Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-20, 16:26
  #1
Medlem
svenne-i-sveriges avatar
Jag har en jättefin radio från 50-talet som jag använder flitigt, ibland använder jag en FM-sändare så att jag kan få in ljud från mobilen.

Men en FM-sändare är lite bökigt att hålla på med. Radion har dock en knapp där det står "Gram" på, och bakom radion finns står det "nålmikrofon gram" över två ingångar. Dessa ingångar ser ut som att man kan sätta in en stickkontakt i, vilket jag provat och det fungerar. Här är en bild på det https://s30.postimg.org/nwjrakssx/20161227_200654.jpg

Jag har även provat att sätta in en AUX kabel i en av ingågnarna, och det går att få fram ljud, dock med jättemycket störningar, vilket var väntat.

Min fundering är då om det går att använda en AUX banankontakt adapter där jag sätter in AUX i en banankontakt som går att sätta in i uttaget för en av grammofon ingångarna. Har Flashbacks samlade elit någon aning? Om det skulle fungera så undrar jag även var man kan få tag på en sådan adapter, jag har sökt runt på internet men har inte hittat något.

Bonusfråga är hur tusan man ska använda det egentligen, med tanke på att det är uttag för en stickkontakt, ska man sätta in en grammofon i radion istället för vägguttaget eller hur är tanken? Tack på förhand!
Citera
2017-01-20, 17:02
  #2
Medlem
Kotties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenne-i-sverige
Jag har en jättefin radio från 50-talet som jag använder flitigt, ibland använder jag en FM-sändare så att jag kan få in ljud från mobilen.

Men en FM-sändare är lite bökigt att hålla på med. Radion har dock en knapp där det står "Gram" på, och bakom radion finns står det "nålmikrofon gram" över två ingångar. Dessa ingångar ser ut som att man kan sätta in en stickkontakt i, vilket jag provat och det fungerar. Här är en bild på det https://s30.postimg.org/nwjrakssx/20161227_200654.jpg

Jag har även provat att sätta in en AUX kabel i en av ingågnarna, och det går att få fram ljud, dock med jättemycket störningar, vilket var väntat.

Min fundering är då om det går att använda en AUX banankontakt adapter där jag sätter in AUX i en banankontakt som går att sätta in i uttaget för en av grammofon ingångarna. Har Flashbacks samlade elit någon aning? Om det skulle fungera så undrar jag även var man kan få tag på en sådan adapter, jag har sökt runt på internet men har inte hittat något.

Bonusfråga är hur tusan man ska använda det egentligen, med tanke på att det är uttag för en stickkontakt, ska man sätta in en grammofon i radion istället för vägguttaget eller hur är tanken? Tack på förhand!

Den ingången är troligen för direkt anslutning av MM pickup, dvs den har väldigt hög förstärkning + korrigerad frekvensgång (RIAA) för att passa just skivspelare.
Kopplar du en linjeutgång direkt till den så låter det piss som du ju har konstaterat.

Tror att det enklaste är just en FM-sändare för att få ljud i den om du inte har någon mycket elektronikkunnig vän som mickla in en blåtandsmottagare efter RIAA-steget.
Passa er bara, det kan vara mycket höga spänningar i en rörförstärkare (> 300V) så det smäller bra.

Har du nån bild på hela radion? Om inte annat bara för att det är kul och se gamla apparater.

Edit: Googlade lite och en del har byggt filter som kan lösa ditt problem. Googla på "Inverse RIAA filter".. krävs dock fortf lite löd och elkunskap men du slipper öppna locket.
__________________
Senast redigerad av Kottie 2017-01-20 kl. 17:07.
Citera
2017-01-22, 08:31
  #3
Medlem
svenne-i-sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kottie
Den ingången är troligen för direkt anslutning av MM pickup, dvs den har väldigt hög förstärkning + korrigerad frekvensgång (RIAA) för att passa just skivspelare.
Kopplar du en linjeutgång direkt till den så låter det piss som du ju har konstaterat.

Tror att det enklaste är just en FM-sändare för att få ljud i den om du inte har någon mycket elektronikkunnig vän som mickla in en blåtandsmottagare efter RIAA-steget.
Passa er bara, det kan vara mycket höga spänningar i en rörförstärkare (> 300V) så det smäller bra.

Har du nån bild på hela radion? Om inte annat bara för att det är kul och se gamla apparater.

Edit: Googlade lite och en del har byggt filter som kan lösa ditt problem. Googla på "Inverse RIAA filter".. krävs dock fortf lite löd och elkunskap men du slipper öppna locket.

Tack för svaret - och förlåt för mitt sena svar.

Jag är inte så haj på denna värld om radio och ljud men har googlat på allt i ditt inlägg som jag inte riktigt hängde med på, men jag blev inte värst mycket klokare för det, men jag fattar nu iaf att det inte går att köpa en adapter på biltema.

Jag tror att bygga något eget överstiger min kunskapsnivå för tillfället, men någon gång i framtiden kanske om jag sätter mig in i allting.

Här har du en bild på skönheten, en Blaupunkt Milano 2225 https://s28.postimg.org/xet0mxta5/20170121_121051.jpg
Citera
2017-02-04, 12:47
  #4
Medlem
Jag tror att jag måste komplettera och korrigera Kottie's svar lite. Radion är högst sannolikt från den tid när det inte var så vanligt med MM (Moving Magnet)-pickuper för hemmabruk. Istället satt det en så kallad kristallpickup på den tidens grammofoner. De gav nästan vanlig linjenivå. Det var inte så mycket beställt med RIAA-korrigeringen heller, jag vet inte om det ens fanns eller behövdes någon.

Om man tittar på kontakterna in (på baksidan av radion) så ser du väldigt oxiderade ut. Ta en billig banankontakt och kör runt i hålen ett antal gånger, eller ännu hellre en bit rullad smärgelduk.

Förmodligen skulle det fungera om du hittar en Banan - Aux - adapter. Tänk bara på att det är mono på ingången till radio. Kan du löda så skulle det vara enkelt att fixa själv.

Jag hade själv en Ronette kristallpickup på min första egna skivspelare (en Lenco L 75), just för att jag körde via en radio som inte kunde ta emot MM-pickuper. Man kunde vrida pickupen: på ena sidan fanns det en nål för "Normala" skivor - det vill säga 78-varvare! och på andra sidan fanns det en nål för "Mikro", det vill säga 45-varvs singlar och LP.

Googla gärna på Ronette, jag ska själv göra det lite senare i dag.

Edit: Det sitter en grej mellan de båda banankontakterna på baksidan. Är det en omkopplare av något slag?
Citera
2017-02-14, 09:42
  #5
Medlem
Waterlilys avatar
Snygg radio. Ta väl vara på den. Nu får jag minnen från 60-talet då jag använde familjens gamla rör-radio, kristallpickup-skivspelare och tandbergs bruna bandspelare.

Det borde fungera att stoppa in en linjesignal (AUX) i grammofoningången. Jag kan inte påminna mig om att gamla rör-apparater hade ingång för MM-pickup utan det är för kristall-pickup som har har en signal i samma storleksordning som en linjesignal. RIAA behöver man inte bry sig om ty en kristall-pickups signal beror av amplituden på skivspåret och en MM på hastigheten som nålen rör sig. De små felen i frekvensgång som uppstår är i dessa fall försumbara.

I och med att en linjesignal har hyffsat stor utimpedans så fungerar det att koppla ihop höger och vänster kanal till en monosignal som du matar in via bananstiften (signal och jord).

Vänligen Näckrosen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback