Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2017-01-22, 13:47
  #61
Medlem
Hej!

Kände mig så illa tvungen att besvara denna tråd, då jag som du jobbar som BC och haft väldigt liknande problem med mina anställda.

Jag relaterar så hårt till den här ovissheten om vilken "approach" man skall använda men jag har lärt mig att det som fungerar är att när de gör sådana uppenbara fel så får man bryta ned händelsen så pass att en 5-åring skulle kunna förstå. Ta exemplet där din anställde lämnat butiken och gått på rast, då behöver du och personen sitta ned och där behöver du förklara händelseförloppet och vilka konsekvenser det kan få.

T.ex: "Du lämnade butiken helt utan uppsikt när jag befann mig på kontoret, och valde att byta om och gå på lunch. Det här agerandet kan få förödande konsekvenser då det är hur lätt som helst att snatta, kunder som behöver någon form av hjälp inte får vad de är här och ska betala för och vi hanterar pengar i den här butiken vilket innebär att vi alltid måste vara på plats. Du är företagets ansikte utåt, du behöver anpassa dig till de regler och värderingar vi har här, annars finns det inte möjlighet för dig att vara kvar." Prata sedan om vilka åtgärder som krävs, och förklara hur personen kunde gjort istället. Lyssna på vad han har att säga och bemöt med bra argument. Han kunde ju t.ex ha snabbt sprungit till dig och frågat om ni skulle kunna bytas av ifall han var i ett sådant starkt behov av lunch precis då.

Varje enskild händelse som varit ett klart övertramp borde du dokumentera på papper och be den anställde signerat efter ni pratat om händelsen. På det sättet förstår den anställde allvaret och riskerna för "återfall" minimeras. Skulle "återfall" ske, ja då har du papper på allt som han till och med signerat, vilket gör det tusen gånger lättare för dig att säga upp den personen om hans provanställning upphört.