Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-18, 22:59
  #1
Medlem
Hej!

Har googlat mig galen nu och blir bara mer och mer förvirrad med alla usb 3.0, 3.1 usb c, thunderbolt osv.

Jag har köpt en XPS 13 som har thunderbolt 3 men även usb 3.0 (och usb c?)-portar. Jag vill koppla in min dator till en skärm och undrar: Om jag köper en skärm som har upstream/downstream USB 3.0 kommer jag kunna koppla laptopen till skärmen direkt med usb 3.0 (eller någon annan av mina portar)? Typ som en usb-kabel istället för HDMI, och i sådanafall vad supportar den för res? FHD? 4K?

Tacksam för hjälp i jungeln..
Citera
2017-01-18, 23:14
  #2
Medlem
Noose..s avatar
.
__________________
Senast redigerad av Noose.. 2017-01-18 kl. 23:16.
Citera
2017-01-19, 09:12
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DarinD
Hej!

Har googlat mig galen nu och blir bara mer och mer förvirrad med alla usb 3.0, 3.1 usb c, thunderbolt osv.

Jag har köpt en XPS 13 som har thunderbolt 3 men även usb 3.0 (och usb c?)-portar. Jag vill koppla in min dator till en skärm och undrar: Om jag köper en skärm som har upstream/downstream USB 3.0 kommer jag kunna koppla laptopen till skärmen direkt med usb 3.0 (eller någon annan av mina portar)? Typ som en usb-kabel istället för HDMI, och i sådanafall vad supportar den för res? FHD? 4K?

Tacksam för hjälp i jungeln..
Ja tänk vad "snålhet" och estetisk design så gärna offrar grundläggande användarvänlig funktion...

Jag tror (och hoppas) att det dröjer ganska länge innan skärmtillverkarna lanserar sina produkter med usb-C videoINGÅNG.

Du måste alltså lusläca spec.en för videokällan (eg. din XPS) och införskaffa "rätt" övergångskabel till den DP/hdmi/DVI som skärmen du vill ansluta använder.

Bandbredden (10 Gbps) räcker till den upplösning som dagens skärmar klarar.

Jag kopierar lite från Wikipedia istället för att formlera själv:
The USB 3.1 standard is backward compatible with USB 3.0 and USB 2.0.
USB 3.0 - referred to as USB 3.1 gen 1
USB Type-C - connectors allow for transmissions of USB 3.1
Thunderbolt 3 - uses USB Type-C connectors which allow for transmissions of USB 3.1
If a product implements USB Type-C, it does not necessarily support USB 3.1 or USB Power Delivery.


EDIT:
Det enklaste är att komma ihåg att de modernaste varianterna på DP/hdmi/DVI jobbar enligt grundprincipen "paketförmedlade datanät". Dvs kan användas till allt som man kommit överens om enligt "protokollet". Likt internet, men på kabel-nivån.
Så usb-C kommer troligtvis bli den vanliga/normala kontakttypen för 10 Gbit Ethernet i konsumentprodukter/hushåll. (Som Apple/mac redan kört några år.)

(Annars drömmer jag helst om en kontakt som låser sig fast när jag vill, är lätt att få låss med fingrarna och inte har sönder chassikontaker när sladden överbelastas...)
__________________
Senast redigerad av iconicatab 2017-01-19 kl. 09:29.
Citera
2017-01-19, 09:44
  #4
Medlem
MrBraxs avatar
USB-"grafikkort" finns ju, som gör USB -> HDMI etc, funkar fint till simpelt användande, med lägre upplösningar. Skulle anta att 3.0 har gjort det ännu bättre dessutom.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback