Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-21, 15:06
  #1
Medlem
Eller finns det även akademiker som snusar?

Kom och tänka på det idag. Oftast ser man typiska arbetare som snusar. Dom jobbar ofta som hantverkare och liknande. Har aldrig sett en läkare snusa om vi säger så.

Var på stan idag och på en gata inne i centrum stod det en blänkande Volvo XC60 fickparkerad. Jag kollade in genom bilrutan och mellan framsätena låg det en hel stock Göteborgs Rapè.
En XC60 är det ju oftast akademiker som rullar i. Så jag kanske kan säga att även akademiker snusar?
Citera
2017-01-21, 15:09
  #2
Avstängd
anonymkristenidiots avatar
Trodde du snus var fäst till en arbetsgrupp? Alla får snusa oavsett yrke
Citera
2017-01-21, 15:21
  #3
Medlem
Det är mer en arbetargrej men det förekommer frekvent inom alla samhällsklasser. Rökning däremot är nästan uteslutande en arbetarklassgrej.

Känns lite konstigt att prata om arbetarklass då begreppet knappt existerar längre, skulle nog kalla dem lågklass istället, men det är skitsamma.
Citera
2017-01-21, 15:27
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Garanterat att det är fler arbetare som snusar än akademiker.

Dom flesta kvinnor som röker är i alla fall lågutbildade.
Har också gjort denna iakttagelsen! Vad gäller snuset så tycks många akademiker vara smått oroade över att deras jämlikar ska se ner på dem till följd av att de att de gör något som i regel är reserverat för arbetaren. Något kreativt sinne på swedish match kände av dessa föreställningar och skapade snuset general kardus, prisklass runt tusenlappen per dosa.

Dosan är gjord av förgyllt tenn, man är dessutom inte sen med att berätta hur tillverkningen gått till av detta gudalika hantverk! Allt för att ge ett mer anrikt intryck så man framöver inte behöver slänga sina byxor med snusring, utan istället stolt kan berätta för skitnödigheten att det minsann är en dosa kardus som lurar i fickan..
__________________
Senast redigerad av Oxidation 2017-01-21 kl. 15:30.
Citera
2017-01-21, 15:31
  #5
Medlem
Vad har du för föreställning om "akademiker"?

Jag har en fin examen och snusar av bara fan. Att prillor är ovanligare under läkarläppar är väl däremot rätt givet.
Citera
2017-01-21, 15:36
  #6
Medlem
Sightnesss avatar
Det finns många snusare bland akademiker. Men oftast med portionssnus då det är mer diskret.
Var och varannan arbetarfamilj "äger" väl en fin Volvokombi?

Rökning gissar jag är betydligt vanligare hos arbetarklassen.
Citera
2017-01-21, 15:39
  #7
Medlem
dwgs avatar
Oftast så börjar man snusa på högstadiet och då har man inte valt yrke.

Känner några st som är VD på större företag och alla snusar och nån kör 2 dosor per dag ( general )

Nästan alla på mitt jobb på kontoret snusar

Hantverkare snusar mycket, mindre rökning där förutom utlänska (polska tex) som röker mycket
Snus är ingen speciell "grup" alla kör.
Citera
2017-01-21, 15:43
  #8
Medlem
Alexandra-777s avatar
Jag känner en hel del akademiker som snusar. Även läkare. Många som feströker dessutom. En av mina närmsta vänner är kirurg och både röker och snusar. Så jag har inte uppfattningen att det skulle vara en arbetarklass företeelse.
Citera
2017-01-21, 15:48
  #9
Medlem
Zteffen81s avatar
Snus är helt klart arbetarklass! Men många akademiker nyttjar snus också.

Angående rökning så vet jag en distriktsläkare som röker cigariller vid speciella tillfällen.
Citera
2017-01-21, 15:54
  #10
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanSomForsvann
Dom flesta kvinnor och män är lågutbildade. Vi som är lågutbildade förstår att det är jobbigt för er högutbildade att behöva dela värld med oss. Lågutbildad smuts som vi alla är.

Mvh

Det finns en undersökning gjord för några är sedan: De kvinnor som röker är oftare lågutbildade är de kvinnor som inte röker i procent.
Citera
2017-01-21, 15:56
  #11
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LusLaXenSaXen
Eller finns det även akademiker som snusar?

Kom och tänka på det idag. Oftast ser man typiska arbetare som snusar. Dom jobbar ofta som hantverkare och liknande. Har aldrig sett en läkare snusa om vi säger så.

Var på stan idag och på en gata inne i centrum stod det en blänkande Volvo XC60 fickparkerad. Jag kollade in genom bilrutan och mellan framsätena låg det en hel stock Göteborgs Rapè.
En XC60 är det ju oftast akademiker som rullar i. Så jag kanske kan säga att även akademiker snusar?

Jag vägrar kalla mig "akademiker", även om jag har akademiska examina. Jo, många akademiker snusar, speciellt de som rökt förr. Men "erfarenhetsmässigt" måste jag nog säga att exempelvis fler byggjobbare/hantverkare snusar än akademiker. Men det är bara mina egna observationer.
Citera
2017-01-21, 15:58
  #12
Medlem
Handlar det inte snarare om HUR man röker och snusar.
Arbetarklassen har en dosa general i bakfickan och lägger en rejäl prilla under läppen, medan dem finare snusarna kör på på de där lila dosorna med Snus of Sweden (eller vad det heter).
Fast om man ser det traditionellt har väl tuggtobak och snus vart mer av en arbetarklass drog.

Rökning känns idag som ett kännetecken för

A/ Lågutbildade kvinnor som jobbar inom vården eller restaurangbranschen där ciggen blir en ursäkt för paus och viktnedgång. Man har försökt sluta flera gånger, men lyckas sällan.

B / De riktiga överklassen/finare akademikerna som Cafe-röker. Dock av helt andra anledningar än underklassen. Här röker man för att det är gott.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback