Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-15, 17:39
  #61
Medlem
Nja skulle inte säga det precis så.

De flesta av de jag känner som snusar, snusar för att de inte kan röka på arbetstid och inte har långa raster nog att ta och röka, som t.ex lunchrast eller måste åka från en byggarbetsplats till matställe eller där de har maten sin. Men detta gäller inte bara byggarbeten och liknande, har haft lärare som gjorde det samma, träffat jurister som gör det, osv. Skillnaden är väl att de flesta kontorsjobb kan man ta en fem minutersrast för en cigg.

Snus är ju rätt praktiskt på det viset, tar 10 sekunder att lagra en använd portion i de flesta burkar, och sedan dra en ny under läppen om de nu byter.

Vill peka ut att jag inte snusar själv längre, men brukade då jag (ironiskt nog med det jag säger) gick på arbetslinje på gymnasiet. Men började mestadels för att jag inte kunde röka utan att hosta upp lungorna. Var många i den åldern som snusade bara för att det vart billigare än att röka och lättare gömma för päronen.

Skulle inte kalla det arbetsklassens drog dock. Annars kan man ju kalla cigg för tonåringens crack och andra dumma jämnförelser
__________________
Senast redigerad av pingun96 2018-05-15 kl. 17:45.
Citera
2018-05-20, 21:33
  #62
Medlem
storpungens avatar
Har sett flera läkare snusa. Sett läkare med portionssnusdosa på skrivbordet på vårdcentral. Alltid portionssnus.

Lössnus är arbetarsnus
__________________
Senast redigerad av storpungen 2018-05-20 kl. 21:39.
Citera
2018-08-08, 17:19
  #63
Medlem
KUSEs avatar
Nej arbetare har inte patent på att snusa.
Citera
2018-09-14, 07:18
  #64
Medlem
snuptiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GostaBohman
Kanske inte läkare, då det är en trovärdighetsfråga i deras yrke. Men i näringslivet är det väldigt vanligt. Har stött på både affärsjurister och börs-vd:ar som gärna lägger in en snus under ett möte. Portionssnus då eftersom det är diskret. Bortsett från Torsten då, han hade tre general lös på bordet senast jag mötte honom

Som svar på din fråga: Nej, absolut inte en klassfråga.

Jag känner en kvinnlig läkare som heltidssnusar (samt röker gräs och intar div partydroger men det hör ej hit) och feströker cigg ibland. Hon har även fixat sina bröst(återigen offtopic men jag försöker måla upp en bild för den är fan vacker). Dock vet jag att hon är ytterst restriktiv och nazi i sin yrkesutövning. Hon skulle inte visa någonting annat än ett professionellt stoneface på jobbet.

Döm aldrig ut läkare som torrbollar.. Dom kan innerst inne vara ganska intressanta karaktärer (superinsatta drogexperter).
Citera
2018-10-19, 14:40
  #65
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LusLaXenSaXen
Eller finns det även akademiker som snusar?

Kom och tänka på det idag. Oftast ser man typiska arbetare som snusar. Dom jobbar ofta som hantverkare och liknande. Har aldrig sett en läkare snusa om vi säger så.

Var på stan idag och på en gata inne i centrum stod det en blänkande Volvo XC60 fickparkerad. Jag kollade in genom bilrutan och mellan framsätena låg det en hel stock Göteborgs Rapè.
En XC60 är det ju oftast akademiker som rullar i. Så jag kanske kan säga att även akademiker snusar?

Nu ska de ju vara lite fiiint att snusa, vet inte om du vart på snusbutiken på Kungsgatan, men där blir du omhändertagen som du ska köpa en dyrare kostym.

När man väl bestämt sig för vanlig general säger dom:

Mycket bra val!
Citera
2018-11-10, 16:46
  #66
Medlem
Tycker snarare faktiskt att är det förvånansvärt fortfarande vanligt både med snus och cigg på universitetet nuförtiden
Citera
2018-11-16, 20:31
  #67
Medlem
Saltkatts avatar
Är väl nästan tvärtom nuförtiden, eftersom cigg är så stigmatiserat. Professorerna och lektorerna brukar bära en diskret dosa i framfickan i stället (i bakfickan syns den alltför tydligt ).
Citera
2018-11-28, 20:27
  #68
Medlem
RZLAs avatar
Historiskt sett så har det nog varit så, men i takt med att man har blivit allt mer medveten om cigarettrökens negativa inverkar på hälsan så har medelklassen anammat snuset allt mer istället. Att röka har nästan blivit mer en arbetarklassmarkör än att snusa.
Citera
2019-01-18, 11:52
  #69
Medlem
Alla har det så stressigt nu för tiden, både akademiker och "arbetarklass", lite avslappning och en dopaminkick när som helst är välkommet. Har sett kvinnliga professorer på mitt universitet som staplat 2 dosor general på sitt skrivbord under föreläsningar.
https://ki.se/forskning/hur-farligt-ar-det-att-snusa
Professor Cecilia Magnusson har gjort en studie om snusets skadeverkningar. I intervjun ovan får hon som sista frågan om hon själv snusar. Hennes svar: Ja, tyvärr.
Citera
2019-01-18, 11:58
  #70
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LusLaXenSaXen
Eller finns det även akademiker som snusar?


Första dagen på juristprogrammet våren 2014. Dryga 30 personer i min seminariegrupp, ca 25 snusdosor på borden varav en tillhörande undervisande doktorand.
Citera
2019-03-26, 23:22
  #71
Medlem
Messerschmittzs avatar
Det här med fördomar om snus och vilka som använder detta snus är ju roande när jag sett både läkare och advokater som snusat portionssnus.Om inte annat så vet ju den förstnämnda gruppen förmodligen mer om riskerna av detta snusande skulle jag tro än Bosse bagare.Vilket påminner mig om denna läkare när han snusade och jag i en undran frågade var jag kunde ställa ifrån mig mc hjälmen och läkaren sa, kör du motorcykel, men det är ju farligt.
Citera
2019-04-06, 21:26
  #72
Medlem
Subodiosuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Första dagen på juristprogrammet våren 2014. Dryga 30 personer i min seminariegrupp, ca 25 snusdosor på borden varav en tillhörande undervisande doktorand.

Varför lägger folk snusdosan på bordet ?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback