Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-27, 11:10
  #13
Medlem
CSN hittade igen mig när jag gjorde som du. Som man nämnt tidigare i tråden så om du bor i ett normalt civiliserat land så kommer dom hitta dig. Men du kanske ska flytta in i djungeln?

Jag skulle inte uppge felaktiga uppgifter om jag vore du. Lika bra att betala av direkt för konsekvenserna om det hittar dig kan bli att du får betala fler år direkt. Inget man vill råka ut för kan jag lova dig. Har du inte så stort lån så blir det inte så mycket per månad du behöver betala ändå.
Citera
2017-02-01, 15:26
  #14
Medlem
x1ofdewms avatar
Är skriven i Sverige men har 0 i inkomst där och jobbar långt utanför EU, jag. CSN lär därmed inte "hitta" mig. Min CSN-räkning är på 2600 kr nu i Februari.

Skulle ni ha ansökt om att få slippa betala i år?

Jag har råd att betala, men skulle gärna behöva pengar som buffert då jag inte äger mer än 50.000 kr totalt.
Citera
2017-02-06, 02:16
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vadsomhelst9
Tanken är väl om jag flyttar tillbaka till Sverige igen (och därmed börjar få en skattningsbar inkomst i Sverige) så får jag ju börja betala, det är ju inte mer än rätt. Finns ju en chans att jag aldrig flyttar hem igen dock men det får vi se. Egentligen vill jag bara slippa betala de närmaste fyra åren därefter kan jag tänka mig att börja betala.
En annan sak är att studielån är personliga i Sverige. Det betyder att när du blir pensionär eller dör så avskrivs lånet. Annars hade jag aldrig gjort så här om föräldrar eller övrig familj skulle behöva betala för mig. Jag tror även att lånet avskrivs innan pensionsålder om man inte betalar och de inte lyckas väcka åtal, men jag tror det är 25år eller något sådant (kan ha fel).

Hade faktiskt tänkt fråga hur du ser rent moraliskt på att låta bli att betala tillbaka. Lånet är ju helt finansierat av oss skattebetalare. Men jag avstår från att fråga, eftersom det låter som att du tänker betala tillbaka, bara inte nu.

Min kommentar var mest menad som en uppmaning att tänka efter. Räntan tickar och lyckas CSN på nåt sätt luska ut de korrekta omständigheterna så kommer de att börja skicka kravbrev. Om du då inte betalar enligt deras krav kan du räkna med att de sätter ingång ett indrivningsförfarande. Betalar du inte då ansöker de om utmätning och då kommer kronofogden att börja leta efter dig. Och det är inte världens roligaste. Men du är ju vuxen och gör som du vill.

I övrigt önskar jag lycka till med det du föresatt dig att göra. Har du jättetur kan du kanske betala av allt vid ett tillfälle. Inte nu. Men lite senare.
Citera
2017-02-06, 16:48
  #16
Medlem
x1ofdewms avatar
När man ska uppge sin totala inkomst för året för CSN, behöver man då räkna in pengar man får tillbaka som skatteåterbäring?
Citera
2017-02-06, 18:20
  #17
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x1ofdewm
När man ska uppge sin totala inkomst för året för CSN, behöver man då räkna in pengar man får tillbaka som skatteåterbäring?

Det kan jag inte tänka mig, skatteåterbäring kommer ju för att man har betalat en felaktig skatt.
Citera
2017-02-06, 18:21
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x1ofdewm
När man ska uppge sin totala inkomst för året för CSN, behöver man då räkna in pengar man får tillbaka som skatteåterbäring?

fel av mig. ber om ursäkt.
__________________
Senast redigerad av I.N.C.I.T.A.T.U.S 2017-02-06 kl. 18:38.
Citera
2018-08-13, 17:07
  #19
Medlem
Sitter just nu i "helvetet" med CSN.. och hur hittade dom mig? - Ja så jag skriver detta som ett tips, om du har svenskt körkort och måste förnya det, så skickar landet du måste ha det nya körkortet i in uppgifter samt ditt svenska körkort till vägverket, DÄR smäller det till då hittar CSN dig. Då är det kört, bara börja betala och se glad ut. Så om du har svenskt körkort, förnya det INTE. Gör om det i landet du bor i.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback