Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2017-01-21, 17:39
  #73
Medlem
Driftstopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spaszk
No shit att mitt exempel inte passar bolt on men poängen är att det faktist inte går att byta motorer hit och dit hur man vill, som jag uppfattade att du hävda först.

Visst går det ju som du säger byta motorer i samma familj utan större problem, det har jag själv gjort några gånger med ett flertal Chevor, men chansen finns ju alltid att när du rullar in med t5 Saaben att besiktningsmannen är just en riktigt inbiten sur Saab enthusiast som ser direkt att det inte är original motorn. Men ja, oftast öppnar dom ju knappt motorhuven.

I alla fall eftersöker TS "en jätte snabb bil helst" med "en kraftfull motor" och jag vet inte riktigt om en likvärdig motor med typ 30 mer häst kvalificerar in sig där.


Jo jag förstod missuppfattningen där.

Jag gick från 150 häst till 320.

"Fin motor har du lackerat den"
Sa besiktningsmannen.

Jo säkert.
Citera
2017-01-21, 18:07
  #74
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ankarbarn
Sälj majblommor och köp en Ferrari för pengarna du tjänar.
Då kommer du ha en snabb bil på kortare tid för mindre arbete än om du ska bygga om ett gammalt vrak.
Unga körkorts tagare ska inte ha snabba bilar då blir dem av med körkortet!
Citera
2017-01-21, 18:49
  #75
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spocck
Unga körkorts tagare ska inte ha snabba bilar då blir dem av med körkortet!
Om det är så att de bara blir av med körkortet är det bara bra, risken att de vållar olyckor med oskyldiga inblandade är betydligt större.
Citera
2017-01-21, 22:52
  #76
Medlem
666000999s avatar
Jag är lite äldre än 18, men jag har en lite aggressiv körstil.

Om jag får möte i en korsning t.ex. så gasar jag hellre än bromsar, så det är viktigt att jag har en accelerationssnabb bil. Jag bor i en storstad och det är väl så man ska köra för att ta sig fram om jag ska tala utifrån min erfarenhet.
Citera
2017-01-24, 06:40
  #77
Medlem
Tajger66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 666000999
Hej!

Jag har snart ett körkort i min hand och det tänkte jag fira med att köpa ett riktigt vrålåk.

Min tanke är att jag ska köpa en jätte billig bil på blocket och en kraftfull motor på en bilskrot.

Hur svårt kan det vara att byta motor i en 80-90-tals bil till något kraftfullare?

Kan jag göra det själv om jag har tillgång till en billift och verkstad?
Nej du kan inte göra det själv för det krävs en viss kunskap och erfarenhet som du inte har och ej går att läsa sig till på tex FB.

Citat:
Ursprungligen postat av 666000999
En turbo skulle jag vilja ha, hur mycket snabbare går en bil med turbo jämfört med en utan?
Väldigt intelligent fråga

Citat:
Ursprungligen postat av En jävla smartskalle
Vad väger en saabmotor? 200kg? Hur får du ut den ur bilen på skroten? Hur får du hem den? Hur får du in den i nya bilen?
Nej en motor från en Saab eller liknande väger inte 200 kg, den väger lite under 100 kg beroende på hur komplett den är, tex om AC-pump, generator, startmotor sitter där men även med växellåda kommer man inte upp i 200 kg.

Citat:
Ursprungligen postat av En jävla smartskalle
Du ska lyfta motorn på 200kg rakt upp för att få ut den ur motorutrymmet. Då hjälper ingen bil.
Även om en motor väger under 100 kg så använder man oftast hjälpmedel såsom truck, lastmaskin, taljor för det är ofta inte möjligt att lyfta ur en motor med enbart muskelkraft då andra faktorer spelar in. Bilskrotar har i stort sett alltid någon maskin att lyfta i och ur med.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr-kiwi
Är ju ganska uppenbart att TS trollar.

Kul med allt engagemang dock
Ja!

Citat:
Ursprungligen postat av 666000999
Jag är lite äldre än 18, men jag har en lite aggressiv körstil.

Om jag får möte i en korsning t.ex. så gasar jag hellre än bromsar, så det är viktigt att jag har en accelerationssnabb bil. Jag bor i en storstad och det är väl så man ska köra för att ta sig fram om jag ska tala utifrån min erfarenhet.
Du har ju inget körkort och har redan lagt dig till med en körstil? Du bor även i en storstad, finns det inga poliser eller kontroller där.
Citera
2017-01-24, 08:41
  #78
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 666000999
Hej!

Jag har snart ett körkort i min hand och det tänkte jag fira med att köpa ett riktigt vrålåk.

Min tanke är att jag ska köpa en jätte billig bil på blocket och en kraftfull motor på en bilskrot.

Hur svårt kan det vara att byta motor i en 80-90-tals bil till något kraftfullare?

Kan jag göra det själv om jag har tillgång till en billift och verkstad?

nej.
Citera
2017-01-24, 09:09
  #79
Medlem
RutledgeWoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 666000999
Edit: €45k för Saaben? Det kan jag glömma. Vill helst lägga ca 4k på bil och motor.


Ligger din budget på 4k euro eller sek?
Citera
2017-01-24, 12:09
  #80
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheef
nej.
Jodå. Om man gillar att meka och får ut något av själva jobbet. Annars, nej.
Citera
2017-01-25, 05:50
  #81
Medlem
Tajger66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Jodå. Om man gillar att meka och får ut något av själva jobbet. Annars, nej.
Nu har TS inga som helst kunskaper om att meka med bilar så svaret måste bli nej. Detta är en operation som kräver lite mer kunskaper och även erfarenhet och om jag utgår från TS frågor så är jag tveksam om han ens kan skifta däck på en bil.
Citera
2017-01-25, 06:32
  #82
Medlem
PeterNosters avatar
Börja här:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Ve...an-2000021844/
Citera
2017-01-25, 08:23
  #83
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tajger66
Nu har TS inga som helst kunskaper om att meka med bilar så svaret måste bli nej. Detta är en operation som kräver lite mer kunskaper och även erfarenhet och om jag utgår från TS frågor så är jag tveksam om han ens kan skifta däck på en bil.
Ja. Det är illavarslande att ens behöva ställa frågan..
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback