Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 9
  • 10
2017-02-18, 14:27
  #109
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tangentinkontinens
Ja... Och mitt exempel med Israel visar att torkan inte är ett större problem än man gör det till.
Motsatsförhållandet till Israel exemplifieras av Yemen.


Det finns många slutsatser man kan dra av det, men att torka och livsmedelsbrist inte kan ha varit en faktor som bidragit som orsak till konflikten i Syrien är inte en av dessa.

"inte är ett större problem än man gör det till..."?

Kan man inte säga det om de flesta problem?

Citera
2017-02-18, 15:09
  #110
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Det finns många slutsatser man kan dra av det, men att torka och livsmedelsbrist inte kan ha varit en faktor som bidragit som orsak till konflikten i Syrien är inte en av dessa.

"inte är ett större problem än man gör det till..."?

Kan man inte säga det om de flesta problem?


Jo precis det man kan.
Denna tråden handlar om havsnivåhöjningarna... Inte torkan i mellanöstern.

Jag presenterade en mycket gångbar lösning, där vi använder naturens egen energi.
Med vertikalaxlade vidkraftverk... Slipper vi "onödig" energiförlust i transmission till vattenpumpar.

De monstruöst storskaliga projektskisserna jag har hört om, kan frysa tillräckligt stora arealer med havsvaten för att ett års produktion skall ta havsnivån tillbaka motsvarande 17 år. På en vinter.

Låt säga att vi nöjer oss med bara motsvarande 5 års avsmältning / vintersäsong och 2 år smälter av p.g.a. bl.a. salt under smältperioden. Så fyller vi på nästa vinter. Med motsvarande 5 års naturlig avsmältning.
Innom kort är vi på banan där... Så är Bangladesh mm. räddat.

Vill du bekämpa koldioxid i atmosfären... Svensk skog gör Sverige i det närmast koldioxidneutralt. Lägg till att våra hav behöver massor av kodioxid för allt fotozyntetiskt liv. Därmed går vi moraliskt fria.
__________________
Senast redigerad av Tangentinkontinens 2017-02-18 kl. 15:18.
Citera
2017-02-18, 15:16
  #111
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tangentinkontinens
Jo precis det man kan.
Denna tråden handlar om havsnivåhöjningarna... Inte torkan i mellanöstern.

Jag presenterade en mycket gångbar lösning, där vi använder naturens egen energi.
Med vertikalaxlade vidkraftverk... Slipper vi "onödig" energiförlust i transmission till vattenpumpar.

De monstruöst storskaliga projektskisserna jag har hört om, kan frysa tillräckligt stora arealer med havsvaten för att ett års produktion skall ta havsnivån tillbaka motsvarande 17 år. På en vinter.

Låt säga att vi nöjer oss med bara motsvarande 5 års avsmältning / vintersäsong och 2 år smälter av p.g.a. bl.a. salt under smältperioden. Så fyller vi på nästa vinter. Med motsvarande 5 års naturlig avsmältning.
Innom kort är vi på banan där... Så är Bangladesh mm. räddat.

Jag tycker att du har en kul idé. Jag förutsätter att saltet följer med smältvatten tillbaka till havet, så att det inte förstör mark, om det finns sådan som kan förstöras.

Gör en kalkyl och se vad det kostar. Effekt och energi som krävs beror ju i huvudsak på volym, pumphöjd och förluster. Antarktis, t.ex. är väl till stora delar berg.

Bäst tror jag ändå att det vore om naturen kunde sköta det på egen hand...

Citera
2017-02-18, 15:29
  #112
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Jag tycker att du har en kul idé. Jag förutsätter att saltet följer med smältvatten tillbaka till havet, så att det inte förstör mark, om det finns sådan som kan förstöras.

Gör en kalkyl och se vad det kostar. Effekt och energi som krävs beror ju i huvudsak på volym, pumphöjd och förluster. Antarktis, t.ex. är väl till stora delar berg.

Bäst tror jag ändå att det vore om naturen kunde sköta det på egen hand...


Att vänta på naturen kan ta 10000 år och jag tror att vi gör rätt i att inte hoppas på för stora snabba förändringar.
Jag har mycket tid tillbringad i polarmiljöer. Det är skönt att åka hem till värmen igen.
En ny istid slipper jag gärna.

Det finns artiklar i ämnet... Jag tycker att de brottas med för stor skala. Kräver för stora resurser, som ger överdriven effekt. Använder vi bara en bråkdel av resurserna och ger det 30 år. Så har vi sannolikt ett bättre utfall.
Men vafan vet jag... Jag är den där jäveln som passar bättre som kontrakterad till att bygga och driftsätta skiten på plats.
Citera
2017-02-21, 09:39
  #113
Medlem
Den havsnivåhöjningstakt vi har idag är inget att oroa sig över.
2-3dm på 100år beroende på om man använder satellitmätningar eller traditionella mätningar.
Citera
  • 9
  • 10

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback