Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2017-01-29, 23:00
  #37
Medlem
Jopsiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yppsilon
Gör beräkningarna så ser du skillnaden. Därefter kan du själv avgöra om du anser dem vara försumbara eller inte i sina sammanhang.

Varför man försummar det i gymnasiet etc är bara för det ger sån liten skillnad att det bara kommer ivägen för studenten att greppa koncept.
Jag vet inte vad jag gör, men typ såhär lite borde jordens dragningskraft förändras av att bli ett kilo lättare. Fyfan vad jag blev besviken
http://i.imgur.com/ARxdy86.png
Citera
2017-01-30, 15:59
  #38
Medlem
Här kan man genast konstatera att den tyngre bollen kommer att accelerera lite långsammare eftersom denna utsätts för ett något svagare gravitationsfält p.g.a. att jordens massa är lite mindre än i fallet med den lättare bollen. Dock kommer jorden istället att accelerera dubbelt snabbare i fallet meed den tyngre bollen. Huruvida de här två effekterna tar ut varandra såtillvida att falltiden blir densamma i båda fallen vågar jag inte svara på utan att göra noggrannare beräkningar först.

Vad Galileo och diverse gymnasiefysikböcker har att säga om saken är inte relevant då de inte beaktar att jorden rör sig, och speciellt inte att dess massa varierar mellan de två fallen.

Vidare vill jag påpeka att det här är ett rent fysikproblem och det förvandlas inte till ett filosofiskt problem bara för att man stoppar in väldigt små eller stora värden på massorna.
Citera
2017-01-30, 16:01
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jopsik
Jag vet inte vad jag gör, men typ såhär lite borde jordens dragningskraft förändras av att bli ett kilo lättare. Fyfan vad jag blev besviken
http://i.imgur.com/ARxdy86.png
Besviken? Vad hade du hoppats få för resultat då?
Citera
2017-01-30, 16:26
  #40
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.R.M.114
Här kan man genast konstatera att den tyngre bollen kommer att accelerera lite långsammare eftersom denna utsätts för ett något svagare gravitationsfält p.g.a. att jordens massa är lite mindre än i fallet med den lättare bollen. Dock kommer jorden istället att accelerera dubbelt snabbare i fallet meed den tyngre bollen. Huruvida de här två effekterna tar ut varandra såtillvida att falltiden blir densamma i båda fallen vågar jag inte svara på utan att göra noggrannare beräkningar först.

Det reddes ut redan i trådens andra inlägg av svallerbyttan (FB) Tunga saker faller LÅNGSAMMARE. JA, effekterna tar ut varandra.
Citera
2017-01-30, 17:07
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Det reddes ut redan i trådens andra inlägg av svallerbyttan (FB) Tunga saker faller LÅNGSAMMARE. JA, effekterna tar ut varandra.
Där ser man.

Det lyckades jag helt förtränga då jag läste resten av tråden...

Det sista påståendet i svallerbyttans inlägg håller jag dock inte med om. Om bollarna kommer från en annan planet så är ju jordens massa konstant och vi får

adiff = G*J/r^2 + G*B/r^2 = G*(J+B)/r^2,

alltså att accelerationen ökar med bollens massa, dvs. den tyngre bollen faller snabbare i förhållande till jorden.
Citera
2017-01-31, 12:43
  #42
Medlem
Jopsiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.R.M.114
Här kan man genast konstatera att den tyngre bollen kommer att accelerera lite långsammare eftersom denna utsätts för ett något svagare gravitationsfält p.g.a. att jordens massa är lite mindre än i fallet med den lättare bollen. Dock kommer jorden istället att accelerera dubbelt snabbare i fallet meed den tyngre bollen. Huruvida de här två effekterna tar ut varandra såtillvida att falltiden blir densamma i båda fallen vågar jag inte svara på utan att göra noggrannare beräkningar först.

Vad Galileo och diverse gymnasiefysikböcker har att säga om saken är inte relevant då de inte beaktar att jorden rör sig, och speciellt inte att dess massa varierar mellan de två fallen.

Vidare vill jag påpeka att det här är ett rent fysikproblem och det förvandlas inte till ett filosofiskt problem bara för att man stoppar in väldigt små eller stora värden på massorna.

Citat:
Ursprungligen postat av C.R.M.114
Besviken? Vad hade du hoppats få för resultat då?
Det kändes filosofiskt när jag kom på tanken den där natten.
Sen efter jag läste på om gravitation så räknade jag på wolfram alpha och sen tänkte jag om det skulle gå att göra någon simulering av mitt "experiment".
Jag är inte så haj på programmering men läste lite grunder på gymnasiet och så hittade jag processing.org och fick till en liten spaghettikod som faktiskt simulerade newtons gravitation rätt bra.

I mitt experiment gav jag bollarna vikt B1, B2 och B7 för att det skulle bli lite tydligare att se vad som hände.
Sen släppte jag bollarna B1 och B2 från lika långt avstånd från MOTSATT sida av B7.
Min intuition sa mig att B1 skulle falla fortare eftersom den blev dragen av B9 (B7+B2).
Och B2 långsammare eftersom den blev dragen av B1+B8.
Men att B2 skulle dra in målsnöret emot sig och ifrån sin motståndare B1 och därmed skulle B1 falla fortare.
Dröm om min förvåning när de föll lika fort
Så jag tänkte, det måste vara något fel på min kod, dubbelkollade att tyngdpunkterna var på rätt avstånd. Bytte plats på B1 och B2 m.m.
Inte, gjorde det någon skilland.
Vafan tänkte jag, B9 > B8, B1 måste bli på verkad av större gravitation.
Sen klack det till, när B2 drar in målsnöret ökar den sin gravitation på grund av "inverse square law" och ökar därmed sin acceleration.

Härmed ställer jag mig i skamvrån.
__________________
Senast redigerad av Jopsik 2017-01-31 kl. 12:49.
Citera
2017-01-31, 18:58
  #43
Medlem
Den med större massa borde ha större gravitationskraft och dra jorden mot sig obetydligt lite mer. Tänker jag mig. Men vet att jag gjorde tankevurpor när jag funderade kring tidvatten så kanske har fel :-)
Citera
2017-02-01, 15:14
  #44
Medlem
Jopsiks avatar
Lite screenshot för att förtydliga vad jag menade i mitt förra inlägg.
http://i.imgur.com/3SbY0zs.jpg
Sen en grej, när jag gjorde simuleringen var det bara för att se hur grejer föll.
Men har märkt att bollarna spontant kan hamna i omloppsbana, något jag aldrig la in.
Mycket märkligt.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback