Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-18, 22:34
  #1
Medlem
Well well...

Pratade med två damer häromdagen och frågade precis denna fråga. Ifall eran man råkade förlora jobbet och var för stunden arbetslös medans ni jobbar, skulle ni kunna tänkas försörja honom?
Svaret var självklart för de.

- VAH? Skojar du eller? självklart inte, han är en toffel och jag skulle göra slut på en gång".

Den andra tvekade en stund, men höll sedan med föregående. tyckte även att pengarna hon tjänade tillhör henne själv
Hoppas verkligen på att de skojade, men ändå kommer frågan:

Skulle ni göra slut?
(notera: mannen letar desperat efter ett jobb för att få en stabil inkomst igen. han kommer inte sitta hela dagarna och spela dataspel. Jobbsökandet kanske tar flera månader.)
Citera
2017-01-18, 22:35
  #2
Medlem
Katzyns avatar
Ja, det har jag gjort. (Svar på frågan i rubriken alltså)
Citera
2017-01-18, 22:38
  #3
Medlem
Mooons avatar
Ja och det har väl hur många kvinnor som helst gjort i alla tider.
Citera
2017-01-18, 22:42
  #4
Medlem
Märkliga tanter.

Har försörjt min man och skulle självklart göra det igen.
Citera
2017-01-18, 22:54
  #5
Medlem
demonmormors avatar
Har gjort och skulle göra om det.
Citera
2017-01-18, 22:57
  #6
Medlem
SkepticalHippos avatar
Låter som en mycket märklig respons. Varför skulle en man som man får försörja ens kallas för en "toffel"? Att vara en toffel innebär ju att mannen låter sig hunsas av kvinnan.

Jag skulle inte lämna min man om jag var tvungen att försörja honom. Bakåt i tiden har jag alltid betalat minst lika mycket av hushållsomkostnader och ofta tagit större ekonomiska förluster på egen hand. En "man" för mig är inte någon som betalar för mig.
Citera
2017-01-18, 22:58
  #7
Medlem
Självklart. Har gjort det med en partner, ömsesidigt i olika skeden i livet och det är en häftig vi-känsla över det faktiskt.
Citera
2017-01-18, 23:10
  #8
Medlem
apelsinhimlens avatar
Har alltid letat efter någon som vill försörja mig och det har gått sådär kan jag meddela.

Vill vara hemma och dricka öl samt dona med mina intresse medan min kvinna arbetar och får hushållet att gå runt.
Citera
2017-01-18, 23:11
  #9
Medlem
lilalis avatar
Har försörjt och skulle göra igen. Vi har alltid delat på det mesta, och skulle jag bli så pass ekonomiskt oberoende att vi kunde leva bra på endast min inkomst så skulle jag tycka att han gärna får sluta arbeta och ägna sig helt åt hobbies om han så vill.
Citera
2017-01-18, 23:13
  #10
Medlem
christallqhulaaas avatar
om man blir av med jobbet får man ju a-kassa eller soc i sverige iaf,ingen behöver försörja nån.
Citera
2017-01-18, 23:19
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christallqhulaaa
om man blir av med jobbet får man ju a-kassa eller soc i sverige iaf,ingen behöver försörja nån.
Nja, inte riktigt. Bor man tillsammans så räknas hushållets inkomster, den ena kanske tjänar för mycket eller att man har besparingar/arv så soc nekar stöd. Även när jag studerade och hade CSN räknade soc det som en inkomst i hushållet, absurt tycker jag. I vårt exempel då hade han kunnat få socbidrag och även lägenhet, men han fick inget om vi bodde tillsammans.
Citera
2017-01-18, 23:34
  #12
Medlem
christallqhulaaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av less.is.bore
Nja, inte riktigt. Bor man tillsammans så räknas hushållets inkomster, den ena kanske tjänar för mycket eller att man har besparingar/arv så soc nekar stöd. Även när jag studerade och hade CSN räknade soc det som en inkomst i hushållet, absurt tycker jag. I vårt exempel då hade han kunnat få socbidrag och även lägenhet, men han fick inget om vi bodde tillsammans.

det kanske stämmer.dock får man aldrig lägenhet numera av socialen om man är hemlös,i bästa fall rum på lägenhetshotell.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback