Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-20, 22:48
  #1
Medlem
millekillens avatar
Hej,

Har hållt på och meckat med ett par OPTISKA HÖRLURAR till grabbens PS3.
Och vi fick "spelljudet" att funka men inte "rösten"...
Vi lyckades bara få "chatten" att funka i "inställningar för ljudenhet" men så fort vi lämnade den menyn och slog på ett spel - så hördes bara spelljudet , inget "snack"...

Men nu till det stora problemet - jag satt och labbade lite i menyn "inställningar för ljudenhet" och råkade då trycka i "använd inte" på indataenhet och "standard" på utdataenhet !!
Och nu har det låst sig på detta !!
Och jag kan inte ändra till 2.4GHZ WIRELESS , som jag kunde välja förut och då fick ljudet i hörlurarna.

Vad faan ska jag göra ???
Hjälp mig snälla...
Citera
2017-01-20, 23:18
  #2
Medlem
4yoonlys avatar
Vi får nog bena ut lite detaljer...

Optiska hörlurar? alltså en optisk (fiber) kabel till hörlurarna? Har ju själv kopplat min PS3 via optiska utgången... men har aldrig hört talas om ett par optiska lurar...

Sedan nämner du 2.4 Ghz WiFi... trådlösa WiFi lurar? stödjer PS3 det? hade jag ingen aning om...

Men hur som helst... vilket är det? Optiska lurar med kabel eller trådlösa via WiFi?
Eller är det kanske Bluetooth?

Jag gissar på det sistnämnda faktisk...
Citera
2017-01-20, 23:24
  #3
Medlem
millekillens avatar
Hej,

Ja , det är dessa lurar.

https://www.aliexpress.com/item/HUHD...554912671.html

Och grabbens gamla PS3:a fick jag det att funka på.
Men så pajade den härom veckan , och jag skaffade ett nytt/begagnat.
Och vi fick som sagt lurarna att spela ut ljudet i spelen , men man hörde inte "sig själv" -
bara när man var in menyn för tillbehörsinställningar / ljud
Citera
2017-01-20, 23:26
  #4
Medlem
millekillens avatar
Lurarna är ju inte optiska... ( Det har du helt rätt i )
Men dom kopplas in via optiska in/utgången på PS3:an
Citera
2017-01-20, 23:33
  #5
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av millekillen
Lurarna är ju inte optiska... ( Det har du helt rätt i )
Men dom kopplas in via optiska in/utgången på PS3:an


Ok!

Då har vi lite mera info :-)

Det är nog så att lurarna sänder via 2.4 Ghz frekvensen men är inte WiFi (vilket du iofs inte sagt heller)

På din PS3'a välj Digital Output så borde lurarna fungera... Dock är det så att det finns mängder av olika varianter på den digital utgången... jag misstänker att du valt något typ Dolby Surround, DTS, osv osv... och då du inte har 5.1, (vilket gör att talet bland annat går ut till center högtalaren) så borde ett 2.1 fungera för hörlurar antar jag... så alltså... välj inte 5.1 (ta något annat) så borde du höra allt...

Grymma lurar förresten!
Citera
2017-01-20, 23:51
  #6
Medlem
millekillens avatar
Jo dom är riktigt bra ( när dom funkar )

Men det du beskriver är ju inställningar under "ljudinställningar" i kontrollpanelen på PS3:an
Men det jag lyckats "låsa" är ju under "Tillbehörsinställngar"
Där kan man ställa volym på "micen" och inljud och utljud
Och där ska man välja "2.4GHZ" enligt manualen till lurarna.
Och det gick att göra det innan jag valde att knappa in "använd ej" på inljud etc.
Och nu kan man inte ändra tillbaka till "grundinställningen" där = Skitskumt !!!
Citera
2017-01-21, 00:02
  #7
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av millekillen
Jo dom är riktigt bra ( när dom funkar )

Men det du beskriver är ju inställningar under "ljudinställningar" i kontrollpanelen på PS3:an
Men det jag lyckats "låsa" är ju under "Tillbehörsinställngar"
Där kan man ställa volym på "micen" och inljud och utljud
Och där ska man välja "2.4GHZ" enligt manualen till lurarna.
Och det gick att göra det innan jag valde att knappa in "använd ej" på inljud etc.
Och nu kan man inte ändra tillbaka till "grundinställningen" där = Skitskumt !!!

Hmm...
Det du skall välja på din PS3'a är Digital out(put) inget annat... på mic'en har jag ingen aning... där får ni experimentera...

Tillbehörs inställningarna har inget med ljudet att göra, det har möjligtvis med mic'en att göra...
men det kan ni kika på senare...

Kika här för att åtminstone få ut ljud ur lurarna... och som sagt det finns mycket inställningar så det är bara att experimentera lite... men misstänker att 5.1 är något du inte skall välja...
http://manuals.playstation.net/docum...diooutput.html
Citera
2017-01-21, 09:10
  #8
Medlem
millekillens avatar
Vad händer om man under "systeminställningar" väljer "återställ standardinställningar" ??
Vad är det som "försvinner" då ??
Installerads spel & Saves eller ?

För under denna "återställning" finns ju "tillbehörsinställningar" som ju är det jag lyckats "fucka upp"
Citera
2017-01-21, 09:41
  #9
Medlem
Ge konsolen chansen att "börja om":
  1. Låt den vara påslagen men dra ur inkommande ström (så att det liknar ett strömavbrott).
  2. Låt den vara utan ström några minuter
  3. Koppla ur ALLA tillbehör och kontroller och starta.
  4. Har du hdmi-bild så kan den anslutas nu, annars stäng av igen efter nån minut.
  5. Koppla in bild och EN kontroll och stara igen och kontrollera menyerna.
Citera
2017-01-21, 17:54
  #10
Medlem
millekillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Ge konsolen chansen att "börja om":
  1. Låt den vara påslagen men dra ur inkommande ström (så att det liknar ett strömavbrott).
  2. Låt den vara utan ström några minuter
  3. Koppla ur ALLA tillbehör och kontroller och starta.
  4. Har du hdmi-bild så kan den anslutas nu, annars stäng av igen efter nån minut.
  5. Koppla in bild och EN kontroll och stara igen och kontrollera menyerna.

Nope - inget "händer" - samma låsning fortfarande
Citera
2017-01-21, 22:43
  #11
Medlem
BigFatCones avatar
Konsol: hårdvarudiskussioner --> Konsol: hårdvarusupport
/Moderator
Citera
2017-01-22, 12:25
  #12
Medlem
millekillens avatar
Flytta gärna till rätt "forum"
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback