Nationaliteter väljer sina Nationaliteter.
Normalt alltså och har inget med det så kallade utanförskapet att göra.
Det man aldrig pratar om är att man i stor del väljer det så kallade utanförskapet också.
Invandrare väljer de sina.
Svenskar de sina.
När skall man börja tala sanning?

När man börjar förstå att olika kulturer också betyder olika sätt att se på saker. Detta innefattar dock att det också finns bättre respektive sämre kulturer ur ett svenskt perspektiv; anledningen till varför man nu inte gärna pratar om skillnader mellan kulturer.
Citera
2017-01-22, 23:57
  #66
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Morden är faktiskt inte något större ekonomiskt problem.

Mer allvarligt problem är att Malmö blöder 5 miljarder kronor varje år som staten täcker upp. När varje svensk stad ser ut som Malmö (ur ekonomiskt perspektiv) kommer skiten träffa oss på riktigt.

Malmö ser tyvärr ut att vara en förlorad stad.

Men det är nog inte riktigt så enkelt som att Malmö får 5 miljarder i bidrag från det kommunala utjämningssystemet.
"Det sägs att det kommunala utjämningssystemet är så komplicerat att bara två personer begriper det. Och för att systemet inte ska kollapsa får de två på inga villkor färdas med samma flygplan, brukar man lägga till." (länk)
Utjämningssystemet innebär att kommunen får ett bidrag av staten om dess skattekraft är mindre än 115% av medelskattekraften. Pengarna kommer främst från den statliga skatten.

Om kommunens medelskattekraft ligger mellan 100% och 115% innebär det alltså att det blir en del rundgång, där staten först tar in statlig skatt från kommunens invånare, och sedan ger tillbaka en del till kommunen som utjämningsbidrag. Dvs om alla kommuner hade exakt samma skatteinkomst per invånare, så skulle de fortfarande få ett utjämningsbidrag från staten.

Nu ligger väl Malmö en bra bit under 100% medelskattekraft, så det blir fortfarande ett hyfsat stort nettobidrag från andra kommuners skattebetalare. Men nettot är inte 5 miljarder.

Tror jag. Jag är inte en av de två personerna i citatet ovan
Citera
2017-01-23, 00:00
  #67
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
När man börjar förstå att olika kulturer också betyder olika sätt att se på saker. Detta innefattar dock att det också finns bättre respektive sämre kulturer ur ett svenskt perspektiv; anledningen till varför man nu inte gärna pratar om skillnader mellan kulturer.
Ja exakt! Det finns bättre och sämre kulturer.
Det säger inte att alla inom en sämre kultur är sämre så att säga.
Och så bör man från Svenskt håll även fråga invandrare själva vad de håller på med.
De klarar sig undan sitt eget skit och får sitta i sin gråtkammare som offer.
Men i sin egen grupp talar man sanningen om sitt egna beteende.
Nu är jag förbannat trött på att alla invandrare skall klara sig undan med. De är rasister, de vill inte ha mig buä, buä , buä.
Det är strukturell rasism, jag får inget jobb.
Men man säger inte. Jag har det bra. Får mina bidrag. Behöver inte arbeta.
Politiker har ingen koll på det här.
De bidrar till bidragsberoende.
S har alltid varit bidragsfiskare dessutom.
Politiker vet inte vad de pratar om. De lever i en fantasibubbla och pratar OM alla.
Citera
2017-01-23, 00:40
  #68
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Specktakel
Malmö var en sådan fin stad, ganska nyligen typ fram tills för 5-8 år sedan.
Jag har aldrig upplevt några problem i Malmö, under de 700-800 besök jag
gjort i staden. Givetvis dagtid för det mesta, i centrala delarna.
Skiten händer så klart i ghettona utanför centrum, när mörkret fallit på.

Och eftersom centrum dagtid är bra, då är det enkelt för politikerna att blunda...
5-8 år sedan? Du är antingen ung och/eller glömsk. Kaoset har präglat staden åtminstone sen tidigt 90-tal. Dina 5-8 år kan möjligen beskriva en viss gradskillnad till det värre, genom befolkningsutbytet (arabiseringen), de upptrappande skjutningarna, bränderna och explosionerna. Givetvis gör det något med psykena och beteendena, på dem som stannar och dem som flyr.

Förtappelsen, vanmakten, otryggheten och insikten om att offentligheten, politikerna och staten inte kan garantera något är på ett fundamentalt och individuellt plan nedbrytande. Samhällskontraktet och känslan av samhörighet i ett gemensamt storhushåll försvagas dag för dag. Den skötsamma, arbetande medelklassen segregerar sig nog gärna i möjligaste mån från "mångfalden". Men kaoset sprider sig, frestar på sinnena och pockar på resurser.
Citera
2017-01-23, 02:02
  #69
Medlem
Varför ska Malmö betala priset för vad riksdagen i Stockholm bestämt?
Kmappast Malmö stad som öppnat upp gränserna. Om nu alla flyktingar STATEN tagit hit vill bo i Malmö så får man pumpa pengarna dit.
Citera
2017-01-23, 02:24
  #70
Medlem
soligts avatar
Dom har väl problem med nazism skulle jag tro,
Citera
2017-01-23, 07:10
  #71
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realist50tal
Det är väl bl.a. just fikarums-diskussionerna som gör att folk allt mera tappar förtroendet för media, man tror ju med rätta mera på det som berättas och återberättas av flera samstämmiga polare än på media, och än mer så om man dessutom själv gjort samma iakttagelser. Det är lätt för Sydsvenskan att ljuga ihop nåt om det hän nåt i Korpilombolo och bli trodda, de är ju inte många malmöbor som har släkt där, men när det händer alldeles intill i Malmö, är det svårare....

Precis. Folk går inte på skiten. Jag har två kollegor (på en relativt liten arbetsplats) som har blivit rånade, vänners ungar har losat fler cyklar och skotrar än man kan räkna, typ alla skolor öster om Pildammarna är kaos, och en polare som har jobbat många år i ett uniformsyrke i Malmö har nyligen sagt upp sig för att situationen har blivit mer och mer ohållbar. Anekdotisk bevisföring måhända, men de flesta som har bott i Malmö ett antal år har ju faktiskt ett hyggligt kontaktnät - åtminstone tillräckligt för att se igenom Sydsvenskans och politikernas bullshit.
Citera
2017-01-23, 07:38
  #72
Medlem
Pungsvings avatar
Malmö var bra fram till 1991 och sedan kom muslimerna från balkankriget. Att ha ett program nu på TV om problem i Malmö är som att ha ett program nu om att det är problem i kärnkraftverket i Chernobyl.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback