Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-19, 23:23
  #1
Medlem
cirkusregeringuss avatar
Uppgiften är att analytiskt beskriva projektionen av en punkt (x, y) på linjen y + x = 0.

Jag är bekant med linjär algebra och projektioner, men det här är något nytt. Jag tänkte att man formar en riktningsvektor för linjen, och sedan normaliserar den. Därefter projicerar punkten (fast som vektor) på den normaliserade riktningsvektorn.

Hur lösa problemet?
Citera
2017-01-19, 23:29
  #2
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cirkusregeringus
Uppgiften är att analytiskt beskriva projektionen av en punkt (x, y) på linjen y + x = 0.

Jag är bekant med linjär algebra och projektioner, men det här är något nytt. Jag tänkte att man formar en riktningsvektor för linjen, och sedan normaliserar den. Därefter projicerar punkten (fast som vektor) på den normaliserade riktningsvektorn.

Hur lösa problemet?

Jag läste någonstans följande beskrivning på hur man löser problemet

"Jag tänkte att man formar en riktningsvektor för linjen, och sedan normaliserar den. Därefter projicerar punkten (fast som vektor) på den normaliserade riktningsvektorn."

Testa det sättet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback