Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-17, 23:35
  #1
Medlem
Hej,

Vill börja med att säga att jag är helt seriös i denna frågeställning oavsett vad ni tror.

Jag har varit sambo med min kusins dotter i över 5 år, låter konstigt, men vi är faktiskt jämngamla (25+) och kommer oerhört bra överens. Ingen av oss tycker att det känns som incest över det.

Vi har googlat intensivt och förstått att kusingifte medför ökad genetisk risk för att vissa sjukdomar uttrycker sig. Fast samtidigt är risken inte så stor som man kan tro, om vi har förstått det rätt.


Men hur är de med Kusins Barn? Det är ju snäppet längre ifrån.. Samtidigt har vi ju tillgång till fosterdiagnostik. Vill även påpeka det tidigare aldrig förekommit gifte inom släkten, samt att vi båda är skonade från de vanligaste sjukdomarna såsom, diabetes, hypertoni och andra invaliderande sjukdomar..

Vad är era tankar och erfarenheter?

Tacksam för seriösa svar!
Citera
2017-01-17, 23:42
  #2
Medlem
Cerrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ahmetinejat
Hej,

Vill börja med att säga att jag är helt seriös i denna frågeställning oavsett vad ni tror.

Jag har varit sambo med min kusins dotter i över 5 år, låter konstigt, men vi är faktiskt jämngamla (25+) och kommer oerhört bra överens. Ingen av oss tycker att det känns som incest över det.

Vi har googlat intensivt och förstått att kusingifte medför ökad genetisk risk för att vissa sjukdomar uttrycker sig. Fast samtidigt är risken inte så stor som man kan tro, om vi har förstått det rätt.


Men hur är de med Kusins Barn? Det är ju snäppet längre ifrån.. Samtidigt har vi ju tillgång till fosterdiagnostik. Vill även påpeka det tidigare aldrig förekommit gifte inom släkten, samt att vi båda är skonade från de vanligaste sjukdomarna såsom, diabetes, hypertoni och andra invaliderande sjukdomar..

Vad är era tankar och erfarenheter?

Tacksam för seriösa svar!

Jag respekterar erat val att vara tillsammans och skaffa en familj, har inget med mig att göra, däremot tycker jag att ni ska ta inseminering från en donator, ifall din tjej måste föda barnet eller adoptera. Det kan hända era barn är friska, och deras inte är, och det kan blomma ut under generationer längre fram, en helt onödig risk. Och själviskt skulle jag argumentera.

Jag säger detta med all respekt. Jag är hellre son till vad som helst, än en offspring i incset.
Och jag menar verkligen vad som helst, vill inte rabbla upp massa hemska saker känns elakt, och jag vill inte vara elak.
Citera
2017-01-18, 00:00
  #3
Medlem
sommarlovs avatar
Ni delar väldigt lite DNA, det är bara att producera avkomma tills huset är fullt!
Citera
2017-01-18, 01:19
  #4
Medlem
cece123s avatar
Känner till fall där ett par varit femmänningar och andra par tremänningar som har fått barn
och där genetiska sjukdomar drabbade alla barnen.
Finns alltid en förhöjd risk vid släktskap och det ska man vara medveten om i allra högsta grad.

Även om de närmsta generationerna inte har haft någon sjukdom edy, betyder det inte att ni
inte kan drabbas - då sjukdomar kan hoppa över generationer.

Dessvärre är det tabu i svensk sjukvård att man tar upp nära släktskap vid graviditeter
ofta förringar läkarna eller säger ingenting till personer som funderar eller väntar barn.

Detta gäller framförallt kusingifte, men i det fall jag har sett så kan man inte heller garantera friska barn där föräldrarna har släktskap med varandra längre tillbaka i släktledet.
Citera
2017-01-18, 02:29
  #5
Medlem
Merwinnas avatar
Det är i alla fall väldigt onödigt. Att det inte har funnits någon ärftlig sjukdom manifest (manifest = att någon har lidit av sjukdomen, inte bara burit på den i sitt DNA) så långt tillbaka som du vet säger ingenting, eftersom dessa släktingar inte har varit gifta med andra släktingar (enligt vad du själv berättar). Alla människor bär på recessiva gener för någon eländig sjukdom, men vi vet inte om det för så länge som vi inte skaffar barn med någon som bär på samma recessiva gen, så föds ju alla barnen friska utåt sett.
Citera
2017-01-18, 02:59
  #6
Avstängd
bitamin-CEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ahmetinejat
Hej,

Vill börja med att säga att jag är helt seriös i denna frågeställning oavsett vad ni tror.

Jag har varit sambo med min kusins dotter i över 5 år, låter konstigt, men vi är faktiskt jämngamla (25+) och kommer oerhört bra överens. Ingen av oss tycker att det känns som incest över det.

Vi har googlat intensivt och förstått att kusingifte medför ökad genetisk risk för att vissa sjukdomar uttrycker sig. Fast samtidigt är risken inte så stor som man kan tro, om vi har förstått det rätt.


Men hur är de med Kusins Barn? Det är ju snäppet längre ifrån.. Samtidigt har vi ju tillgång till fosterdiagnostik. Vill även påpeka det tidigare aldrig förekommit gifte inom släkten, samt att vi båda är skonade från de vanligaste sjukdomarna såsom, diabetes, hypertoni och andra invaliderande sjukdomar..

Vad är era tankar och erfarenheter?

Tacksam för seriösa svar!
Ugh inavel. Ni har ju 25% samma gener.
Citera
2017-01-18, 03:28
  #7
Medlem
I sverige är det tillåtet med kusingifte och det är tillräckligt stort avstånd genetiskt för att vara "säkert".
Citera
2017-01-18, 04:05
  #8
Medlem
Väldigt låg chans för genetiska problem.
Att folk inte har större koll på genetik innan de uttalar sig...

Du får nog större problem med att folk tycker det är lite weird än att barnen skulle få problem med sjukdomar.
Citera
2017-01-18, 05:19
  #9
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bitamin-CE
Ugh inavel. Ni har ju 25% samma gener.
Hahaha. Vilken enorm kunskap du verkar ha om genetik.

För att besvara frågan: Försvinnande liten risk, jämfört med två som inte är lika nära släkt.
Citera
2017-01-18, 05:19
  #10
Medlem
Grankulas avatar
Även om den kanske inte får nå genitidks avkommor lär det ju bli stora psykiska problem när den inser att den är en produkt av incest. Ni vill väl inte att ert barn ska ta livet av sig eller må psykiskt dåligt?
Citera
2017-01-18, 05:21
  #11
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grankula
Även om den kanske inte får nå genitidks avkommor lär det ju bli stora psykiska problem när den inser att den är en produkt av incest. Ni vill väl inte att ert barn ska ta livet av sig eller må psykiskt dåligt?
Att skaffa barn med kusinbarn är inte incest, vare sig enligt den etymologiska eller juridiska definitionen.
Citera
2017-01-18, 05:31
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caper7
I sverige är det tillåtet med kusingifte och det är tillräckligt stort avstånd genetiskt för att vara "säkert".
I folkmun förhåller det sig så, att kusingifte är tillåtet, beroende på att det var adeln som sysslade med sånt.
Jag tror det är länge sen svensk adel slutade gifta sig med kusiner.

Att den nya adeln medvetet sätter barn till världen som i mycket hög grad riskerar skador är det förbjudet att ens nämna.
För två år sen hängde Aftonbladet ut en läkare för att han uttryckt sin desperation över att det ena blinda barnet efter det andra föddes pga den inaveln.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback