Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2017-01-22, 13:47
  #61
Medlem
Hej!

Kände mig så illa tvungen att besvara denna tråd, då jag som du jobbar som BC och haft väldigt liknande problem med mina anställda.

Jag relaterar så hårt till den här ovissheten om vilken "approach" man skall använda men jag har lärt mig att det som fungerar är att när de gör sådana uppenbara fel så får man bryta ned händelsen så pass att en 5-åring skulle kunna förstå. Ta exemplet där din anställde lämnat butiken och gått på rast, då behöver du och personen sitta ned och där behöver du förklara händelseförloppet och vilka konsekvenser det kan få.

T.ex: "Du lämnade butiken helt utan uppsikt när jag befann mig på kontoret, och valde att byta om och gå på lunch. Det här agerandet kan få förödande konsekvenser då det är hur lätt som helst att snatta, kunder som behöver någon form av hjälp inte får vad de är här och ska betala för och vi hanterar pengar i den här butiken vilket innebär att vi alltid måste vara på plats. Du är företagets ansikte utåt, du behöver anpassa dig till de regler och värderingar vi har här, annars finns det inte möjlighet för dig att vara kvar." Prata sedan om vilka åtgärder som krävs, och förklara hur personen kunde gjort istället. Lyssna på vad han har att säga och bemöt med bra argument. Han kunde ju t.ex ha snabbt sprungit till dig och frågat om ni skulle kunna bytas av ifall han var i ett sådant starkt behov av lunch precis då.

Varje enskild händelse som varit ett klart övertramp borde du dokumentera på papper och be den anställde signerat efter ni pratat om händelsen. På det sättet förstår den anställde allvaret och riskerna för "återfall" minimeras. Skulle "återfall" ske, ja då har du papper på allt som han till och med signerat, vilket gör det tusen gånger lättare för dig att säga upp den personen om hans provanställning upphört.

Sen undrar jag, du som BC måste ju kontrollera rastschemat, bestämma när varje enskild har rast och ha ett totalansvar över schemat? Det är dina regler som gäller och det måste du visa dina anställda. Se inte förbi dessa saker utan ta actions direkt, vänta inte.

De som nonchalerar dig testar dig. Därför måste du sätta ner foten och visa vart gränsen går. Är den här personen åt helvete och fortfarande provanställd så är det bara att säga att du inte är nöjd med hans insats och därav kommer avsluta hans provanställning, så är det klart sen. Du behöver inte mycket mer just vid en sådan anställningsform.
Citera
2017-01-22, 16:53
  #62
Medlem
flashbackdasens avatar
http://www.kollega.se/chef-slog-anstalld-med-biljardko

Här är ett sätt du kan hantera situationen.
Citera
2017-01-24, 21:20
  #63
Medlem
TjuvenFerdinands avatar
Sedan ska det fan inte gå åt andra hållet heller. En polare var så obekväm (han röstade på "fel" parti) att hans jävla chef i stort sätt aktivt gjorde att han sa upp sig. Chefen hade ett foto av dåvarande moderatledaren bo Lundgren på sitt skrivbord. Det hela började med att min polare drog nåt litet oskyldig skämt om detta foto men chefsjäveln i fråga saknade både humor och kännedom om svensk lag så han började en lömsk "motarbetning" av polaren i fråga. Orkar inte dra hela historien men efter tre månader hade han vänt 3 fjärdedelar av personalstyrkan mot honom och dessutom tvingat han att gå till företagets psykolog. Pga att han skulle vara instabil. Instabil politiskt då alltså... men förtäckt i "samarbetssvårigheter". Ja fy fan vilken soppa det var, min polare gick in i väggen och blev nojjig men det blev visst lite rättsligt efterspel och en artikel i tidningen också. Varpå chefen inte gav sig utan skrev ett långt mellan raderna otrevligt inlägg på kompisens Facebook. Bland annat där han menade, att min polare hade "tidigare varit i kontakt med psykiatriska enheter" (vilket i å för sig stämde men man måste bete sig anständigt som chef i vilket fall som helst) Professionellt....
Citera
2017-01-27, 16:54
  #64
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reycoo
Hej!

Kände mig så illa tvungen att besvara denna tråd, då jag som du jobbar som BC och haft väldigt liknande problem med mina anställda.

Jag relaterar så hårt till den här ovissheten om vilken "approach" man skall använda men jag har lärt mig att det som fungerar är att när de gör sådana uppenbara fel så får man bryta ned händelsen så pass att en 5-åring skulle kunna förstå. Ta exemplet där din anställde lämnat butiken och gått på rast, då behöver du och personen sitta ned och där behöver du förklara händelseförloppet och vilka konsekvenser det kan få.

T.ex: "Du lämnade butiken helt utan uppsikt när jag befann mig på kontoret, och valde att byta om och gå på lunch. Det här agerandet kan få förödande konsekvenser då det är hur lätt som helst att snatta, kunder som behöver någon form av hjälp inte får vad de är här och ska betala för och vi hanterar pengar i den här butiken vilket innebär att vi alltid måste vara på plats. Du är företagets ansikte utåt, du behöver anpassa dig till de regler och värderingar vi har här, annars finns det inte möjlighet för dig att vara kvar." Prata sedan om vilka åtgärder som krävs, och förklara hur personen kunde gjort istället. Lyssna på vad han har att säga och bemöt med bra argument. Han kunde ju t.ex ha snabbt sprungit till dig och frågat om ni skulle kunna bytas av ifall han var i ett sådant starkt behov av lunch precis då.

Varje enskild händelse som varit ett klart övertramp borde du dokumentera på papper och be den anställde signerat efter ni pratat om händelsen. På det sättet förstår den anställde allvaret och riskerna för "återfall" minimeras. Skulle "återfall" ske, ja då har du papper på allt som han till och med signerat, vilket gör det tusen gånger lättare för dig att säga upp den personen om hans provanställning upphört.

Sen undrar jag, du som BC måste ju kontrollera rastschemat, bestämma när varje enskild har rast och ha ett totalansvar över schemat? Det är dina regler som gäller och det måste du visa dina anställda. Se inte förbi dessa saker utan ta actions direkt, vänta inte.

De som nonchalerar dig testar dig. Därför måste du sätta ner foten och visa vart gränsen går. Är den här personen åt helvete och fortfarande provanställd så är det bara att säga att du inte är nöjd med hans insats och därav kommer avsluta hans provanställning, så är det klart sen. Du behöver inte mycket mer just vid en sådan anställningsform.


Bara lite reflektioner här. Hur kan ni anställa folk som inte har förmåga till konsekvenstänkande, som inte kan tänka så pass långt att denne inser att butiken inte kan lämnas helt tom och att det finns produkter som behöver bevakas? Ja menar, dessa har ju varit på en intervju hos er och kan med ovanstående intelligensnivå inte ha presterat särskilt bra, varför anställer ni då dessa?

Att dessutom jobba i en butik utan förmåga till service ut mot kunderna, det bör ha lust igenom även det under intervju. Sen måste anställda kunna vara flexibla, om en anställd märker att personal inte är på plats ännu så ska en anställd kunna vänta i 10 minuter och förlägga sin rast lite senare.

Varför skulle en anställd frivilligt signera ett papper på diverse övertramp som denne har gjort, det fattar du väl själv inte kommer hända. Ska man själv erkänna att man gjort diverse övertramp så det blir lättare för arbetsgivaren att säga upp/sparka den anställde, tror du det är en bra taktik?
Citera
2017-01-27, 17:21
  #65
Medlem
Katzyns avatar
Vad gäller den provanställde är det väl bara att avsluta hans provanställning och inte ge honom tillsvidare? Under provanställningen bör man väl visa sig från sin bästa sida och är det så han beter sig då så...

Men lite tycker jag det låter som att du är en smula konflikträdd och inte pekar med hela handen. Misstänker att du försöker påpeka mjukt och vänligt när de skött något på ett dåligt sätt, men får du nonchalanta svar är det läge att skärpa till tonläget. Självklart ska du inte stå och skrika eller svära mot anställda, men du får använda en skarp ton som visar att det inte är fråga om en diskussion utan om att det är du som talar om att något skötts dåligt.

Får du inte respekt då är det ju läge att se dig om efter sätt att avskeda personen.
Citera
2017-01-27, 18:44
  #66
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Ajaj! Raster skall enligt AML och arbetstidslagen schemaläggas och arbetstagaren har rätt att ta sin rast i hela 30 minuter när det står på schemat. En arbetstagare får inte jobba mer än 5 timmar utan rast! Chefen får absolut inte hålla på och ta bort och försena raster. Det är chefen som ska se till att det finns folk i butiken, inte arbetstagaren! Det är chefen som är ansvarig för att se till att arbetsmiljön är godtagbar och att arbetstagarna inte är stressade och har en obalanserad arbetsbörda.


Nu har TS säkert inte något skyddsombud (vilket han enligt lag skall ha). Det skyddsombudet bör omgående ställa en 6:6a mot TS med grund av det vi kan läsa i den här tråden.

Du har rätt. Om det är så att avlösningen var sen, och det var därför nr 1 gick på sin sedvanliga rast, är det givetvis delvis chefens fel. Men i så fall skall ju den anställde helt enkelt knacka på kontorsdörren (eller ringa mha mobilen) och säga; Du Peter, jag behöver avlösning nu. Min lunchtid börjar snart, och min avlösare har inte kommit än.
Nåt sånt...

Man kan inte gå bara för att det är dags. Med extra finessen att klä om först -" man är ju fortfarande inom butikens område, så egentligen har rasttiden inte börjat löpa än"...
Citera
2017-01-27, 19:13
  #67
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crabfisa
Hej Flashback!


Hoppas jag kan få någorlunda bra svar här, hoppas på att någon annan "chef" som har varit i min situation.


Jag blev för ganska exakt ett årsedan butikschef i en butik på 5 personer.

Då jag jobbar i en mindre butik betyder det att jag som chef hela tiden är i kontinuerlig kontakt med mina anställda. Vi har överlag ett mycket bra gäng, alla är goda vänner och håller ihop.

Jag anser mig själv som en väldigt snäll chef, jag är professionell i sättet jag arbetar men har även en humor som är extrem och delar gärna med mig av den. Vi skrattar mycket på jobbet med andra ord. Jag har överlag lojala medarbetare, min högra hand litar på mig fullt ut och jag litar på honom fullt ut också. Jag delar ut både bra och dålig kritik och ger feedback.

Dock så har en av mina nyanställda (ca 5 månader, heltid provanställd) på det senaste blivit väldigt nonchalant i sättet han uppträder mot mig, han vänder nästan liksom ryggen och respekterar inte mig för fem öre känns det som. Detta tycker jag personligen är väldigt jobbigt, då jag inte haft detta problemet med mina andra anställda i butiken (förutom en till, återkommer).

Jag uppfattar han inte som uppkäftig, men han hittar gärna på bortförklaringar istället för att inse att det han precis gjorde kanske inte var så bra (som t.ex tar upp telefonen i butiken framför kunder) så kan han kontra med att "men på JC klädaffär har dom ju alltid telefonen uppe" - vilket jag förklarar att det inte är ett professionellt sätt att arbeta på och inget som förespråkas i en bransch där det handlar om att hjälpa kunder på bästa sätt. Jag tycker det är helt okej att kolla på telefonen på lagret om en produkt skulle ta slut ute i butiken, men absolut inte framför kunder. Detta har jag förklarat flera gånger men sedan sopas det bara under mattan.

Ett annat exempel kan vara att han bara lämnar vår butik, går in i omklädningsrummet och börjar byta om till sina vardagskläder. Därefter kommer han in till mitt kontor och berättar att han går på lunch nu (butiken står helt tom och har gjort det i 2-3 minuter i ett stort köpcentrum mitt i Malmö)

Jag får i all hast springa ut och ta över butiken om en vilsen kund går runt och undrar vart personalen tagit vägen.


Även när vi har samtal så är det väldigt nonchalanta svar som när jag ger konkret feedback så får jag ett "okej".


Sedan har jag även en annan deltidsanställd som har mycket energi, han har sina bra och dåliga sidor men han innehar också den egenskapen av att vara väldigt nonchalant.

Ett praktexempel är att vi hade en kund inne i butiken som kände sig dåligt behandlad och kontaktade sedan mig angående detta. Vid lite eftersök kom jag fram till att det var denna personen som hade bemött kunden ute i butik.

När jag frågade personen vad som hände så berättade han och det var inte samma historia som kunden hade berättat. Till svars får jag inget mer än "okej" och lite korta, nonchalanta svar som om det var mitt fel att kunden hade kontaktat mig.


Jag känner att jag kan brista i mitt ledarskap ibland, jag är en väldigt ny chef och får en typ av ångest när jag inte är bekväm med mina arbetare. För något som jag har lärt mig under alla mina år är att "Respekt är inget man får, det är något man förtjänar" - därav vill jag inte berätta för min anställd att han ska respektera mig. Med andra ord brister mitt ledarskap någonstans.
För han ska respektera mig - precis som jag respekterar honom.


Någon chef som har tips på tydliga missar som man kan göra?
Jag kanske inte är tydlig nog? Möjligtvis är min personal efterbliven? Då mina andra tre medarbetare (heltidare) är helt lojala och tar gärna negativ samt positiv feedback på ett väldigt bra sätt.


// Crab

Det är tankar som väcks. Och det fetstilta gav mig en nyckel, tror jag.
1. Felet var bara delvis hans. Jag misstänker att det är ersättaren som inte dök upp i tid - dvs INNAN hans rast skulle börja. Respektive, att DU skulle tänkt på att han måste lösas av inför sin lunch.

2. Men var är nyckeln - jo. Han var inte oförskämd. Han knackade faktiskt på och försynt meddelade att han går på lunch nu. Så därför jag tror att mycken av hans nonchalans, bortvända rygg, bortförklaringar ist för att ta till sig anvisningar - inte är medveten trots, utan helt enkelt, han förstår inte spelreglerna. Söndercurlad, och eller en produkt av våran skola, där arbetsdisciplin och respekt för läraren (=arbetsledaren) inte prioriteras.
Han är fortfarande ingen medarbetare du vill ha, men han är alltså inte medvetet trotsig eller medvetet otrevlig mot dig.

3. OK, om han inte har lärt sig att ta instruktion och anvisningar från arbetsledaren, så antas han väl ta exempel och lärdom från sina jämlikar. Så säger flera undervisningsteorier, eller hur? Att man lär sig bäst från sina jämlikars exempel.

4. OK, så vart leder det oss? Jo, av någon anledning fungerar inte det heller. OM han inte är helt blåst, dvs rent autistisk - antyder det starkt att arbetskamraterna INTE hjälper till att instruera honom och visa honom till rätta.

Om det beror på att de gör som är så vanligt, att man förväntar sig att chefen löser problemen, tar tag i saker. Vilket jag tror.

Eller om det beror som några här i tråden antydde: egentligen är det inte alls så myspysigt hos er. De har lärt sig att slicka dig i röven. De tar sina genvägar de också, men har lärt sig att göra det så du inte märker det. De vet att det gäller att skratta med på dina skämt, och hålla dig på gott humör så löser sig det mesta. Men egentligen är de inte alls speciellt lojala mot företaget eller dig som chef. Det löper på, du är inte elak, bara man är med på noterna och spelar med så rullar det på. Resten är ditt problem. Tänker de.

Och jag tror att det ligger något även i dessa funderingar...

Sammanfattningsvis: Gör dig av med nr 1, gärna på ett snyggt sätt men otvetydigt. Han skall veta inför sin framtid att han måste skärpa sig. OCH hans försvinnande skall funka som ett varnande exempel för de andra.

Vidare, du måste fortsätta att analysera dig själv och ditt sätt som chef. Ta konflikter och så.
Inget fel i att sträva efter att vara hygglig, att hitta snygga lösningar, men du måste veta din linje och kunna föra den. Även om det nån gång blir på bekostnad av att vara "snäll".

Du HAR en bra grundinställning, men du måste fortsätta att arbeta med dig själv och din profession som chef.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback