Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-17, 22:24
  #1
Medlem
Jag har en enkel fråga: huruvida hormonet pregnenolon är dopingklassat. Jag frågade läkemedelsverket, som hänvisade mig till riksidrottsförbundet, som hänvisade mig till dopingjouren, som inte svarar på mina mejl. Vem ska jag egentligen fråga? Det känns som att jag befinner mig i en Kafka-roman. Det borde ju vara ganska lätt att få upplysning om lagen i ett demokratiskt samhälle. Har inte polisen någon hotline där man ringa och fråga sådant?
Citera
2017-01-17, 23:48
  #2
Medlem
Prova att ringa dem. Synkron kommunikation brukar vara snabbare än asynkron.
Nummer till Dopingjouren: 020-546987
Nummer till RF: 08-699 60 00
Citera
2017-01-18, 13:27
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Prova att ringa dem. Synkron kommunikation brukar vara snabbare än asynkron.
Nummer till Dopingjouren: 020-546987
Nummer till RF: 08-699 60 00

Tack för tipset. Jag ringde Dopingjouren och fick ett luddigt nej som svar på frågan. Det duger för mig.
Citera
2017-01-18, 14:37
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M9N8B7
Tack för tipset. Jag ringde Dopingjouren och fick ett luddigt nej som svar på frågan. Det duger för mig.
Jag har ingen kunskap i ämnet, men det jag sökte fram var ungefär så också. Det är inte dopingklassat, står inte med på Wadas lista...men det kan vara en liten gråzon.
Vad jag kan se i lagen så är ingen lista spikad utan det är en mer generellt hållen lista.

Nu var inte frågan moralisk/etisk, men om man tar in den aspekten så bör man ska hålla sig borta från ett preparat som man kan misstänka är dopingklassad eftersom den då bör ha en inte liten prestationshöjande effekt som kan vara olaglig.
Citera
2017-01-18, 15:09
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Jag har ingen kunskap i ämnet, men det jag sökte fram var ungefär så också. Det är inte dopingklassat, står inte med på Wadas lista...men det kan vara en liten gråzon.
Vad jag kan se i lagen så är ingen lista spikad utan det är en mer generellt hållen lista.

Nu var inte frågan moralisk/etisk, men om man tar in den aspekten så bör man ska hålla sig borta från ett preparat som man kan misstänka är dopingklassad eftersom den då bör ha en inte liten prestationshöjande effekt som kan vara olaglig.

Svaret jag fick var att dopinglagen förbjuder prohormoner som ökar testosteron. Denna effekt har inte ännu setts hos pregnenolon, därför finns det inte med på WADA:s lista. Den faller i samma kategori som kolesterol. Om ny forskning skulle påvisa testosteronökning så blir den automatiskt olaglig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback