Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-24, 17:21
  #169
Medlem
MelTorments avatar
Personen som har spridit lappar ska dömas för grovt förtal och hoppas att den utsatte inte tillägger en personlig rättsskipning. Det är inget att diskutera.
Citera
2017-01-24, 22:57
  #170
Medlem
ShadowStepzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Låter som du själv är osäker då du använder dig av en fråga utan frågetecken.
Men om du har rätt så är det en jävligt dum statistik även om den fortfarande visar samma resultat. Dvs att sexualbrottslingar har mindre återfallsfrekvens.
Men jag tror i min enfald att de iaf går tillbaka tio år.
Detta baserar jag på att en knarklangare som lever på sina brott bör återfalla snabbare än en sexualbrottsling.
Nu orkar jag inte söka. Men jag vill gärna se fakta på hur de baserar sin statistik. För är det som du säger, bara två år så får jag sluta använda dessa siffror då de i så fall blir ett försvar till sexualbrottslingarna.
Att jag använder dem är mest för att visa på att rättsväsendet borde titta över andra brott än dessa då statistiken visar att sexualbrottens straffvärde är i rätt nivå.

Du jämför 70-tal med dagsfärsk statistik. Behöver jag utveckla detta?

Ja det gör jag, för jag tror inte att det har förändrats.. Men det är bara vad jag tror, och det behöver inte stämma.
Citera
2017-01-24, 23:41
  #171
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShadowStepz
Ja det gör jag, för jag tror inte att det har förändrats.. Men det är bara vad jag tror, och det behöver inte stämma.
Sedan dess utvecklades ett program i USA som i Sverige heter ROS. En form av KBT.
Vad som mer har skett är att straffsatserna har höjts. Så det är inte jämförbart på långa vägar.
Citera
2017-01-25, 08:05
  #172
Medlem
ShadowStepzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Sedan dess utvecklades ett program i USA som i Sverige heter ROS. En form av KBT.
Vad som mer har skett är att straffsatserna har höjts. Så det är inte jämförbart på långa vägar.

Ok, hittade detta också:
Citat:
Risken för att en sexualbrottsling ska begå nya brott är mycket låg, enligt en rapport som Kriminalvården publicerade 2013. Av de som dömts för sexualbrott återfaller 13 procent i något brott inom tre år, och bara 3 procent återfaller i sexualbrott. Det kan jämföras med hur det ser ut för brottslingar överlag. Både för de som är våldsbrottslingar eller har begått egendomsbrott är återfallsfrekvensen 40-45 procent, enligt kriminologen Tage Alalehto.

http://www.vk.se/1470078/hagamannen-...-i-brott?clean

MEN, det står att den är låg, inte obefintlig.

Ser dock inte egentligen varför han ska bli lämnad i fred. Våldtäkt kan ge men för livet för offret, varför ska GM komma så lindrigt undan?
Citera
2017-01-25, 13:31
  #173
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShadowStepz
Ok, hittade detta också:

http://www.vk.se/1470078/hagamannen-...-i-brott?clean

MEN, det står att den är låg, inte obefintlig.

Ser dock inte egentligen varför han ska bli lämnad i fred. Våldtäkt kan ge men för livet för offret, varför ska GM komma så lindrigt undan?
Tre procent återfaller i sexualbrott. Tre procent för mkt men ändå en siffra man kan leva med. Nollvision kommer vi inte uppnå.

Tittar vi på Hagamannen så ser inte jag varför han ens har en bedömning att återfalla i brott.
Först o främst så hade han garanterat en jobbig resa på anstalten. Norrtälje hyser både livstidare samt den farliga kategorin, utvisningsdömda. De som döms till utvisning begår nya brott på anstalt för att förlänga sin strafftid. Räkna med att Hagamannen var ett av dessa brottsoffer.
Anledning två är att hans DNA är sparat. Det är mitt med. Jag vet o det gör han med att vi torskar om vi begår nya brott o lämnar DNA. I hans fall är det garanterat att han lämnar DNA.
Sista o största anledningen att han inte återfaller är att titta på hur hans brott gick till.

Han är en liten grå mus. Störde ingen. Ingen lade märke till honom.
Men så fort han drack alkohol så vaknade Mr Hyde. De brott han begick var under alkoholpåverkan. Detta vet jag som bara läst om honom. Räkna med att det tagits upp under ROS-behandlingen.
Nu är han medveten om triggern o allt han behöver göra är att hålla sig nykter. Finns svårare saker att göra i livet.

Men åter till topic.
Det alla bör tänka på är att sätta sig själv i förövarens situation. Bortse från att förövaren i detta specifika fall är ett rövhål även utan våldtäkten. Just denna kille sitter snart inne igen.
Men NI sitter inne i några år. Du ångrar allt du gjort o genomgår KBT. Du frisläpps med en enkel tågbiljett till någonstans samt några hundralappar på fickan.
Med dessa permisser ska du nu leva ett normalt liv, rehabiliterad som du nu är nu tar jag upp alla kategorier då du knappast våldtar första bästa bara för att du är pank.
Åter till sexualbrottslingen.
Han har låg risk för återfall, vilket inte stämmer överens på killen som försökte förmå din dotter att pröva heroin.
Nu försöker denna person återgå till ett liv där han försörjer sig själv o ofta får leva som en enstöring.
Nu börjar häxjakten. Denna människa hängs ut i offentligheten.
Hängdes jag ut så skulle jag beväpna mig då jag vet att jag kan möta en FB-hjälte. En vacker dag kommer konfrontationen som inte är annat än att grannen vill bomma en cigarett. Här sitter kniven i grannen o helt plötsligt har den numer skötsamma personen blivit mördare.

En annan sak med uthägning är jobb. Vem fan kommer anställa killen som sitter på varenda lyktstolpe i hela Örebro? Men sammtidigt ställer vi krav på att brottslingarna ska sköta sig efter avtjänat straff.

Åter till knarklangaren som de flesta inte orkar bry sig om.
Redan innan sexualbrottslingen har beväpnat sig så står den där panka knarklangaren utanför era barns skola o kränger heroin.

Men ni skiter i personen som förgiftar era barn men ni ska jaga en våldtäktsman som antagligen aldrig mer kommer skada någon. Lite dubbelmoral enl mig.
Citera
2017-01-31, 08:56
  #174
Medlem
SveaBunkerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Antar att det är följande tråd som avhandlar brottet:
(FB) Kvinna våldtogs och rånades i Lindesberg, fyra män åtalas

Jepp.

Domen (från Göta hovrätt): https://minfil.org/v0v9tcbbb5/G_ta_H...2015-02-09.pdf

Dömd: Mike Arthur Reed (1995-07-06)

Bild på "Mike": https://minfil.org/wevet3b7b0/Mike_Arthur_Reed.jpg

Citat:
https://www.facebook.com/mikejonesreed
__________________
Senast redigerad av SveaBunkern 2017-01-31 kl. 09:05.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback