Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-18, 03:00
  #1
Medlem
Jopsiks avatar
Jag har hört att alla saker faller med samma hastighet oavsett vikt men inte riktigt grubblat över hur det hänger ihop.

Ta en boll som väger B och släpp från höjd H, det tar tid T innan den träffar marken.

Ta nu en boll som väger 2B och släpp från höjd H och det tar tid T innan den träffar marken.

H = H, T = T, Innebär det att boll B och 2B rörde sig samma sträcka på samma tid?

Nej, den tyngre bollen rörde sig kortare sträcka eftersom den fuskade genom att dra målsnöret (jorden) emot sig. Hastigheten i förhållande till marken är densamma men drar man av jordens rörelse kan man se det som att den tyngre bollen föll långsammare.

Jag tycker det är intressant att tänka så
__________________
Senast redigerad av Jopsik 2017-01-18 kl. 03:03.
Citera
2017-01-18, 04:11
  #2
Medlem
svallerbyttans avatar
Förstår att du bortser från luftmotståndet nu. Dock så har du endå fel...

Vi har att F = G*m1*m2/r^2
Sätt J = jordens massa

Med boll B:
adiff = G*(J-B)/r^2 + G*B/r^2 = G*J/r^2

Med boll 2B:
adiff = G*(J-2B)/r^2 + G*2B/r^2 = G*J/r^2

Med jorden som referenssystem så får de alltså exakt samma hastighet. Det du inte tänker på är att när du tar upp bollen och släpper den så måste du subtrahera den från jordens massa. Däremot om vi hade tagit två bollar från en annan planet och utfört samma experiment så hade ditt resonemang varit korrekt.
Citera
2017-01-18, 05:26
  #3
Medlem
Jopsiks avatar
Jag tänker mig att bollen och jorden har poisition och hastighet i rymden oberoende av varandra för att få den tyngre bollen att falla långsammare.
Om bollarns plockas upp från jorden eller kommer från rymden har jag inte tänkt på, det har du rätt i.

Jag får sova på saken är alldeles för sömnbristad
__________________
Senast redigerad av Jopsik 2017-01-18 kl. 05:50.
Citera
2017-01-18, 05:59
  #4
Medlem
Men snälla. Ta fram din jävla fysikbok ifrån gymnasiet.

https://en.wikipedia.org/wiki/Newton's_law_of_universal_gravitation
Citera
2017-01-18, 08:26
  #5
Medlem
Jopsiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Men snälla. Ta fram din jävla fysikbok ifrån gymnasiet.

https://en.wikipedia.org/wiki/Newton's_law_of_universal_gravitation
Tror du jag sparar på sånt? TLDR på länken tack? Kan du förklara vart i mitt argument jag har fel?
Citera
2017-01-18, 09:45
  #6
Medlem
Jopsiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svallerbyttan
...
Jag har funderat på det du sa och tror det borde vara tvärtemot vad du sa,
alltså att den tyngre bollen faller långsammare än den lätta om de plockats upp från jorden.
Om bollarna kommer från en annan planet faller de lika fort.

Det är möjligt jag tänker bakvänt och att du har rätt, men att det har betydelse vart man plockat bollarna ifrån håller jag med om.
Citera
2017-01-18, 09:56
  #7
Medlem
Du får definiera tydligare vad du menar. Om den ena bollen flyttat målsnöret kan de omöjligt rört sig samma sträcka på samma tid, eftersom de inte ens rört sig samma sträcka.

Menar du att frågan är om kollisionen sker efter lika lång tid?
Citera
2017-01-18, 10:04
  #8
Medlem
Jopsiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Du får definiera tydligare vad du menar. Om den ena bollen flyttat målsnöret kan de omöjligt rört sig samma sträcka på samma tid, eftersom de inte ens rört sig samma sträcka.

Menar du att frågan är om kollisionen sker efter lika lång tid?

Jag antar att kollisionen sker efter lika lång tid för båda bollarna men att den tyngre bollen rört sig något kortare sträcka eftersom målsnöret, (marken under bollen) mött upp den på vägen.

Låter det vettigt?
Citera
2017-01-18, 10:36
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jopsik
Jag antar att kollisionen sker efter lika lång tid för båda bollarna men att den tyngre bollen rört sig något kortare sträcka eftersom målsnöret, (marken under bollen) mött upp den på vägen.

Låter det vettigt?
Ja, det låter inte helt ovettigt, men orkar inte räkna på det nu.
Citera
2017-01-18, 13:34
  #10
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jopsik
Tror du jag sparar på sånt? TLDR på länken tack? Kan du förklara vart i mitt argument jag har fel?

Enkelt förklarat (om man bortser från luftmotståndet);

Om du släpper en sak från en höjd så faller det inte egentligen någonstans, det dras någonstans. Det vi kallar att "falla" handlar egentligen om att jordens gravitation påverkar ett föremål och drar det mot sig. Jordens gravitation är precis lika stark oavsett om det är ett 1kgs eller ett 10kgs föremål du släpper ner.

För att göra en liknelse, om du binder fast två olika saker i ena änden av ett rep och drar i repet i andra änden, kommer det lättare av objekten att ha flyttat sig längre eller snabbare än det tyngre? Nej.
Citera
2017-01-18, 13:39
  #11
Medlem
Captinheros avatar
Testa att släppa ett papper och en stor sten från valfri hög höjd så får du se vad som händer
Citera
2017-01-18, 13:52
  #12
Medlem
Jopsiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Testa att släppa ett papper och en stor sten från valfri hög höjd så får du se vad som händer
Om du släpper dem jämsides är det dött lopp. Men om du tar en i taget förlorar den stora stenen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback