Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-02-22, 10:39
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plopp123
Har du någon studie att bidra med? Alltså en studie där man har jämfört utsöndringen av tillväxthormon under dessa övningarna med andra flerledsövningar, som t.ex. bulgariska splitböj.
Jag kan lova dig att det inte är någon skillnad mellan t.ex. bänk och hantelpress, och om t.ex. marklyft skulle utsöndra pytte lite mer tillväxthormon än rumänska marklyft, så kommer inte det att kompensera för den betydligt mycket effektivare träningen som t.ex. hamstrings får i rumänska, detsamma när det gäller bänk vs hantelpress, då hantlar tillåter en högre rörelsebana och motverkar att ens dominanta sida gör mer av arbetet än ens icke dominanta sida.


jag har läst studier om detta ja, däremot orkar jag inte bläddra fram det jag har inget att bevisa för dig och du får tro vad du vill

jag säger inte att isolerade övningar är bättre eller sämre men för just tillväxt hormon så är det fast slaget att ju tyngre vikt festo större utsöndring av tillväxt hormon

jag tror att kan man kombinera dessa så är det de bästa alternativet men det har jag däremot inga studier som stödjer utan bara min personliga åsikt och erfarenhet
Citera
2017-02-24, 14:46
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plopp123
Jag håller med om att knäböj är en superb övning som tyvärr allt för få kan utföra på ett korrekt och säkert sätt, men för hypertrofi i lår, gluteus, adduktorer osv så är den inte magisk på något sätt och absolut inget måste.
Det går att bygga dessa musklerna precis lika bra med andra övningar, som t.ex. bulgariska splitböj, utfalls varianter, enbensböj osv.

PS, och nej, den bygger inte "hela" kroppen, du kommer som exempel inte att få någon hypertrofi i brösten eller biceps av att böja.

Nej men det var väl ändå inte det jag sa... att man skulle få hypertrofi i bröst eller biceps av knäböj.

Däremot så kommer du att bli större överlag om du kör mycket knäböj.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback