Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-21, 13:19
  #1
Medlem
GeneraIens avatar
Tjena FB! Tänkte köpa en ny skärm med en budget på 3000-3500kr och har kollat runder i flera dagar men har så jävla svårt att bestämma mig.. Vad hade ni valt mellan

27' 144hz 1920x1080
eller
24' 144hz 1920x1080?

Och varför isåfall?


Jag personligen hade velat ha en 27' men är så orolig över 1920x1080 upplösningen och att köpa en 2560x1080 hade gått över min budget direkt
Citera
2017-01-21, 13:21
  #2
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneraIen
Tjena FB! Tänkte köpa en ny skärm med en budget på 3000-3500kr och har kollat runder i flera dagar men har så jävla svårt att bestämma mig.. Vad hade ni valt mellan

27' 144hz 1920x1080
eller
24' 144hz 1920x1080?

Och varför isåfall?


Jag personligen hade velat ha en 27' men är så orolig över 1920x1080 upplösningen och att köpa en 2560x1080 hade gått över min budget direkt
Det är ju samma upplösning.
Vill du ha samma vi på den så sätter du ju 24" närmare ögonen och 27" längre bort. För samma bildvinkel / periferi så kommer ju pixeltätheten bli precis samma.

Kunde du framöver fått en HDR-skärm istället för samma pengar med 1080p så hade ju det varit schysst (HDR = högre kontrast, 1080p har ju fördelen att det inte är så tungt för grafikkortet.)
Jag skulle tagit 27" av dem, jag har 22" nu men slänger mig ofta i soffan när jag vill se något på YouTube men då är man så långt bort och bilden så liten.

Med FreeSync (för AMDkort) från 2500 kr, med G-sync (för Nividakort) från 4000 kr. Jävla skillnad.
Även om du har Nvidiakort och inte skall köpa en med G-sync så köp en med FreeSync ändå så har du det och skulle du någon gång köpa ett AMD-kort så .. Ja.. Har du FreeSync och det är ju gott.
__________________
Senast redigerad av annanmedlem 2017-01-21 kl. 13:24.
Citera
2017-01-21, 13:43
  #3
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
(HDR = högre kontrast,.

Nehejdu. HDR är högre dynamiskt omfång. Det har inte ett dugg med kontrast att göra.
Citera
2017-01-21, 14:16
  #4
Medlem
splitfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneraIen
Tjena FB! Tänkte köpa en ny skärm med en budget på 3000-3500kr och har kollat runder i flera dagar men har så jävla svårt att bestämma mig.. Vad hade ni valt mellan

27' 144hz 1920x1080
eller
24' 144hz 1920x1080?

Och varför isåfall?


Jag personligen hade velat ha en 27' men är så orolig över 1920x1080 upplösningen och att köpa en 2560x1080 hade gått över min budget direkt

27 tum alla dagar i veckan!
Det lär väl inte vara så stor prisskillnad numera, iaf inte om dessa parametrar är dem du bryr dig om.
Pixeltäthet är inget du behöver oroa dig för!
Citera
2017-01-21, 14:27
  #5
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Nehejdu. HDR är högre dynamiskt omfång. Det har inte ett dugg med kontrast att göra.
Ja, HDR betyder högdynamiskt omfång. Det har definitivt med bl.a. kontrast att göra avseende grafik. Även i fallet färgomfång så är det ju fråga om en kontrastskillnad emellan nyanserna med dock i färgintensitet istället för ljusstyrka.
Hög dynamiskt omfång oavsett vad vi talar om är ju alltid större skillnader.

(Eller menar du utifrån mer exakta angivelser inom samma intervall? Dert skulle väl inte kallas storre omfång och oavsett så kommer de ju oavsett inte nyttjas så. Skärmarna kommer få intensivare färger och större skillnad i ljusintensitet. Omfånget är ju ett större problem än antalet nyanser.)

Det är ju just det utökade omfånget man vill åt. Det kommer ju kunna ge en intensivare upplevelse.
__________________
Senast redigerad av annanmedlem 2017-01-21 kl. 14:36.
Citera
2017-01-21, 15:28
  #6
Medlem
Fizzbacks avatar
Jag skulle aldrig köpa en 27" som bara har 1920x1080. Jag själv sitter på 24" och tycker 1920x1080 är för litet, allt blir så stort.
Citera
2017-01-21, 16:25
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzback
Jag skulle aldrig köpa en 27" som bara har 1920x1080. Jag själv sitter på 24" och tycker 1920x1080 är för litet, allt blir så stort.

Du måste ha übergrym syn.
Citera
2017-01-21, 17:15
  #8
Medlem
Fizzbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belfast-
Du måste ha übergrym syn.

Handlar inte om pixlar, utan storlek på allt, UI liksom. Visst, går ju sänka i många spel. Men fan, lite högre upplösning kan de väl erbjuda oss. Har ju 1920x1080 på min lilla 5" telefon.

27" med 1920 blir dock pixligt.
Citera
2017-01-21, 18:30
  #9
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Ja, HDR betyder högdynamiskt omfång. Det har definitivt med bl.a. kontrast att göra avseende grafik. Även i fallet färgomfång så är det ju fråga om en kontrastskillnad emellan nyanserna med dock i färgintensitet istället för ljusstyrka.
Hög dynamiskt omfång oavsett vad vi talar om är ju alltid större skillnader.

(Eller menar du utifrån mer exakta angivelser inom samma intervall? Dert skulle väl inte kallas storre omfång och oavsett så kommer de ju oavsett inte nyttjas så. Skärmarna kommer få intensivare färger och större skillnad i ljusintensitet. Omfånget är ju ett större problem än antalet nyanser.)

Det är ju just det utökade omfånget man vill åt. Det kommer ju kunna ge en intensivare upplevelse.

HÖgt dynamiskt omgång gör att man möjliggör högre kontrast. Ja
Men det betyder inte med automatik att man faktiskt har större kontrast.
Alltså anser jag det är fel att skriva "HDR betyder högre kontrast" för det skulle ju betyda att en bild med samma DR skulle återges med olika kontrast bara genom att visas på en HDR skärm, och så är ju inte fallet. (Givet korrekta ICC på bägge displayerna)

Min utgångsvinkel är som semiprofessionell leverantör av digital media under en massa år.
Citera
2017-01-21, 19:51
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzback
Handlar inte om pixlar, utan storlek på allt, UI liksom. Visst, går ju sänka i många spel. Men fan, lite högre upplösning kan de väl erbjuda oss. Har ju 1920x1080 på min lilla 5" telefon.

27" med 1920 blir dock pixligt.

Hur nära sitter du?

1080p duger för de allra flesta. Om du sitter på dubbla 1080 GTX och vill köra Battle Field 1 på Ultra så förstår jag dig - annars inte.
Citera
2017-01-22, 00:35
  #11
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
HÖgt dynamiskt omgång gör att man möjliggör högre kontrast. Ja
Men det betyder inte med automatik att man faktiskt har större kontrast.
Alltså anser jag det är fel att skriva "HDR betyder högre kontrast" för det skulle ju betyda att en bild med samma DR skulle återges med olika kontrast bara genom att visas på en HDR skärm, och så är ju inte fallet. (Givet korrekta ICC på bägge displayerna)

Min utgångsvinkel är som semiprofessionell leverantör av digital media under en massa år.
Ja, målet med profilerna är ju att återge ursprungsmaterialet korrekt/likadant. Och innehåller det då inte data som nyttjar omfånget så blir det ju till att inte skapa det.

Har du en skärm med högre kontrast & intensivare färger som visar en bild/utdata som är tänkt att visas på en normal sRGB-skärm så förutsatt att det tas hänsyn till den skärmens utökade egenskaper så bör den ju för att visa en korrekt bild visa samma utresultat som på sRGB-skärmen.
Men meningen till att ha en är ju att den KAN visa det större omfånget. Rörde det sig exempelvis om foto och kameran och skrivaren/whatever fysisk utenhet det hade varit också hade stöd för det större omfånget så hade ju foton i det fallet inte alltför sällan faktiskt nyttjat det. Världen är ju intensivare/har mycket högre omfång vad gäller bl.a. ljusintensitet än vad sRGB-skärmarna har.
I fallet spel kommer man ju vilja utnyttja den här förmågan för att ge realistiskare mer intensiva bilder.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback