Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2017-01-20, 10:34
  #49
Avstängd
SossenLarss avatar
Gå till någon annan doktor. Han är ett asshole.

Gå och be om Imovane, bättre att få sömn än ingen. Du kan dela tabletterna ta mindre delar.
Citera
2017-01-20, 12:19
  #50
Medlem
Fladerlappens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1procentare
Jo besöket gick till som det gjorde. Jag visar respekt och blir inte arg för småsaker. Tar bara så mycket på energin. Jag bearbetar det hemma i lugn och ro istället.

Anledningen till jag resonerar med den attityden är att jag läst en del på drogforumet här och folk har stora problem med depression, socialförmåga, sömnsvårigheter. Får dom hjälp ? Nej..

Vad gör dom? Dom vill ju fungera som en vanlig människa och bli bättre som personer. Jo då tar dom till med olagliga metoder för att få den hjälp som behövs. O kommer åt samma preparat som en läkare kan skriva ut begränsad mängd utav. Men på nätet e de oftast obegränsat. Så folk köper på sig och tar då för mkt och blir sen beroende.

Istället för att en läkare kunnat ge ut 30 piller över 30 dagar och fungerar det så testar man igen. Då kan personen antingen ta alla 30 direkt och inte ha några på 29 dagar. Eller så tar personen enligt rekommendationerna och tar 1 pilla om dagen i 30 dagar.

Känner några vänner(inklusive mig själv) som har insomningsproblem och läkarna är extremt hårda med att skriva ut Imovane/Stilnoct. Oftast skrivs det ut i små mängder för att användas vid när sömnen verkligen behövs.

Finurligheten med läkare inom öppenvården är att klaga på sömnsvårigheter och då brukar du få Atarax -> Propavan > Melatonin -> Om du har otur Theralen -> sedan Imovane/Stilnoct.
Ärligt talat så funkar Propavan och speciellt Theralen. Problemet är att man är i zombie mode dagen efter.

Bättre om du pratar med din psykiatriker om problemen då det kan ha att göra med dina ADHD mediciner.

För mig fungerar Melatonin + 25mg Quetapin som att bli sparkad av en häst i bakhuvudet och endast lite trötthet de första två timmar på morgonen.



Anledningen till att folk på Drogforumet inte får hjälp är oftast har använt droger tidigare och det antingen upptäckts eller att de åkt fast för narkotikainnehav. Då är det Nono att få beroendeframkallande medel oavsett hur jävla kasst du mår. Då pumpar de dig hellre full med Neuroleptika så du såsar runt utan tankeverksamhet eller känslor.
Sen är det nya direktiv att man under en viss ålder inte ska gå på benzopreparat kroniskt under en viss ålder. Vet inte var gränsen går.


Depression löses bäst med SSRI/SNRI och annat skit, ångesten är svårare och där är tyvärr benzon det bästa.

Flummigt och konstigt inlägg, men hoppas du förstod vad jag dillade om.
Citera
2017-01-21, 18:26
  #51
Medlem
1procentares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fladerlappen
Känner några vänner(inklusive mig själv) som har insomningsproblem och läkarna är extremt hårda med att skriva ut Imovane/Stilnoct. Oftast skrivs det ut i små mängder för att användas vid när sömnen verkligen behövs.

Finurligheten med läkare inom öppenvården är att klaga på sömnsvårigheter och då brukar du få Atarax -> Propavan > Melatonin -> Om du har otur Theralen -> sedan Imovane/Stilnoct.
Ärligt talat så funkar Propavan och speciellt Theralen. Problemet är att man är i zombie mode dagen efter.

Bättre om du pratar med din psykiatriker om problemen då det kan ha att göra med dina ADHD mediciner.

För mig fungerar Melatonin + 25mg Quetapin som att bli sparkad av en häst i bakhuvudet och endast lite trötthet de första två timmar på morgonen.



Anledningen till att folk på Drogforumet inte får hjälp är oftast har använt droger tidigare och det antingen upptäckts eller att de åkt fast för narkotikainnehav. Då är det Nono att få beroendeframkallande medel oavsett hur jävla kasst du mår. Då pumpar de dig hellre full med Neuroleptika så du såsar runt utan tankeverksamhet eller känslor.
Sen är det nya direktiv att man under en viss ålder inte ska gå på benzopreparat kroniskt under en viss ålder. Vet inte var gränsen går.


Depression löses bäst med SSRI/SNRI och annat skit, ångesten är svårare och där är tyvärr benzon det bästa.

Flummigt och konstigt inlägg, men hoppas du förstod vad jag dillade om.


Allt är individuellt. Jag har testat SSRI-preparat. Vissa hjälper och vissa inte. Ofta ska man ta dom 30-50 dagar i rad för att sen känna någon effekt. Så resultatet blir att man mår redan dåligt, får SSRI preparat, mår sen ännu sämre. Men försöker köra kuren ut.Men efter alla biverkningar så skiter man i det.

Sen gör dom preparaten en helt tom i huvudet. Man känner sig bara medium alltid. Aldrig låg eller hög.
Citera
2017-01-22, 01:09
  #52
Medlem
Prodelins avatar
Oj ytterligare en stackars hen som styrs av sin tjej, läkaren har rätt, man skriver inte ut piller för det du har, du har inga grava problem med sömnen.

Separata sängar gäller och du ska inte ligga i hallen, det är din tjej som ska göra det.

Varför är du inte man för? sitter du och kissar också?
Citera
2017-01-22, 05:20
  #53
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Vanligtvis kan läkare ingenting, de gissar bara vad som är fel. Just den här läkaren verkar själv vara sjuk, kanske för att han är gammal.

Jag har familjemedlemmar som äter Imovane och Stilnoct på dagliga basis och det har dom gjort i flera år. Läkarna skriver ut det utan problem.

hahha, vanligen är det snarare patienterna som inte kan någonting
dessutom så är det väldigt vanligt att patienter kommer till en läkare och ber om ett piller eller en medicin för en åkomma de råkar ha - en åkomma som kan ofta åtgärdas med livstilsförändringar
Citera
2017-01-22, 05:21
  #54
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plopp123
Anmäl fanskapet http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/R...jd-med-varden/.

IVO skulle lägga ner den anmälningen snabbare än TS hinner säga Imovane
Citera
2017-01-22, 06:02
  #55
Medlem
Browngreeneyess avatar
1.Nej. Det är oprofessionellt.
2.Han har inte rätt att ljuga däremot behöver han inte rekommendera dig narkotikaklassade läkemedel? Det är inte det första man väljer att göra då dom är beroendeframkallande. Dessutom finns det andra sätt att somna på än att ta narkotikaklassade läkemedel?
3. Det är möjligt att han har förutfattade meningar och är en gammal bitter läkare. Det förekommer att folk pratar gojja för att få narkotikaklassade läkemedel. Att skriva ut läkemedel på grund att frugan tycker man skruvar sig i sängen är inget skäl. Du ska ta mediciner för att du behöver dom and for no other reason.

Tänk på att bruk av narkotikaklassade läkemedel angriper intellektet vilket du också bör försvara så långt det går. Det finns andra läkemedel som kan hjälpa dig att somna och andra metoder. Under ett års tid led jag av grova sömnproblem då jag arbetade på en stressig arbetsplats. Jag var vaken dygnet runt och bröts ned fysiskt och psykiskt. Idag har jag återhämtat mig och sover som en klubbad säl. Här kommer mina bästa tips:
-dra ner på koffein och cigaretter, drick inte koffein efter kl 18:00.
-vädra rummet innan så det är kallt, man sover bäst i ett mörkt och kallt rum.
-mörklägg rummet.
-köp ögonbindel och proppar
-läs lättläst lektyr
-stjälp i dig mjölk, man blir trött av det
-gå upp tidigt på morgonen och håll dig aktiv på dagen så du blir trött på kvällen.
-var inte fysisk aktiv efter kl 19:00.
-"kyl" ner dig, inte så du blir sjuk så klart men ta en "kall" dusch...när vi fryser blir vi tröttare då det går åt energi att värma kroppen....
-vila inte på dagen
-ät inte efter kl 20:00...annars får man ju energi och blir pigg...
-sov på en sluttande blodsocker kurva (funkar om man inte har sådant stort sockerintag i vanliga fall och är därför extra känslig för socker)...ät godis, läsk,...först blir du pigg men sedan trött häng med på sömntåget....
-lyssna på avkopplande musik
-börja använda spikmatta regelbundet
-försök att vara superskärpt och följ med i en film med annat språk typ engelska utan subtext, efter ett tag blir man så trött att man nickar till

Hoppas något hjälper.
Citera
2017-01-22, 06:04
  #56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1procentare
Men herregud. Skriv ut en karta liksom, låt mig prova. Kan ju vara så att det rättar till det psykologiska i hjärnan. Tar man en halv imovane i 1 månad t.ex. O ser hur det blir.

Sen kanske det inte behövs eller så bokar man ett nytt möte o går igenom.

Vad e det svåra?

Testa att ändra din sömnhygien. Narkotikaklassade preparat är knappast något som man bara "skriver ut en karta" för att prova. Det går liksom inte till så. Innan det ska vara ett alternativ så måste du försöka med att fixa sömnhygienen som att sluta fippla med mobilen och istället kan du läsa en bok innan du lägger dig osv.

Och nej. Imovane kommer inte "rätta till det psykologiska i hjärnan". Imovane är inget som tas under längre tid.
Citera
2017-01-24, 16:23
  #57
Medlem
neuron-drones avatar
Beror på vem du är om du får en riktig sömnmedicin eller nåt skit. Har du jobb och sköter dig och måste vakna vid en viss tid så skriver de flesta läkare ut Imovane eller Stilnoct om du vill det. Det är bara det att folk som sitter här på forumet ofta är nedknarkade och de tror att bara för att de nekas meds så nekas alla. Och de tror att alla får antihistaminer främst bara för att deras eget missbruk är känt så det är det de erbjuds.

Känner en massa som jobbar natt, 9 av 10 av dem tar Imovane eller Stilnoct. Det är inget snack. De får det för att kunna funka på arbetet.

Har själv också råkat ut för galna läkare som har sagt skitkonstiga saker. Bl a att min kompis i rullstol borde börja jogga för att kunna sova. Till mig har de sagt att om jag inte har jobb så behövs egentligen inte sömnen. Eh... seriöst?

Förövrigt är melatonin ett licenspreparat. Inte Circadin dock.
Citera
2017-01-24, 17:39
  #58
Avstängd
Kvinnojourens avatar
Min erfarenhet är att man bäst talar till en läkare i någorlunda samma ålder som en själv.

Som du beskriver det låter det som en gammal 90-åring som utan att tveka skulle kunna förskriva opium.

Det är kanske dags för dig och din familj att klippa bandet mellan er läkare. Oavsett den bakomliggande historien vill man ha en pigg läkare som kan ordinera moderna mediciner.

Det förstår du själv också!
Citera
2017-01-24, 18:21
  #59
Medlem
Fladerlappens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1procentare
Allt är individuellt. Jag har testat SSRI-preparat. Vissa hjälper och vissa inte. Ofta ska man ta dom 30-50 dagar i rad för att sen känna någon effekt. Så resultatet blir att man mår redan dåligt, får SSRI preparat, mår sen ännu sämre. Men försöker köra kuren ut.Men efter alla biverkningar så skiter man i det.

Sen gör dom preparaten en helt tom i huvudet. Man känner sig bara medium alltid. Aldrig låg eller hög.

Nej, alla är ju olika tyvärr.
Sen att försöka skilja vad som är dåligt mående eller en biverkning är ju lurigt också :-D

Hur gick det med Husläkaren din?
Har du fått byta?

Själv ringde jag för något år sedan till vårdcentralen och skulle boka en tid för jag har haft olika eksem på kroppen i månaders tid. Samtalet gick till här såhär.

R-"Hallå det är Veirons Vårdcentral, hur kan jag hjälpa till?"
Jag-"Hej skulle behöva boka dit för att se över olika hudutslag blablalbla".
R-"Åhåå, det låter allvarligt.. det kanske behöver opereras.. hihi"
Jag-"........."
R-"Hihi skojade bara, vi har tid om 2 månader,blir det bra?"
Jag-"Jag tror jag ringt fel, Skulle till Vårdecentralen och inte Karolinska Kirurgmottagningen".

Sen bytte jag vårdcentral direkt, fick tid en timme senare. Allt löst!
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback