Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-18, 10:35
  #1
Medlem
FenixFTWs avatar
Tjenare!
Jag tänkte göra en cover/remake utav Galenskaparnas Man Ska Ha Husvagn.

Men jag har ingen erfarenhet av att spela bas, det gör jag dock inte heller. Utan jag gör basslingan med hjälp av ett MIDI-keyboard och FL Studio.

Men hur som helst så skulle det va jätteschysst ifall någon kan skriva ut bas-tab'sen till låten och hjälpa en nybörjare.

Den som har tips på hur jag enklare ska hitta bas-noter i framtiden får mer än gärna skriva det också


EDIT: Såg att det fanns en tråd om tabs/ackord. Moderator får gärna flytta om den ligger fel.
__________________
Senast redigerad av FenixFTW 2017-01-18 kl. 10:38.
Citera
2017-01-18, 10:44
  #2
Medlem
Endast fyra ackord:

http://www.chordie.com/chord.pere/sv...st=15&lat=1639

Vassego!
Citera
2017-01-18, 11:03
  #3
Medlem
FenixFTWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubblaren
Endast fyra ackord:

http://www.chordie.com/chord.pere/sv...st=15&lat=1639

Vassego!
Gitarren kan jag, men nu är det basen jag behöver, om det är så att man kan läsa (klura ut) bas-tabsen från gitarr ackorden så får någon förklara hur för jag har ingen aning ^^
Citera
2017-01-18, 11:30
  #4
Medlem
I den här låten använder man den vanliga "växelbasen", funkar så här:
Bas på D-ackord: en halvnot tonen D, en halvnot tonen A. Fortsätt att växla, börja alltid varje ny takt med tonen D.

Bas på G-ackord: Samma som ovan fast tonen G först, sedan tonen D

A-ackord: A först, sedan E

E-ackord: E, sedan H

För att gå t ex från D-ackord till G-ackord kan du spela tonerna D, E, Fiss för att landa på G.

Grundprincipen vid växelbas är att börja på grundtonen för att växla till den ton som finns en kvart ner, alltså fjärde tonen.
Vid t ex ett C-ackord växlar du från C till G, alltså hela skala (utan halvtoner):
C-G
D-A
E-H
F-C
G-D
A-E
H-Fiss
C-G

Vassego!
Citera
2017-01-18, 12:28
  #5
Medlem
FenixFTWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubblaren
I den här låten använder man den vanliga "växelbasen", funkar så här:
Bas på D-ackord: en halvnot tonen D, en halvnot tonen A. Fortsätt att växla, börja alltid varje ny takt med tonen D.

Bas på G-ackord: Samma som ovan fast tonen G först, sedan tonen D

A-ackord: A först, sedan E

E-ackord: E, sedan H

För att gå t ex från D-ackord till G-ackord kan du spela tonerna D, E, Fiss för att landa på G.

Grundprincipen vid växelbas är att börja på grundtonen för att växla till den ton som finns en kvart ner, alltså fjärde tonen.
Vid t ex ett C-ackord växlar du från C till G, alltså hela skala (utan halvtoner):
C-G
D-A
E-H
F-C
G-D
A-E
H-Fiss
C-G

Vassego!

Tack så mycket! Snabb och bra hjälp!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback