Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-20, 12:46
  #1
Medlem
hedda89s avatar
Jag ska köpa en A/C som ska hålla kyla för en yta som är 11 X 4.20

Det kan befinna sig upp till 15 personer på denna yta samtidigt.

Viktigt att tillägga är att det är i Asien jag pratar om.

Jag köpte en A/C som hade 1.5 hp , installatören som ringdes ut sa att han trodde jag behövde minst 2 alt 2.5 hp .

Någon som har erfarenhet ang detta ?

Citera
2017-01-20, 14:28
  #2
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hedda89
Jag ska köpa en A/C som ska hålla kyla för en yta som är 11 X 4.20

Det kan befinna sig upp till 15 personer på denna yta samtidigt.

Viktigt att tillägga är att det är i Asien jag pratar om.

Jag köpte en A/C som hade 1.5 hp , installatören som ringdes ut sa att han trodde jag behövde minst 2 alt 2.5 hp .

Någon som har erfarenhet ang detta ?


Yta och personantal i all ära, men vad är det för temperatur du ska kyla från? Det är ju skillnad på om det är 25 grader ute, eller 40.
Citera
2017-01-20, 15:36
  #3
Medlem
hedda89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Yta och personantal i all ära, men vad är det för temperatur du ska kyla från? Det är ju skillnad på om det är 25 grader ute, eller 40.


cirka 27-30 grader
Citera
2017-01-20, 16:48
  #4
Medlem
Kennethkvartings avatar
Du anger att din AC har 1,5 hp, det gör mig en smula konfunderad. Är det den elektriska effekten eller kyleffekten som avses?

Om vi utgår från att det är den elektriska effekten du talar om så blir det ca 1,1 kW.

Det blir en kyleffekt på ca 3,5-4 kW.

Det låter ganska lite till ett rum på närmare 50 kvadratmeter där det ska vistas mycket folk.

Vad är det för utrymme? Finns det teknisk utrustning där? Sker matlagning? Fönster?

Egentligen kan man väl säga att din lokale kylinstallatör redan har svarat på frågan när han sade att det var för lite. Du vet; trust the natives.
Citera
2017-01-20, 17:44
  #5
Medlem
hedda89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Du anger att din AC har 1,5 hp, det gör mig en smula konfunderad. Är det den elektriska effekten eller kyleffekten som avses?

Om vi utgår från att det är den elektriska effekten du talar om så blir det ca 1,1 kW.

Det blir en kyleffekt på ca 3,5-4 kW.

Det låter ganska lite till ett rum på närmare 50 kvadratmeter där det ska vistas mycket folk.

Vad är det för utrymme? Finns det teknisk utrustning där? Sker matlagning? Fönster?

Egentligen kan man väl säga att din lokale kylinstallatör redan har svarat på frågan när han sade att det var för lite. Du vet; trust the natives.

Kylinstallatören har lite klurigt med engelska därav ställs frågan här.

det är ett spa så massage och nagelbehandling etc.
Citera
2017-01-20, 18:17
  #6
Medlem
Kennethkvartings avatar
Jao, då förstår jag. Jag ska erkänna att just dimensionering av kyleffekt är min allra svagaste sida vad det gäller kylteknik, men jag vill minnas att man kör med ca 50 W per kvadratmeter i kontorsmiljöer här i Sverige.

Om min uppskattning i förra inlägget stämmer har du mer kyleffekt än så, ca 85 W/ kvadratmeter.

I ett kontor finns teknisk utrustning såsom datorer, stark belysning osv som genererar värme. Å andra sidan har du högre omgivningstemperatur och, antar jag, betydligt fuktigare luft än i Sverige. Fukt äter kyleffekt kan man säga.

Det lät som att du redan har köpt utrustningen, har du inte möjlighet att byta upp dig får du väl låta installera och se om det räcker.

Får jag fråga hur mycket sakerna och installationen kostar?
Citera
2017-01-20, 19:08
  #7
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Du anger att din AC har 1,5 hp, det gör mig en smula konfunderad. Är det den elektriska effekten eller kyleffekten som avses?

Om vi utgår från att det är den elektriska effekten du talar om så blir det ca 1,1 kW.

Det blir en kyleffekt på ca 3,5-4 kW.

Det låter ganska lite till ett rum på närmare 50 kvadratmeter där det ska vistas mycket folk.

Vad är det för utrymme? Finns det teknisk utrustning där? Sker matlagning? Fönster?

Egentligen kan man väl säga att din lokale kylinstallatör redan har svarat på frågan när han sade att det var för lite. Du vet; trust the natives.
Är det kyleffekt som avses är det ju ändå mindre. Mycket för lite.
Citera
2017-01-20, 19:17
  #8
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Är det kyleffekt som avses är det ju ändå mindre. Mycket för lite.

Ja då är det åt helvitte för lite.

TS; har du någon uppfattning om 1,5 HP avser elektrisk effekt eller kyleffekt?

Ta gärna ett foto av någon märkskylt eller liknande och posta länk i tråden.
Citera
2017-01-20, 20:29
  #9
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Ja då är det åt helvitte för lite.

TS; har du någon uppfattning om 1,5 HP avser elektrisk effekt eller kyleffekt?

Ta gärna ett foto av någon märkskylt eller liknande och posta länk i tråden.
Som vanligt i den här forumavdelningen är det viktigt vad för uppgifter man delar med sig av för att man ska kunna få ett adekvat svar. Tyvärr blir allt alltför ofta en gissningstävling av den anledningen att man anger luddiga uppgifter som kan tolkas på ett eller ett annat sätt.

Vad avsåg informationslämnaren?
Citera
2017-01-20, 23:55
  #10
Medlem
Bongomans avatar
Jag vet att en tandläkarklinik i Sverige på ungefär samma yta hade tre inomhusaggregat och en utomhusdel med trefasmotor. Storleksmässigt var den tredubbelt en vanlig luft/luft så jag uppskattar den till att ge 10-15 kW kyleffekt. Det ger en liten fingervisning om vad som behövs i Sverige.
Citera
2017-01-21, 05:12
  #11
Medlem
hedda89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Jao, då förstår jag. Jag ska erkänna att just dimensionering av kyleffekt är min allra svagaste sida vad det gäller kylteknik, men jag vill minnas att man kör med ca 50 W per kvadratmeter i kontorsmiljöer här i Sverige.

Om min uppskattning i förra inlägget stämmer har du mer kyleffekt än så, ca 85 W/ kvadratmeter.

I ett kontor finns teknisk utrustning såsom datorer, stark belysning osv som genererar värme. Å andra sidan har du högre omgivningstemperatur och, antar jag, betydligt fuktigare luft än i Sverige. Fukt äter kyleffekt kan man säga.

Det lät som att du redan har köpt utrustningen, har du inte möjlighet att byta upp dig får du väl låta installera och se om det räcker.

Får jag fråga hur mycket sakerna och installationen kostar?

Jo jag har möjlighet att uppgradera mig .

En A/C på 1.5 HP Panasonic kostar 500 usd gratis installation .
Citera
2017-01-21, 09:58
  #12
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hedda89
Jo jag har möjlighet att uppgradera mig .

En A/C på 1.5 HP Panasonic kostar 500 usd gratis installation .

Jag hade valt den på 2,5 hp om jag var du. Jag får det till att den har ca 5,5 kW kyleffekt, dvs ca 110 W/kvadratmeter.

Motiveringen till det är just den relativa fuktigheten i luften i Kambodja som jag antar är hög. Fuktig luft är mycket svårare att kyla än torr luft.

Sen ger det bättre komfort med en något överdimensionerad maskin, för även om en mindre maskin klarar av att kyla utrymmet så måste den forcera luften hårdare så att det kan bli för kallt i närheten av innedelen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback