Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2017-01-26, 01:14
  #73
Medlem
Scratchbites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp

Jag förstår att det är lite klurigt, men du vet att du har fått 50% av mamma och 50% av pappa. De outnyttjade 50%:en av dina föräldrar kan gå till ditt syskon (något förenklat så klart). Således är det i teorin möjligt att ha ett syskon man inte är genetiskt släkt med alls (dvs inte delar några kromosomer med), eller 100% även för icke enäggstvillingar.
Vad är det då man testar för att bevisa släktskap vid DNA-test, om inte kromosomerna?

Intressant fenomen, kan du rekommendera läsning?
Citera
2017-01-26, 03:31
  #74
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scratchbite
Vad är det då man testar för att bevisa släktskap vid DNA-test, om inte kromosomerna?

Intressant fenomen, kan du rekommendera läsning?
Det är ganska komplext, men mer specifikt så kollar man ofta på specifika gensekvenser (så kallade VNTR) som ofta har olika egenskaper hos olika individer. Men det gör ju en inte så mycket klokare.

Jag försökte hitta någon som har funderat på samma sak, och jag hittade denna sidan. Den handlar mer specifikt om nedärvning av könskromosomer och mor/farföräldrar, men samma princip kan appliceras på vanliga kromosomer och syskon. Det är ganska långt och inte helt lättbegripligt om man inte är insatt: http://genetics.thetech.org/ask/ask435

Mer som kort kommentar till mitt tidigare påstående: på grund av rekombinationen kommer är sannolikheten att inte alls vara genetiskt sett släkt med sitt syskon så pass liten att den är helt och hållet försumbar. Man kan dock dela olika mycket arvsmassa.

EDIT:
Denna länken förklarar det helt ypperligt!
http://genetics.thetech.org/ask-a-ge...ercent-related
__________________
Senast redigerad av Lapapp 2017-01-26 kl. 03:36.
Citera
2017-01-27, 20:41
  #75
Medlem
Scratchbites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
EDIT:
Denna länken förklarar det helt ypperligt!
http://genetics.thetech.org/ask-a-ge...ercent-related
Då får jag tacka och bocka
Citera
2017-01-28, 10:10
  #76
Avstängd
bitamin-CEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Inte ens den för den är ju autosomalt dominant.

Jag förstår att det är lite klurigt, men du vet att du har fått 50% av mamma och 50% av pappa. De outnyttjade 50%:en av dina föräldrar kan gå till ditt syskon (något förenklat så klart). Således är det i teorin möjligt att ha ett syskon man inte är genetiskt släkt med alls (dvs inte delar några kromosomer med), eller 100% även för icke enäggstvillingar.


i teorin kan då syskon yngla av sig utan att det ens är inavel enligt dig?
Citera
2017-01-28, 15:51
  #77
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Inte ens den för den är ju autosomalt dominant.

Jag förstår att det är lite klurigt, men du vet att du har fått 50% av mamma och 50% av pappa. De outnyttjade 50%:en av dina föräldrar kan gå till ditt syskon (något förenklat så klart). Således är det i teorin möjligt att ha ett syskon man inte är genetiskt släkt med alls (dvs inte delar några kromosomer med), eller 100% även för icke enäggstvillingar.

Får man verkligen hela kromosomer från föräldrarna? Ja, så är det nog, men på något sätt trodde jag att det handlade mer om att klippa och klistra. Men med hela blir det ju iaf lättare att räkna på sannolikheter.

Som t ex att två syskon inte har en enda gemensam kromosom. De måste då ha fått 23 från fadern som alla är olika och 23 från modern som alla är olika, och det finns två möjligheter för varje kromosom. Så sannolikheten blir alltså
2^(-23)×2^(-23) = 2^(-46) = ca 1 på 7×10^13.
Detta är t ex ca 700 gånger mer än vad det har funnits människor under hela jordens historia (ca 10^11, https://en.wikipedia.org/w/index.php...ave_ever_lived).

M a o är det ytterst osannolikt att din teoretiska möjlighet någonsin har hänt.
Citera
2017-01-28, 17:40
  #78
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bitamin-CE
i teorin kan då syskon yngla av sig utan att det ens är inavel enligt dig?
Det har jag inte sagt något om. Det enda man kan säga är att barnet till sådana hypotetiska föräldrar inte kommer ha större risk att drabbas av genetiskt betingade sjukdomar än något annat barn.

Detta är allmänt accepterad molekylärbiologi så vad jag själv har för åsikter är irrelevant för frågeställningen. Har du invändningar baserade på moral får du ta dem i ett annat delforum.
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Får man verkligen hela kromosomer från föräldrarna? Ja, så är det nog, men på något sätt trodde jag att det handlade mer om att klippa och klistra. Men med hela blir det ju iaf lättare att räkna på sannolikheter.

Som t ex att två syskon inte har en enda gemensam kromosom. De måste då ha fått 23 från fadern som alla är olika och 23 från modern som alla är olika, och det finns två möjligheter för varje kromosom. Så sannolikheten blir alltså
2^(-23)×2^(-23) = 2^(-46) = ca 1 på 7×10^13.
Detta är t ex ca 700 gånger mer än vad det har funnits människor under hela jordens historia (ca 10^11, https://en.wikipedia.org/w/index.php...ave_ever_lived).

M a o är det ytterst osannolikt att din teoretiska möjlighet någonsin har hänt.
Nej, du har rätt i din originaltanke om att det inte är riktigt så enkelt. Kromosomparen utbyter material med varandra då nya könsceller bildas, så det blir t.o.m. ännu mer osannolikt att få ett syskon som man inte delar arvsmassa med. Att sannolikheten är så pass liten så att den blir försumbar skrev jag i tidigare post. Jag är dock lite fundersam över ditt matematiska resonemang, men jag återkommer med detta i PM.

Könsceller bildas genom att en vanlig cell delar sig och hälften av kromosomerna går till den ena könscellen och den andra går till den andra könscellen. De två "dottercellerna" kommer sålunda inte att vara genetiskt släkt. Så i labförhållande vore det teoretiskt möjligt. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Meiosis
I bilden på Wikiartikeln skulle dessa celler alltså motsvara t.ex. den översta och den understa.
__________________
Senast redigerad av Lapapp 2017-01-28 kl. 17:54.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback