Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-19, 18:31
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hubbabubblor
Bör finnas en drös exempel på nätet. Jag har gjort ett gäng tester och har även varit på andra sidan bordet och utvärderat tester. Beroende på positionen så behöver inte testet vara särskilt viktigt utan det kan ligga mer i att visa hur du tänker osv.
Ska du göra testet hemma eller på plats?
Jag vet inte så mycket annat än att dom nämnde att man även måste utföra ett test innan anställning, är inte helt säker på att det är ett programmeringtest det är bara ett antagande jag gör.
Citera
2017-01-19, 20:24
  #14
Medlem
junkbords avatar
Fizz Buzz är ett vanligt förekommande test.
Kolla upp det. http://wiki.c2.com/?FizzBuzzTest
Citera
2017-01-19, 21:33
  #15
Medlem
Clayton80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrIff
Jag vet inte så mycket annat än att dom nämnde att man även måste utföra ett test innan anställning, är inte helt säker på att det är ett programmeringtest det är bara ett antagande jag gör.
Är du inte helt säker på att det är just ett programmeringstest är det ju bara att köra på och se hur det går.

Om du känner att du har svårt för programmering menar jag att du bör försöka ägna dig åt något annat. Att ha fritidsprojekt inom programmering är bra om det är programmering man söker jobb inom, men om du ska syssla med något annat är det slöseri med tid för din del.
Citera
2017-01-19, 22:00
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clayton80
Är du inte helt säker på att det är just ett programmeringstest är det ju bara att köra på och se hur det går.

Om du känner att du har svårt för programmering menar jag att du bör försöka ägna dig åt något annat. Att ha fritidsprojekt inom programmering är bra om det är programmering man söker jobb inom, men om du ska syssla med något annat är det slöseri med tid för din del.

Jag vet dock inte om jag har svårt för det eller inte. Har nog inte gett det en ärlig chans. Men lätt för det har jag definitivt inte. Då jämför jag mig med dem som är betydligt duktigare än mig på samma tid. Var gränsen ligger mellan dålig och hyfsad är svårare däremot. Har jag potential att bli "hyfsad" anser jag ändå att det kan vara värt besväret.
Citera
2017-01-20, 00:31
  #17
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Meh, de test jag sett i mina dagar är av typen fem frågor, två är ren baskunskap, två är syntax och buggfix och den femte är en mindre programmering, vilket språk man än känner för eller pseudo.

Plugga in lite baskunskap typ hur många bitar har en Int, Double, Float, Long m.m., vad en hashmap är, lite enkel SQL typ SELECT TOP 10 FROM ... WHERE ... GROUPBY ... och skillnaden mellan inner-, left outer och right outer join.

Läs igenom lite algoritmer så du kan följa kod och debugga, lär dig kolla syntax (vilket är korkat eftersom alla IDEs gör det av sig själva). Sedan är det bara kodandet kvar så gå igenom några standarduppgifter så skall du klara det bra.

Det viktigaste att komma ihåg är DON'T PANIC! annars låser sig hjärnan. Ta't lugnt!
Citera
2017-01-20, 14:11
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrIff
Jag vet inte så mycket annat än att dom nämnde att man även måste utföra ett test innan anställning, är inte helt säker på att det är ett programmeringtest det är bara ett antagande jag gör.

När jag skrev test syftade jag på programmeringstester. Vet du om du ska göra det på plats eller hemma?
Det finns en del klassiker, som databaser, drottningproblemet m.m. Som du bör hitta själv på nätet. Finns en del böcker man kan läsa igenom som tips inför sådana arbetsintervjuer med (laddade ned ett par efter lite tips) som går igenom vad du borde tänka på, ska se om jag kan komma ihåg vad de hette.
Citera
2017-01-22, 12:07
  #19
Medlem
Kolla upp följande böcker som handlar om typiska intervjufrågor som kommer på arbetsplatser som Google, Facebook och Amazon. Jag är själv inte färdig än för att börja söka men har redan börjat tänka på det med programmeringstester. Skummat igenom lite av dessa böcker o de verkar ha ungefär samma typ av tester. Lycka till.

Cracing the coding interview av Gayle Laakmann

Programming interview exposed av J. Mongan, N. Suojanen
Citera
2017-01-22, 12:50
  #20
Medlem
Är inte sånna där otroligt enkla och testar grundläggande saker? Jag gjorde ett som handlade om massa if och while-satser där man skulle processera lite info och bygga en sträng.
Citera
2017-01-23, 09:36
  #21
Medlem
Har du tur så får du testen från tekniker "över helg" och fria händer. Oftast ingår det:
- input/output, te läsa/striva till konsol
- lite logik, if-then-else och mindre loop.
- räkna ut antal steg.

Har du mindre tur, så får du tester från HR. De vet ingenting om koden.

Du får tidsbegränsade tester på Codility & Co. Rättas av systemet med unit tester.

Ska ta nån timme-två:
https://codility.com/programmers/task/winter_lights/

Sample:
https://codility.com/demo/take-sample-test/

Alt. kan du få tester av typen "hitta felet".

Roligaste är... att det finns "dolda" tester som du inte ser.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback