Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-19, 06:49
  #1
Medlem
Jag har haft problem med virus på senare tid. Rensa allt med gparted, installera från Windows 10 ISO sen addera Malwarebytes, Hitmanpro Alert samt Bitdefender hindrar inte viruset från att komma tillbaka, det sätter alla mina antivirus ur spel genom addera egna modifikationer som ligger i programdata mappen som är dold, och jag kan inte radera filerna trots att jag är admin, full admin alltså. Jag stör mig så in i helvete på att Windows har en del "users" som har äger den och den mappen, jag måste ha tillstånd från den och den trots att jag är full admin. Jag vill ha TOTAL kontroll och ta bort vad fan jag vill, även om det skulle skada datorn, om jag tog bort något jag inte borde så får jag väl skylla mig själv men full kontroll vill jag ha ändå.

Nåväl, hur överlever denna X:\sources partition Gparted där varje kb har formaterats. Dock så fort jag tagit bort huvuddisken så att den är oallokerad och skapar en ny, så finns ändå ca. 80 MB på disken efter grundlig partitionering och formatering, hur är det möjligt? Ligger skiten i RAM-minnet? Någon sa av datumen att döma att partitionen förmodligen tillhörde windows anniversary uppdateringen, men vad spelar det för roll, det kan väl hamna virus där ändå. Den är omöjlig att ta bort, Gparted har inga problem med att radera skrivskydde diskar men just den här är kvar.

Känns hopplöst att göra allt detta jobb om och om igen och så kommer viruset tillbaka. Vad är det för mapp som överlever Gparted, formatering o.s.v.

Kan partitioner lägga sig på RAM-minnet? Hur raderar man en skrivskyddad partition om det inte går med Gparted?
Citera
2017-01-19, 07:34
  #2
Medlem
Sikkans avatar
Först och främst, vad är det för virus? namn?
Citera
2017-01-19, 07:46
  #3
Medlem
St-Sixtuss avatar
Jag har haft ett liknande problem en gång där det inte gick att formatera en disk.

Jag använde då debug för att lösa problemet genom att skriva nollor i hela MBR.

Starta datorn med endast kommandoprompt och kör kommandona i länken.

http://www.go4expert.com/articles/us...titions-t5848/
Citera
2017-01-19, 08:08
  #4
Medlem
GParted snabbformaterar som standard, dvs raderar endast filtabellen. Jag lyckades att återställa datan på 20 år gamla zip-diskar för några veckor sedan med ett program speciellt gjort för detta ändamål.

sudo apt-get install testdisk
Citera
2017-01-19, 08:45
  #5
Moderator
Protons avatar
IT-säkerhet: datorvirus och skadlig kod --> Övriga dator- och IT-diskussioner
/Moderator
Citera
2017-01-19, 09:07
  #6
Medlem
sommarlovs avatar
Bootar du från en smittad dator eller från Live Gparted?
Citera
2017-01-19, 13:30
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Bootar du från en smittad dator eller från Live Gparted?

Ja, kör ju gparted för att radera all data och installera windows på nytt. Kan Gparted manipuleras om usb minnet (som är scannat med kaspersky) för när jag startar Gparted så står det mycket om "failed to..." nästan allt är något som är fel i texten som kommer innan Gparted bootats. Sen är jag så trött på jag inte har tillgång till vissa mappar ens genom administör kontot. När man ska ändra och välja vem som ska ha kontroll kommer det upp ett 30 tal konton och jag väljer det som har mitt namn men lyckas aldrig få kontroll. Laddade ned ett program "take owenership" finns nu i menyn vid vänsterklick men det fungerar inte heller. Hur fan kan man inte få ha full kontroll över alla mappar och annat på datorn. Visst förr kunde man i windows 3.11 radera systemfiler om man ville, vilket skapade problem och datorn kunde t.ex. inte startas, men tycker ändå admin kontot i Windows 10 ger en väldigt lite rättigheter.
Citera
2017-01-19, 13:33
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av St-Sixtus
Jag har haft ett liknande problem en gång där det inte gick att formatera en disk.

Jag använde då debug för att lösa problemet genom att skriva nollor i hela MBR.

Starta datorn med endast kommandoprompt och kör kommandona i länken.

http://www.go4expert.com/articles/us...titions-t5848/

Vet hur man startar med bara cmd men förstår inte länken, vilket är kommandot man ska börja med, all den där texten ska man väl inte skriva in manuellt?
Citera
2017-01-19, 18:31
  #9
Medlem
St-Sixtuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av selfredrum
Vet hur man startar med bara cmd men förstår inte länken, vilket är kommandot man ska börja med, all den där texten ska man väl inte skriva in manuellt?

Ni ska starta debug och sedan skriva in kommandona i mittenspalten i tur och ordning med enter emellan varje kommando.

Denna sida kan vara bra att läsa.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Debug

Ni kanske behöver en boot-cd/diskett/sticka från 32 bitars windows med debug tillagt på skivan/minnet/disketten.

Ni kan även testa Darins Boot and Nuke då den ska kunna skriva över en hårddisk totalt.
Använd den bara på vanliga diskar, ej ssd.

http://dban.org/
__________________
Senast redigerad av St-Sixtus 2017-01-19 kl. 18:34.
Citera
2017-01-19, 18:44
  #10
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av selfredrum
Ja, kör ju gparted för att radera all data och installera windows på nytt. Kan Gparted manipuleras om usb minnet (som är scannat med kaspersky) för när jag startar Gparted så står det mycket om "failed to..." nästan allt är något som är fel i texten som kommer innan Gparted bootats. Sen är jag så trött på jag inte har tillgång till vissa mappar ens genom administör kontot. När man ska ändra och välja vem som ska ha kontroll kommer det upp ett 30 tal konton och jag väljer det som har mitt namn men lyckas aldrig få kontroll. Laddade ned ett program "take owenership" finns nu i menyn vid vänsterklick men det fungerar inte heller. Hur fan kan man inte få ha full kontroll över alla mappar och annat på datorn. Visst förr kunde man i windows 3.11 radera systemfiler om man ville, vilket skapade problem och datorn kunde t.ex. inte startas, men tycker ändå admin kontot i Windows 10 ger en väldigt lite rättigheter.
Men du är väl inte så snett ute så att du startar gparted från hårddisken som ska raderas?
Varför pratar du om Windows/admin/mappar?
Citera
2017-01-20, 21:58
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Men du är väl inte så snett ute så att du startar gparted från hårddisken som ska raderas?
Varför pratar du om Windows/admin/mappar?

Startar det från USB som jag skapat en bootable iso med hjälp av Rufus. Finns det ett bättre sätt? Kan väl inte vara så att viruset manipulerar iso filen? Ska köpa read only skivor och bränna skiten hos någon jag vet inte har virus. Jag är irriterad över att jag inte har full kontroll över min egen dator, vissa mappar går inte öppna då man inte har rättigheterna för det, trots adminstatörkonto, ett riktigt adminkonto. Visst går det att få full kontroll men det är inte det enklaste.

Varit med om att hackaren kopplat upp sig till nätverksfunktionen i Gparted, trots att mitt nät är av, den jäveln går via grannarnas wifi. Finns det något sätt att inaktivera nätverk i Gparted, kan inte med konsollen, alltid kört Windows. Har datorer som jag inte vill ska ha nät alls, men det verkar lättare sagt än gjort, funderar på att lämna in dom och få nätverkskortet utplockat, dock är väl skiten intrigerat i moderkortet. Har inte virus på huvudatorn för tillfället,, VPN verkar göra det svårare för hackaren att hitta en igen. Sett några "inbound" förfrågningar, något IP från Packistan, medveten felstavning.
__________________
Senast redigerad av selfredrum 2017-01-20 kl. 22:09.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback