Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-21, 17:27
  #1
Medlem
MrCangaroopimps avatar
Hej!

Jag är 20 år gammal, tog studenten 2015. Just nu jobbar jag och umgås med vänner. På senare tid har jag gått upp i vikt för jag äter dåligt och inte rör på mig så mycket. Vill gå ned i vikt och även få bättre kondition. Hur ska jag börja? Vad kan jag tänka på?
Uppskattar all hjälp jag kan få
Citera
2017-01-21, 17:32
  #2
Avstängd
Bla.Bla.Brulders avatar
Ändra allt. Du behöver ett nytt hjärta, ett nytt liv med helt andra önskemål.
Citera
2017-01-21, 17:51
  #3
Medlem
olasvenssons avatar
Högintensiv träning såsom löpning, tabata med mera. Köp nyckelhålsmärkta varor.
Citera
2017-01-21, 18:17
  #4
Medlem
jpettersson1991s avatar
Viktnedgången sköter du med kaloriunderskott, en bra början är att minimera "skräpet", bara där försvinner en hel del kalorier. Är det konditionen du vill träna upp så är det också det du får träna, har du inte tränat tidigare så börja långsamt, förslagsvis ta hjälp av någon kunnig. Har du även möjlighet att styrketräna så rekommenderar jag att börja med det.
Citera
2017-01-21, 18:19
  #5
Medlem
CoralinesGhosts avatar
För att gå ner i vikt är det främst kosten du ska tänka på. Jag vet inte vad du äter för typ av mat, men det första rådet är i alla fall att skippa socker (se upp med det dolda sockret i t ex bröd och smaksatt yoghurt), och dra ner på alkohol om du festar ofta. Sedan anses ju generellt fiberhaltig mat som grönsaker, frukt och fullkornsprodukter som bra mat, men också ljust kött (fågel och fisk), baljväxter, vegetabiliskt fett osv.

Och sedan är ju mängden mat kontra vad man gör av med också högst relevant i sammanhanget. För att gå ner i vikt så behöver du inte råträna om du inte är intresserad, du kan bara lägga in snabba promenader i din vardag. Enkla medel men bra resultat.
Citera
2017-01-21, 21:06
  #6
Medlem
Du har rätt inställning.

Och det går att ändra. Men det kan vara tufft.

Ta en längre tids fasta.

När din kropp bränner det egna reservkapitalet, så slutar du vara hungrig.

Fortsätt sedan och inte lyssna till kroppens jämmer.. (hungersignaler) Ignorera dom.

Sen kan du fortsätta leva.

(när du fastar längre är det viktigt att tillsätta salt - du måste ha i dig lika mycket salt som din kropp gör sig av med. Alltså några gram om dagen.. Använd några nypor ORAFFINERAT HAVSSALT, i varje glas vatten. Du kan också ta lite vitaminer.. Men absolut inga kolhydrater, inte ens i juiceform, om du vill att kroppen ska ställa om sig..
Citera
2017-01-21, 22:41
  #7
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Du har rätt inställning.

Och det går att ändra. Men det kan vara tufft.

Ta en längre tids fasta.

När din kropp bränner det egna reservkapitalet, så slutar du vara hungrig.

Fortsätt sedan och inte lyssna till kroppens jämmer.. (hungersignaler) Ignorera dom.

Sen kan du fortsätta leva.

(när du fastar längre är det viktigt att tillsätta salt - du måste ha i dig lika mycket salt som din kropp gör sig av med. Alltså några gram om dagen.. Använd några nypor ORAFFINERAT HAVSSALT, i varje glas vatten. Du kan också ta lite vitaminer.. Men absolut inga kolhydrater, inte ens i juiceform, om du vill att kroppen ska ställa om sig..

Vad har fasta med kolhydrater att göra?
Citera
2017-01-21, 23:18
  #8
Medlem
Frisims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Du har rätt inställning.

Och det går att ändra. Men det kan vara tufft.

Ta en längre tids fasta.

När din kropp bränner det egna reservkapitalet, så slutar du vara hungrig.

Fortsätt sedan och inte lyssna till kroppens jämmer.. (hungersignaler) Ignorera dom.

Sen kan du fortsätta leva.

(när du fastar längre är det viktigt att tillsätta salt - du måste ha i dig lika mycket salt som din kropp gör sig av med. Alltså några gram om dagen.. Använd några nypor ORAFFINERAT HAVSSALT, i varje glas vatten. Du kan också ta lite vitaminer.. Men absolut inga kolhydrater, inte ens i juiceform, om du vill att kroppen ska ställa om sig..

Ja för fasen, lyssna inte på kroppens jämmer, svält dig snygg!

Till TS: Finns det någon motionsform du är förtjust i? Börja med det, leta efter en klubb om du inte har suget efter att motionera själv. Se sen till att beläsa dig lite om kosthållning och försök att inte lyssna på uppenbart dåliga råd som ovan. Du verkar ju veta anledning till att du går upp, då vet du också vad du behöver göra för att gå ner.
Citera
2017-01-22, 00:47
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frisim
Ja för fasen, lyssna inte på kroppens jämmer, svält dig snygg!


Yes det fungerar, har du testat?

(slå dig inte för pannan bara, det hjälper inte).
Citera
2017-01-27, 11:41
  #10
Medlem
Frisims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Yes det fungerar, har du testat?

(slå dig inte för pannan bara, det hjälper inte).

Tvivlar inte en sekund på att man går ner i vikt. Men TS ville även öka sin kondition och förändra sitt liv, inte gå på någon tillfällig diet för att rasa i vikt. Att svälta sig själv är aldrig en lösning.
Citera
2017-02-05, 23:51
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Du har rätt inställning.

Och det går att ändra. Men det kan vara tufft.

Ta en längre tids fasta.

När din kropp bränner det egna reservkapitalet, så slutar du vara hungrig.

Fortsätt sedan och inte lyssna till kroppens jämmer.. (hungersignaler) Ignorera dom.

Sen kan du fortsätta leva.

(när du fastar längre är det viktigt att tillsätta salt - du måste ha i dig lika mycket salt som din kropp gör sig av med. Alltså några gram om dagen.. Använd några nypor ORAFFINERAT HAVSSALT, i varje glas vatten. Du kan också ta lite vitaminer.. Men absolut inga kolhydrater, inte ens i juiceform, om du vill att kroppen ska ställa om sig..

Du kan inte bara springa runt o be folk fasta hejvilt, det är inte hälsosamt och d kan vara direkt farligt om folk har sjukdomar som det inte upptäckt ännu.
Ts vill inte ha en tillfällig lösning, TS ville ha en förbättrad livstil
Citera
2017-02-06, 08:35
  #12
Medlem
Yeahvlens avatar
Vad du främst skall tänka på är att hitta en struktur i din vardag som gör att du kan fortsätta träna och äta en hälsosam diet/livsstil. Det är det absolut viktigaste ifall du vill ha resultat. Kontinuitet.


Ett simpelt upplägg jag rekommenderar till folk som vill förändra sin livssituation är att helt enkelt gå till gymmet och stryketräna HELA kroppen 3 gånger i veckan.

Ett simpelt men effektivt upplägg kan vara följande:

Måndag: styrketräning (hela kroppen)
Tisdag: konditionsträning
Onsdag: styrketräning (hela kroppen)
Torsdag: Konditionsträning
Fredag: styrketräning (hela kroppen)
Lördag: Konditionsträning
Söndag: vila

Konditionsträningen behöver inte vara balls to the wall, utan det räcker med att fysiskt aktivera dig i kanske 45-60min. En promenad helt enkelt. Vill du så kan du ju köra intensivare, men det är inget krav. Viktigaste är att du hittar ett upplägg som du kan hålla i längden.

Och kom ihåg att vill du reglera din kroppsvikt är det kosten i första hand som du måste få en bättre stuktur på.
__________________
Senast redigerad av Yeahvlen 2017-02-06 kl. 08:40.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback