Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-21, 12:14
  #1
Medlem
Vet inte om detta är rätt forumdel men provar iaf.

Någonstans i någon fil/tabell på mitt Phpbb3-forum har någon lagt in så att ytterligare en sida anropas när man går in på mitt forum vilket gör att varje sida man laddar tar runt en minut att komma in på.

Min fråga är hur man kan göra för att hitta och ta bort denna "kod"? Finns det något program som kan söka igenom alla filer/tabeller efter denna kod? Jag vet vad det står som "kod" men inte i vilken tabell/fil och det finns ju en miljon så det blir lite jobbigt att gå igenom alla manuellt.

Tack på förhand!
__________________
Senast redigerad av crescentcompact 2017-01-21 kl. 12:24.
Citera
2017-01-21, 12:24
  #2
Medlem
svallerbyttans avatar
Hur ser koden ut då? Kör du en gammal version av phpbb eller är det en 0-day vi snackar om?
Citera
2017-01-21, 12:30
  #3
Medlem
Jag är inte så hemma i detta men den ska innehålla google_stat.php och gör så att man även "besöker" babyreva.com/

Det är en gammal version, vi startade 2009 men har nyligen uppdaterat till senaste versionen som finns släppt och det var med den som detta tillkom vill jag tro.
__________________
Senast redigerad av crescentcompact 2017-01-21 kl. 12:35.
Citera
2017-01-21, 12:59
  #4
Medlem
svallerbyttans avatar
Du skulle ju kunna sniffa trafiken och ganska snabbt få reda på varför den externa sidan laddas. Svårt att hjälpa dig mer än så när du är så pass ospecifik. Men samtidigt smart att inte gå ut på ett offentligt forum med vilken webbplats du administrerar med potentiella säkerhetsluckor.
Citera
2017-01-21, 13:04
  #5
Medlem
Det är svårt att vara tydlig när man inte vet som sagt. Sniffa trafiken, hur gör man det?

Väldigt tacksam för hjälpen!
Citera
2017-01-21, 13:33
  #6
Medlem
.Chloes avatar
Du kan söka efter lite kod där du har phpBB's filer. Typ:

Kod:
grep -ir "kod" /var/www

Men du bör hitta inlagd kod i styles/<tema>/templates i någon fil där.
Citera
2017-01-22, 10:34
  #7
Medlem
Där var flera filer med koden där! Tack för tipset!

Ska försöka byta ut dessa filer och se om problemet försvinner.

En fråga till bara, hur vet man sånt här?
Citera
2017-01-22, 17:37
  #8
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crescentcompact
Där var flera filer med koden där! Tack för tipset!

Ska försöka byta ut dessa filer och se om problemet försvinner.

En fråga till bara, hur vet man sånt här?
Vet vad?

För det andra, ligger ditt forum uppe nånstans? I sådana fall bör du nog fokusera mer på att ta reda på hur man lyckades modda filerna i första läget, det är ett i sammanhanget betydligt allvarligare hål om det nu gått till så.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback