Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-19, 19:11
  #1
Medlem
Att Allmäna Arvsfonden säljer dödsbons tillhörigheter vet jag. Men vad händer egentligen med mer privata saker såsom foton, dagböcker, och sånt om det inte finns några levande släktingar kvar eller så? Bränns det eller säljer Allmänna Arvsfondet det på något sätt?

Tacksam för svar
Citera
2017-01-19, 20:52
  #2
Medlem
killawifes avatar
Det kasseras om ingen har önskemål om att få behålla det.
Citera
2017-01-19, 23:57
  #3
Medlem
gersmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Det kasseras om ingen har önskemål om att få behålla det.
Låter otroligt, om jag kan kräva foton borde jag kunna kräva möbler.
Citera
2017-01-20, 16:53
  #4
Medlem
Jernmaskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gersman
Låter otroligt, om jag kan kräva foton borde jag kunna kräva möbler.
Är du död kn du knappast kräva något.
Citera
2017-01-20, 21:32
  #5
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gersman
Låter otroligt, om jag kan kräva foton borde jag kunna kräva möbler.

Läste du ens vad jag skrev? Det kasseras "om ingen har önskemål att få behålla det". Inga krav är nödvändiga.
Citera
2017-01-23, 22:04
  #6
Medlem
Jag kan ge ETT svar på den frågan.
Om det tex är så att socialen tar hand om allt så struntar de i att kontakta någon, de bara slänger allt som finns.

Däremot så får man som arvsberättigad alltid en bouppteckning (om man har en adress, vill säga).

Jag fick veta långt efteråt via en bouppteckning att en släkting till mig hade gått bort, denna släktingen hade många saker efter min pappa, som också har gått bort, som jag så gärna hade velat ha. Allt hade gått till tippen. Trots att jag inte är svårare att få tag på än att googla mitt namn och få telefonnumret där.
De brydde sig väl inte då det inte fanns några pengar.
Citera
2017-01-23, 22:18
  #7
Medlem
Det är ju även så att kusiner ärver inte såvida det inte finns testamente. Då går det som är av värde till Allmänna arvsfonden. Men kusiner kan ju vara väldigt nära varandra och de kanske hade velat ha vissa saker. Staten skattar oss ända in i graven och bryr sig inte det minsta om efterlevande!
Citera
2017-01-24, 11:20
  #8
Medlem
DennisOlofs avatar
Alternativa,

Det är därför det är "VIKTIGT" att man ser till att saker som man vill behålla för egen del. T.ex. foton och annat är duplicerade eller man har egna kopior och sådant. Och andra prylar som kanske tavlor osv.

Att man hämtar sådant själv i tid, innan personen eller personerna går bort. Man kan tyvärr inte räkna med att sådan fixar sig efter döden. Sedan är det ju också viktigt med annat så att man kan bli kontaktad när personen går bort. Så man måste själv se till att information finns samlat och allt sådant.

Det är ju upp till dig själv att underlätta så mycket som möjligt för den som ska hantera dödsbo, eller om det nu är socialen osv. Det normala är ju att man bara hanterar saker via dödsbo som har ett värde, rent ekonomiskt. Resten får ju släkten, anhöriga och andra själva ta hand om. Det måste iofs ofta ske omgående när någon dött.

Tack och lov, med modern teknik är det ju ganska lätt att duplicera saker som fotografier och annat som kanske är av intresse för nästa generation eller annan släkt. Ska faktiskt själv skaffa en scanner snart för att kunna läsa in massa gamla fotoalbum med text som en släkting har.

Synd att du drabbades och att du inte fick fotografier och sådant
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback