Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-19, 21:23
  #1
Medlem
666000999s avatar
Hej!

Jag har snart ett körkort i min hand och det tänkte jag fira med att köpa ett riktigt vrålåk.

Min tanke är att jag ska köpa en jätte billig bil på blocket och en kraftfull motor på en bilskrot.

Hur svårt kan det vara att byta motor i en 80-90-tals bil till något kraftfullare?

Kan jag göra det själv om jag har tillgång till en billift och verkstad?
Citera
2017-01-19, 21:26
  #2
Avstängd
En jävla smartskalles avatar
En motor är tung.

Jag hade nog satsat på en bil med motorresurser redan från början. Jämför på blocket, vad kostar snikversionen av saab 9000 och värstingen med 2.3liters turbo? Det är väl mest skicket som sätter priset numera?


Mellan 100-140 km/h i femte växeln klår den en ferrari. Köp en sån!

http://www.zeperfs.com/en/duel506-1847.htm
Citera
2017-01-19, 21:29
  #3
Medlem
666000999s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En jävla smartskalle
En motor är tung.

Jag hade nog satsat på en bil med motorresurser redan från början. Jämför på blocket, vad kostar snikversionen av saab 9000 och värstingen med 2.3liters turbo? Det är väl mest skicket som sätter priset numera?


Mellan 100-140 km/h i femte växeln klår den en ferrari. Köp en sån!

http://www.zeperfs.com/en/duel506-1847.htm

En turbo skulle jag vilja ha, hur mycket snabbare går en bil med turbo jämfört med en utan?

De flesta bilar som ser snabba ut kostar alldeles för mycket men jag kan ju kolla up den där Saaben, dock vet jag inte om jag vill stödja saab pga jas gripen.

Edit: €45k för Saaben? Det kan jag glömma. Vill helst lägga ca 4k på bil och motor.
Citera
2017-01-19, 21:30
  #4
Medlem
franges avatar
Du får ju tänka på att du måste sätta tillbaka orginalmotorn varje år när bilen skall besiktigas. Och, blir du stoppad av polisen med den "nya" motorn och det blir flygande besiktning - så är det kört. Då blir det i med orginalmotorn igen, och åka och besiktiga snällt.

Och nej - det är inte lätt att byta en motor till en helt annan (större), du måste ha en passande växellåda till motorn som passar (får plats) i bilen - och du måste ha kardanaxel av passande längd för den nya lådan, och så vidare...

Citat:
Ursprungligen postat av 666000999
En turbo skulle jag vilja ha, hur mycket snabbare går en bil med turbo jämfört med en utan?



Hur långt är ett snöre jämför med ett längre snöre?

Citat:
Ursprungligen postat av 666000999

Edit: €45k för Saaben? Det kan jag glömma. Vill helst lägga ca 4k på bil och motor.

Då är det bara att du lägger ner direkt.
__________________
Senast redigerad av frange 2017-01-19 kl. 21:32.
Citera
2017-01-19, 21:31
  #5
Avstängd
En jävla smartskalles avatar
Du stödjer inte saab om du köper en begagnad. De har fått sina pengar för den när den var ny.
Citera
2017-01-19, 21:32
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 666000999

Hur svårt kan det vara att byta motor i en 80-90-tals bil till något kraftfullare?

Hade du haft en aning så hade du inte frågat på det sättet. Och eftersom du inte har en aning så är det just nu för svårt för dig.

Köp en med stark motor från början. Det blir billigast och kommer som en extra bonus fungera.
Citera
2017-01-19, 21:32
  #7
Medlem
666000999s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Du får ju tänka på att du måste sätta tillbaka orginalmotorn varje år när bilen skall besiktigas. Och, blir du stoppad av polisen med den "nya" motorn och det blir flygande besiktning - så är det kört. Då blir det i med orginalmotorn igen, och åka och besiktiga snällt.

Och nej - det är inte lätt att byta en motor till en helt annan (större), du måste ha en passande växellåda till motorn som passar (får plats) i bilen - och du måste ha kardanaxel av passande längd för den nya lådan, och så vidare...

Det går väl att omregistrera fordonet med den nya motorn? Så att man slipper byta ut den.

Det går väl att fixa någon form av omkoppling om växellåda och motor inte är helt kompatibla? Eller är jag helt ute och cyklar?
Citera
2017-01-19, 21:32
  #8
Avstängd
En jävla smartskalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 666000999
Edit: €45k för Saaben? Det kan jag glömma. Vill helst lägga ca 4k på bil och motor.

https://www.blocket.se/hoor/Saab_900...m?ca=23_11&w=1

16 500:-


4k, jag hoppas du inte menar i kronor, då får du vara glad om du hittar nåt som är lagligt körbart.
Citera
2017-01-19, 21:33
  #9
Medlem
666000999s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En jävla smartskalle
Du stödjer inte saab om du köper en begagnad. De har fått sina pengar för den när den var ny.

Såg att den kostade €45k. Jag tänker mig runt 4k för bil och motor. Mitt körkort har kostat alldeles för mycket pengar så har inte mycket kvar att köpa en bil för. Men jag vill ha en jätte snabb bil helst.
Citera
2017-01-19, 21:33
  #10
Avstängd
En jävla smartskalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 666000999
Det går väl att omregistrera fordonet med den nya motorn? Så att man slipper byta ut den.

Det går väl att fixa någon form av omkoppling om växellåda och motor inte är helt kompatibla? Eller är jag helt ute och cyklar?

Dyrt och svårt. Omkoppling räcker inte, om du kopplar in en jättestark motor till en växellåda som inte är byggd för det kommer den att gå sönder rätt omgående.



Citat:
Ursprungligen postat av 666000999
Såg att den kostade €45k. Jag tänker mig runt 4k för bil och motor. Mitt körkort har kostat alldeles för mycket pengar så har inte mycket kvar att köpa en bil för. Men jag vill ha en jätte snabb bil helst.



Det är nypris. De är MYCKET billigare nu.
Citera
2017-01-19, 21:33
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 666000999

Det går väl att fixa någon form av omkoppling om växellåda och motor inte är helt kompatibla? Eller är jag helt ute och cyklar?

Du cyklar.
Citera
2017-01-19, 21:34
  #12
Medlem
Turbo konvertera en Volvo 740/940 eller köp en original 940 turbo. Chipa den få ca 190 hk
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback