Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-20, 23:20
  #13
Medlem
Gnr111s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KAMam
Läste du inlägget?

"Jag har ett jobb som jag jobbat på sedan en tid tillbaka. Känner att jag vill gå vidare så sökte ett nytt och fick tjänsten.

Ska jag säga upp mig från mitt nuvarande jobb innan jag har skrivit på avtal om nytt jobb? I vanliga fall hade jag absolut inte gjort det, men vill helst sluta så fort jag kan för att minimera uppsägningstiden etc. och i behöva vara kvar.


Hur hade ni gjort? Jag skriver avtal inom kort men har sms och mejl från nya arbetsgivaren där vi samstämmer att jag ska börja jobbet."

Han säger att anledningen till att han vill säga upp sig så fort som möjligt är att minimera uppsägningstiden. Alltså är det egentligen oväsentligt vilket jobb han byter till, eftersom att han vill byta.
Det som är väsentligt är att han ska ha underskrivna papper från nya arbetsgivaren innan han säger upp sig, för att inte själv stå med kuken i brevlådan när den nya arbetsgivaren helt plötsligt ändrar sig, och den gamla är svinsur för att han sagt upp sig och vägrar ta tillbaka honom.

Då står han utan något jobb, arbetslös och utan inkomst.

Förstår hur du tänker, tack för dina inlägg. Men händer det verkligen att arbetsgivaren "ändrar" sig? Jag menar, finns det en rent realistisk risk?
Citera
2017-01-20, 23:20
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gnr111
Vi ska skriva papper inom ett par dagar så det kommer kännas rätt ansträngt att ringa och fråga om vi kan skriva papper tidigare då det spar MAX ngn dag

Här är ditt svar. Då spar det MAX ngn dag i uppsägningstid också. Nödvändigt att bråka om eller riskera något? Inte enligt mig..
Citera
2017-01-20, 23:21
  #15
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av KAMam
Läste du inlägget?

"Jag har ett jobb som jag jobbat på sedan en tid tillbaka. Känner att jag vill gå vidare så sökte ett nytt och fick tjänsten.

Ska jag säga upp mig från mitt nuvarande jobb innan jag har skrivit på avtal om nytt jobb? I vanliga fall hade jag absolut inte gjort det, men vill helst sluta så fort jag kan för att minimera uppsägningstiden etc. och i behöva vara kvar.


Hur hade ni gjort? Jag skriver avtal inom kort men har sms och mejl från nya arbetsgivaren där vi samstämmer att jag ska börja jobbet."

Han säger att anledningen till att han vill säga upp sig så fort som möjligt är att minimera uppsägningstiden. Alltså är det egentligen oväsentligt vilket jobb han byter till, eftersom att han vill byta.
Det som är väsentligt är att han ska ha underskrivna papper från nya arbetsgivaren innan han säger upp sig, för att inte själv stå med kuken i brevlådan när den nya arbetsgivaren helt plötsligt ändrar sig, och den gamla är svinsur för att han sagt upp sig och vägrar ta tillbaka honom.

Då står han utan något jobb, arbetslös och utan inkomst.

lite märkligt att man skulle välja stoppa in sin kuk i en brevlåda skägget är nog vanligare, dock vet jag inte vad du har för vanor eftersom du nämner det
Citera
2017-01-20, 23:27
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gnr111
Förstår hur du tänker, tack för dina inlägg. Men händer det verkligen att arbetsgivaren "ändrar" sig? Jag menar, finns det en rent realistisk risk?

Det finns alltid en risk med allt man någonsin gör. Var person är sig själv närmast och den enda du ska lita på fullt ut är dig själv.
Din nya arbetsgivare kommer inte bry sig ett dugg om ett "löfte" utan skrivna papper om bolaget behöver göra nedskärningar eller om fruns syster behöver ett jobb och väljer henne framför dig.

Lita inte på att något är garanterat till 100% förrän du har ett avtal gällande det.
Citera
2017-01-20, 23:28
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SniderBoz
lite märkligt att man skulle välja stoppa in sin kuk i en brevlåda skägget är nog vanligare, dock vet jag inte vad du har för vanor eftersom du nämner det


Försökte ju uppenbarligen vara lite "rolig" mitt i alltihop. Men jag antar att eftersom att du inte hade ett fyndigare svar än det ovanstående angående min totala diss av ditt inlägg, så insåg du hur fel du hade och hur rätt jag hade.
Godnatt, puss!
Citera
2017-01-20, 23:36
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gnr111
Vi ska skriva papper inom ett par dagar så det kommer kännas rätt ansträngt att ringa och fråga om vi kan skriva papper tidigare då det spar MAX ngn dag.

Vänta ett par dagar och skriv kontraktet, sen säger du upp dig samma dag. Det spar max någon dag säger du ju själv. Du kommer fortfarande ha en månads uppsägningstid +/- nån dag så fattar inte riktigt vad grejen är? Så otålig att få komma ifrån ditt nuvarande jobb?

Dessutom kan du ju snacka med din nuvarande arbetsgivare i samband med att du säger upp dig, om det skulle gå att slippa hela uppsägningstiden. En del arbetsgivare är schyssta med sånt om man uppger ett bra skäl (kan ju ljuga lite om att nya jobbet ville ha in dig snarast möjligt)
Citera
2017-01-21, 04:45
  #19
Medlem
Muntliga avtal gäller, men skriftliga avtal är alltid lättare att bevisa. I annat fall kan motparten hävda att ni förhandlade men att avtalet skulle slutas i och med undertecknandet av anställningsavtalet. När det gäller statliga tjänster är det vanligt att det inte skrivs något avtal alls, utan personen får ett anställningsbevis utfärdat istället. Det är alltså en ensidig bekräftelse av avtalet som kan innehålla villkor som överhuvudtaget aldrig har berörts av parterna.
__________________
Senast redigerad av Stahl1 2017-01-21 kl. 05:13.
Citera
2017-01-21, 09:19
  #20
Medlem
Gnr111s avatar
Ok, det låter som att det bästa trots allt är att vänta in avtalet innan jag säger upp mig. Så får det bli, tack för alla svar.
Citera
2017-01-21, 10:26
  #21
Medlem
Gothenburgers avatar
Nej.
Citera
2017-01-21, 13:07
  #22
Medlem
Gnr111s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothenburger
Nej.

Nej till vad? Att säga upp sig eller att vänta?
Citera
2017-01-21, 14:13
  #23
Medlem
Gothenburgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gnr111
Nej till vad? Att säga upp sig eller att vänta?

Säg upp dig när du har ditt nya anställningsavtal underskrivet.
Citera
2017-01-21, 19:27
  #24
Medlem
Prodelins avatar
Handlar ju bara om några dagar innan du har avtalet, orkar du inte vänta så länge?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback