Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2017-01-21, 18:12
  #49
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyGenzale
Alla jävla uttalanden om att göra sporten roligare och mer målrik är sånt jävla bullshit.

Det finns fan inget dummare resonemang än det om att fler mål = roligare att titta på eller något.

"Vill ni se mål får ni gå på hockey"

/Lars "Laban" Arnesson, förbundskapten 1980-85
Citera
2017-01-21, 18:27
  #50
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
"Vill ni se mål får ni gå på hockey"

/Lars "Laban" Arnesson, förbundskapten 1980-85

Ja, men faktiskt. Mål är fan inget kvitto på att det är bra eller underhållande.

Om det ska vara spektakulärt och roligt att titta på kan man ju lika gärna slänga in en till boll och flygande byten.
__________________
Senast redigerad av JohnnyGenzale 2017-01-21 kl. 18:30.
Citera
2017-01-22, 09:21
  #51
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.S
skulle vara intressant att se hur de utfört denna undersökning i så fall.

ser inte hur de skulle få i närheten av så hög andel rätt ifall de inte tagit med onödigt många passningar i sina beräkningar (dvs. helt uppenbara onside-situationer där domaren "klarat av" att inte höja flaggan trots två meters marginal). ser man till de svårbedömda situationer - som är av intresse - så finns det ju fan inte en chans att domaren gör rätt 99 % av gångerna.

Jag har för mig det var i PL det hela genomfördes och handlade om gånger stinsen de facto vinkade.
Jag tror också det stämmer ty när man ser repriser etc är det svårt att komma i¨håg speciellt många gånger (i jämförelse med alla gånger det vinkas) som det varit fel.
Det är givetvis så att man kan minnas några gånger ens lag drabbats av helt galna felbedömningar men man ska ju också komma ihåg hur många gånger det faktiskt vinkas.

Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyGenzale
Alla jävla uttalanden om att göra sporten roligare och mer målrik är sånt jävla bullshit.

Det finns fan inget dummare resonemang än det om att fler mål = roligare att titta på eller något.

Att fördumma sporten och vilja locka fler marginalsupportrar till vad som redan är världens överlägset största sport är ett sånt jävla skitsnack.

Hoppas det slår tokfel men jag utgår från att det kommer genomföras förr eller senare och man helt enkelt kommer få acceptera alla försämringar av sporten då det ju inte tycks finns något ordnad eller organiserad motrörelse mot den satans verksamhet FIFA och UEFA korsdrar.

Det där med fler mål=roligare att kolla på är som du säger det dummaste som finns, jag tycker en av delarna i fotbollen som är viktigast i jämförelse med andra sporter är just hur sanslöst viktigt varje mål är. Till skillnad från hockey, bandy, innebandy för att inte tala om handboll där ett mål inte alls har samma vikt ty man kan släppa fyra-fem och ändå vinna.
I fotboll är ett 1-0 mål så otroligt viktigt och i en överväldigande majoritet av fallen avgörande.

Det värsta är att det finns folk som tycker det är bra förändringar, det är säkerligen samma människor som tyckte "time-out" var lysande när det testades med.
Citera
2017-01-22, 09:50
  #52
Medlem
MangoChutneys avatar
Citat:
Korta utvisningar i stället för gula kort

Korkat, kommer bara leda till mer defensiv fotboll. Dessutom är det inte givet att ett lag som får ett övertag i antal spelare får något positivt ut av det på planen. Vill man att gula kort ska få en större påverkan på spelet så låt i så fall varje gult kort motsvara ett minusmål på slutresultatet eller en minuspoäng när serien summeras. Man kan också tänka sig att antalet gula och röda kort ett lag drar på sig summeras och används för att avgöra placering om två lag hamnar på samma poäng och målskillnad.

Men istället för att diskutera mer hockeylika reglr som troligen förstör mer än de lockar så borde man införa videogranskning via ett domarteam utanför plan samt införa "coach challenge" vid tveksamma domslut eller när domaren helt missar grova regelbrott

Citat:
slopad offsideregel

Absolut inte, inför hellre tekniskt stöd för assisterande domarna. Man bör även göra fotbollens "hawkeye-system" obligatoriskt i alla stora turneringar och nationella ligor.

Citat:
fler byten

Detta kan däremot gå vidare med. Vore en sund utveckling

Citat:
"shoot out"-straffar.

Har provats, ingen succé. Blev bara parodiartat
Citera
2017-01-22, 13:08
  #53
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MangoChutney
Men istället för att diskutera mer hockeylika reglr som troligen förstör mer än de lockar så borde man införa videogranskning via ett domarteam utanför plan samt införa "coach challenge" vid tveksamma domslut eller när domaren helt missar grova regelbrott

inför hellre tekniskt stöd för assisterande domarna. Man bör även göra fotbollens "hawkeye-system" obligatoriskt i alla stora turneringar och nationella ligor.

Detta kan däremot gå vidare med. Vore en sund utveckling

Nej, nej, nej! Det skulle bara innebära en massa avbrott och göra matcherna längre och sämre, då de tappar i intensitet och spelarna går ned i tempo. Det räcker gott och väl med mållinjekameror, och då endast i de fall då domarteamet är osäkra. Skulle man införa videogranskning för frisparkar etc. så skulle dessutom domarnas auktoritet minska och det skulle bli ännu svårare att vara domare och bli sämre stämning på plan. Vill vi verkligen det? Att domarna gör misstag ibland är en del av spelet, och det får vi leva med.

Jag tycker dessutom att NHL:s system med ett fristående granskningsteam ("war room") förstör mer än det hjälper, eftersom det ofta kan ta lång tid och krävas massor med repriser ur olika vinklar innan de kan avgöra om pucken var inne eller ej, och ibland inte ens då. Dessutom är det beslut som domarna fattat i första läget oftast det rätta ändå.
Citera
2017-01-22, 14:50
  #54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Jag har för mig det var i PL det hela genomfördes och handlade om gånger stinsen de facto vinkade.
Jag tror också det stämmer ty när man ser repriser etc är det svårt att komma i¨håg speciellt många gånger (i jämförelse med alla gånger det vinkas) som det varit fel.
Det är givetvis så att man kan minnas några gånger ens lag drabbats av helt galna felbedömningar men man ska ju också komma ihåg hur många gånger det faktiskt vinkas.

om jag förstår det rätt så bör ju detta leda till rätt så stor undertäckning, då jag tror de flesta felaktiga offsideavblåsningar är just missade offside (dvs. domaren viftar inte), inte att domarna inkorrekt viftar bort en onside-situation. att de inte felaktigt vinkar bort korrekta passningar i särskilt hög grad känns rimligt, "hellre fria än att fälla" osv.

så värst många offsides blir det ju inte i en match, t.ex. under de 7 PL-matcherna igår så var det totalt 27 offsideavblåsningar, eller drygt 4/match. att det skulle gå 25 matcher (nästan 3 fulla omgångar) per felaktig offside ställer jag mig ytterst tveksam till, ifall vi inkluderar faktiska offsider som det inte vinkats för, och inte bara onside-bollar som blivit avvinkade.
Citera
2017-01-22, 19:13
  #55
Medlem
MangoChutneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Nej, nej, nej! Det skulle bara innebära en massa avbrott och göra matcherna längre och sämre, då de tappar i intensitet och spelarna går ned i tempo. Det räcker gott och väl med mållinjekameror, och då endast i de fall då domarteamet är osäkra. Skulle man införa videogranskning för frisparkar etc. så skulle dessutom domarnas auktoritet minska och det skulle bli ännu svårare att vara domare och bli sämre stämning på plan. Vill vi verkligen det? Att domarna gör misstag ibland är en del av spelet, och det får vi leva med.

Jag tycker dessutom att NHL:s system med ett fristående granskningsteam ("war room") förstör mer än det hjälper, eftersom det ofta kan ta lång tid och krävas massor med repriser ur olika vinklar innan de kan avgöra om pucken var inne eller ej, och ibland inte ens då. Dessutom är det beslut som domarna fattat i första läget oftast det rätta ändå.

Videogranskning ska självklart bara gälla tveksamma situationer där domarteamet på plan kan behöva stöd, det ska inte vara något som ska ske i varje given situation. Att ha en extradomare sidan om som följer matchen via video och stöttar domaren på plan bör med modern teknik inte innebära någon avsevärd fördröjning och det ska som sagt bara utnyttjas vis tveksamma fall, eller för den skull vid solklara fall som huvuddomaren misar, tex Pogbas omvända livtag på Hendersson eller de inhoppade tvåfotstacklingar som domarna vid några tillfällen släppt. Videogranskning ska kombineras med "coach challenge" där coacherna får rätt/möjlighet att utmana domarnas beslut vid låt säga 1-2 situationer/halvlek.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback