Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-18, 18:47
  #1
Medlem
God kväll!

Jag vet inte om detta är korrekt postat men min fråga är i alla fall om någon möjligtvis har erfarenhet av att arbeta som linjeoperatör med härdplast på en industri?

Hur farligt är detta arbete och vad kan ske?

Arbetet är att man står vid en maskin som lindar kolfiber samt övriga material till olika rör och produkter.

Mycket tacksam för kunniga svar
Citera
2017-01-18, 18:53
  #2
Medlem
Z2361s avatar
Varför undrar du?

Tänker du på skadliga ämnen eller risk att t ex fastna?
Citera
2017-01-18, 19:05
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Z2361
Varför undrar du?

Tänker du på skadliga ämnen eller risk att t ex fastna?

Skadliga ämnen och att bli sjuk.
Citera
2017-01-18, 19:15
  #4
Medlem
All härdplast innehåller isocyanater vilka är cancer samt allergi framkallade, om du blivit allergisk så är det för resten av ditt liv!

Dock frigörs isocyanater inte under 80 grader! Egentligen mycket mer, lite beroende vilken plast du ska jobba med, eller processen i ditt läge så är det en epoxi och i stora mängder kommer det finnas risk för frigörelse när materialet härdar, Jag antar att det finns kraftig utsug dock ska man har stor respekt för det och försöka att inte exponera sig själv.

Det innebär att börjar det ryka för att det härdar behöver man inte försöka "lukta" på röken! eller få på huden framför allt inte vid sår i naglar m.m
Citera
2017-01-18, 19:21
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik89an
God kväll!

Jag vet inte om detta är korrekt postat men min fråga är i alla fall om någon möjligtvis har erfarenhet av att arbeta som linjeoperatör med härdplast på en industri?

Hur farligt är detta arbete och vad kan ske?

Arbetet är att man står vid en maskin som lindar kolfiber samt övriga material till olika rör och produkter.

Mycket tacksam för kunniga svar

Jag har för mig att det i Danmark seglade upp en skandal där folk som jobbat åt Siemens och med tillverkning av vindkrafttorn hade blivit sjuka som attan. jag hade undvikit ett sådant skitjobb. man kanske inte blir sjuk på en gång men i långa loppet åker man sökert på något skit och man ska alltid tänka i banor runt att man ska hålla ett tag oavsett hur desperat man är ekonomiskt. kanske bättre att vara ett patrask men hel än sjuk och ett patrask.
Citera
2017-01-18, 21:13
  #6
Medlem
Tack för svar men fler önskas
Citera
2017-01-18, 22:19
  #7
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik89an
Tack för svar men fler önskas
Arbetsmiljöverket kan ge dig svar
https://www.av.se/

Sök sen på AFS för ämnen du är intresserad av...
https://www.av.se/sok/?qry=härdplaster+2005%3A18

Bara leta dig fram på sidan....

Sök kemiska arbetsmiljörisker, där tror jag du hittar mycket av vad du undrar över...
https://www.av.se/sok/?qry=kemiska+arbetsmiljörisker
__________________
Senast redigerad av caca 2017-01-18 kl. 22:21.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback