Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-19, 09:01
  #1
Medlem
Hej!

I år är året jag ska stadga mig permanent, med andra ord gifta mig. Vi har bokat lokal och skickat ut inbjudningar. På inbjudan skrev vi angående maten något i stil med " Meddela oss om eventuella allergier och om du är vegetarian/vegan"

Ett vegetarisk/veganska alternativ känns självklart att ordna och samma sak att anpassa om någon är allergisk.

Men nu har folk som svarat fyllt i grejer som: Kolhydrater, gluten (jag vet att man kan genuint inte tåla gluten men det är så många att det kan inte stämma), rött kött osv. Med andra ord mer att det verkar som att folk förväntar sig att vi ska anpassa maten efter vad de gillar.

Min pojkväns mamma (som är lite irriterande och lite för engagerad i det här) hävdar att vi självklart måste uppfylla dessa önskemål medan jag hävdar att det är orimligt, det kommer att sluta med att det blir svindyrt eller att huvudrätten blir ett salladsblad och efterrätten vaniljglass. Det kommer att vara cirka 75 personer så...

Förutom åsikter om maten så vill hon absolut följa med och kolla på min klänning ha åsikter om musiken och så vidare. Jag förstår att det här är stort för henne då jag gifter mig med hennes enda barn men det börjar bli lite för mycket.


Finns det någon standard för det här med maten och hur tar jag mig igenom det här med relationen till svärmor någorlunda okej?

Tack på förhand
Citera
2017-01-19, 09:08
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wreten999
Hej!

I år är året jag ska stadga mig permanent, med andra ord gifta mig. Vi har bokat lokal och skickat ut inbjudningar. På inbjudan skrev vi angående maten något i stil med " Meddela oss om eventuella allergier och om du är vegetarian/vegan"

Ett vegetarisk/veganska alternativ känns självklart att ordna och samma sak att anpassa om någon är allergisk.

Men nu har folk som svarat fyllt i grejer som: Kolhydrater, gluten (jag vet att man kan genuint inte tåla gluten men det är så många att det kan inte stämma), rött kött osv. Med andra ord mer att det verkar som att folk förväntar sig att vi ska anpassa maten efter vad de gillar.

Min pojkväns mamma (som är lite irriterande och lite för engagerad i det här) hävdar att vi självklart måste uppfylla dessa önskemål medan jag hävdar att det är orimligt, det kommer att sluta med att det blir svindyrt eller att huvudrätten blir ett salladsblad och efterrätten vaniljglass. Det kommer att vara cirka 75 personer så...

Förutom åsikter om maten så vill hon absolut följa med och kolla på min klänning ha åsikter om musiken och så vidare. Jag förstår att det här är stort för henne då jag gifter mig med hennes enda barn men det börjar bli lite för mycket.


Finns det någon standard för det här med maten och hur tar jag mig igenom det här med relationen till svärmor någorlunda okej?

Tack på förhand

Kolhydrater kan du glömma att folk får önska kring ( vad är det för folk du bjudit? ). Rött kött serverar man sällan på bröllop. En enstaka glutenfri tallrik och vegetarisk sådan får du naturligtvis uppfylla. Detta tar väl firman hand om som ska stå för maten, eller ska du laga allt själv?
Citera
2017-01-19, 09:09
  #3
Medlem
_Dante_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wreten999
Hej!

I år är året jag ska stadga mig permanent, med andra ord gifta mig. Vi har bokat lokal och skickat ut inbjudningar. På inbjudan skrev vi angående maten något i stil med " Meddela oss om eventuella allergier och om du är vegetarian/vegan"

Ett vegetarisk/veganska alternativ känns självklart att ordna och samma sak att anpassa om någon är allergisk.

Men nu har folk som svarat fyllt i grejer som: Kolhydrater, gluten (jag vet att man kan genuint inte tåla gluten men det är så många att det kan inte stämma), rött kött osv. Med andra ord mer att det verkar som att folk förväntar sig att vi ska anpassa maten efter vad de gillar.

Min pojkväns mamma (som är lite irriterande och lite för engagerad i det här) hävdar att vi självklart måste uppfylla dessa önskemål medan jag hävdar att det är orimligt, det kommer att sluta med att det blir svindyrt eller att huvudrätten blir ett salladsblad och efterrätten vaniljglass. Det kommer att vara cirka 75 personer så...

Förutom åsikter om maten så vill hon absolut följa med och kolla på min klänning ha åsikter om musiken och så vidare. Jag förstår att det här är stort för henne då jag gifter mig med hennes enda barn men det börjar bli lite för mycket.


Finns det någon standard för det här med maten och hur tar jag mig igenom det här med relationen till svärmor någorlunda okej?

Tack på förhand



Standarden vet jag inte men de bröllop jag varit på har maten varit den samma för var och en utan att speciella önskemål tagits hänsyn till (eller ens efterfrågats) och det har fungerat utmärkt så vitt jag förstår.

Det här moderna mjäkandet som förekommer överallt i dag tycker jag vi ska försöka motarbeta innan det kommer att gå oss på nerverna alldeles.
Citera
2017-01-19, 09:11
  #4
Medlem
jaybones avatar
Sätt gränser med svärmor även om det kan bli obekvämt. Du kommer ge henne inträde till att hålla på för mycket annars, tänk när ni skaffar barn.

Sätt en meny som ni vill. Låt folk peta bort rött kött eller vad fan det nu är.

Så var det löst.
Citera
2017-01-19, 09:14
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Kolhydrater kan du glömma att folk får önska kring ( vad är det för folk du bjudit? ). Rött kött serverar man sällan på bröllop. En enstaka glutenfri tallrik och vegetarisk sådan får du naturligtvis uppfylla. Detta tar väl firman hand om som ska stå för maten, eller ska du laga allt själv?

Det är allt möjligt folk. En salig blandning av storstadsakademiker, barndomskompisar från byar och så vidare.

Jag vet, blev förvånad, är själv uppfostrad med att man äter det man blir serverad så länge det inte är farligt att äta.

Det är en firma som står för maten men det blir en rejäl prisskillnad om vi ska börjar specialanpassa efter allas önskemål. Plus att det har blivit lite av en konflikt med min svärmor och jag känner att jag inte vill "lägga mig platt " samtidigt som jag har väldigt lite koll på sånt här.
Citera
2017-01-19, 09:16
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaybone
Sätt gränser med svärmor även om det kan bli obekvämt. Du kommer ge henne inträde till att hålla på för mycket annars, tänk när ni skaffar barn.

Sätt en meny som ni vill. Låt folk peta bort rött kött eller vad fan det nu är.

Så var det löst.

Åh herregud, barn. Något med din kommentar gör mig livrädd men du har nog rätt. Bara att bita i det sura äpplet nu på en gång.
Citera
2017-01-19, 09:20
  #7
Medlem
jaybones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wreten999
Åh herregud, barn. Något med din kommentar gör mig livrädd men du har nog rätt. Bara att bita i det sura äpplet nu på en gång.

Japp, du vill inte att svärmor ska välja namn, skola och uppfostringssätt på dina framtida barn, eller hur?
Citera
2017-01-19, 09:34
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaybone
Japp, du vill inte att svärmor ska välja namn, skola och uppfostringssätt på dina framtida barn, eller hur?

Det var något med den förra kommentaren som bara träffade rakt i hjärtat. Jag ska fan gifta mig och skaffa familj. Mina framtida barn, de kommer med största sannolikhet bli av. Jag vill göra det men herregud, jag ska gifta mig. Herregud.
Citera
2017-01-19, 09:36
  #9
Medlem
jaybones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wreten999
Det var något med den förra kommentaren som bara träffade rakt i hjärtat. Jag ska fan gifta mig och skaffa familj. Mina framtida barn, de kommer med största sannolikhet bli av. Jag vill göra det men herregud, jag ska gifta mig. Herregud.

Oj var inte meningen att skapa någon slags runaway bride här
Citera
2017-01-19, 09:38
  #10
Medlem
Katzyns avatar
Jag tycker du bör tillmötesgå dem, men försök att göra så få alternativ som möjligt som uppnår så många av "önskemålen" som möjligt. Samma rätt kan ju t.ex sakna både gluten, mycket kolhydrater och rött kött, så kan du servera den rätten till alla tre preferenserna.
Citera
2017-01-19, 09:42
  #11
Medlem
Om det är så många "krångliga" människor som kommer på middagen så kan ni ju duka upp en buffé, då kan folk plocka det dom vill ha på tallriken.
Passar det inte så får dom väl äta salta pinnar.
Citera
2017-01-19, 09:47
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Jag tycker du bör tillmötesgå dem, men försök att göra så få alternativ som möjligt som uppnår så många av "önskemålen" som möjligt. Samma rätt kan ju t.ex sakna både gluten, mycket kolhydrater och rött kött, så kan du servera den rätten till alla tre preferenserna.

Jo. I och för sig men jag är personligen ett stort fan av till exempel kolhydrater och fisk (det var en som inte var allergisk men ändå inte åt fisk) och det känns väl ändå som att det är vi som ska få välja mat när det är vi som gifter oss? Eller så har du rätt, jag har aldrig varit så intresserad av bröllopsgrejen innan det här.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback