Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-17, 21:51
  #1
Medlem
Kvinnor som misshandlas tvingas flytta tillbaka till en miljö där är hotade.

Therese får 3 dagar på sig att hitta ett boende. Sen blir hon utslängd från kvinnorjouren.

Får inte hjälp av socialförvaltningen trots att de är skyldiga att hjälpa. Ena kvinnan hittar inte boende (vilket ytterst inte ligger på hennes ansvar utan på socialförvaltningen enligt lag). Hon meddelas så att hennes dotter ska tas ifrån henne.

Socialförvaltningen ljuger och säger det är kvinnornas ansvar. Lägger ett orimligt ansvar på kvinnorna som redan är långt nere i skiten.

Ni som misshandlar kvinnor. Jag tror på karma. Karma kommer ifatt er.

Ni som jobbar på socialförvaltningen. Hur fan kan ni leva med er själva att meddela utsatta kvinnor sådana beslut?

Ni som är politiker. Vi pratar inte om jättemånga kvinnor. Inga stora kostnader i förhållande till den svenska statsbudgeten. Vi pratar om några miljoner för lösa det. Varför gör ni inget?

Media. Varför belyser ni inte detta mer? Istället ska det hela tiden snackas om stackars invandrare. Denna grupp kvinnor är en av de grupper i Sverige som kommer i skymundan av invandringen. (finns säkert flera)

Och Flashbackare. Vad tycker ni om detta?
Citera
2017-01-17, 22:14
  #2
Medlem
hieroboams avatar
Fortsätt tro på karma du, gör inget åt saken, allsmäktiga kosmos fixar allt åt dig.
Tycker att det är synd om kvinnorna som faller igenom systemet men också bra att det krävs lite jobb för att få gratis lägenheter för skattebetalarnas nota, särskilt nu när allmänvälfärden är på sina sista ben.
Citera
2017-01-17, 22:49
  #3
Medlem
cece123s avatar
Mjaa, medier brukar skriva rätt ofta om kvinnor som blir misshandlade och dödade av sina män.
Men man kan aldrig skriva för litet av det, då samhället behöver bli påmind och även de som
blir misshandlade bör få sig en tankeställare och information om vad de kan och bör göra.

Så länge en kvinna väljer att stanna kvar efter första slaget,finns alltid en risk
att det blir värre.
Det är ett dilemma, då det är dessvärre så att kvinnorna har ett ansvar för sitt liv
och vilka män de väljer.
Man kan avstå att inleda en relation och man kan avsluta en relation.
Men av olika orsaker stannar många kvinnor kvar hos sina män.
Av sociala, psykologiska, ekonomiska orsaker och tyvärr kan problemet hänga kvar
även efter att kvinnan avslutat relationen.

Det är svårt att hjälpa, socialtjänsten kan inte trolla men däremot finns det i samhället
en attityd mot misshandlade kvinnor som man måste arbeta med, som nog har med
"skylla dig själv" tänket. Det är komplicerat.
Traumatiserade kvinnor måste få känna trygghet och få hjälp med en utväg, när de
väl har bestämt sig.
De måste också få känna respekt trots sina val i livet.
Det är lätt hänt att man inom polis, vård och socialtjänst kan bli avtrubbade och
skaffa sig en attityd som inte är lämplig som försvar mot sin otillräcklighet.
Socialchefen i detta fall är rätt typisk.

Dessvärre måste nog man lägga ner pengar på skyddade boenden, då jag misstänker
att det kommer att bli värre för kvinnor i framtiden.
Dessa kvinnor kommer nog att i stor utsträckning inte bara att ha problem med
att de är misshandlade kvinnor, utan att de även är invandrare.
Citera
2017-01-17, 22:57
  #4
Medlem
Nu såg jag inte programmet då jag tycker GW är mer intressant men tog de upp vilken hjälp män får i motsvarande utsatta situation? Kvinnor har ju trots allt kvinnojouren att vända sig till!
Citera
2017-01-18, 01:03
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Kvinnor som misshandlas tvingas flytta tillbaka till en miljö där är hotade.

Therese får 3 dagar på sig att hitta ett boende. Sen blir hon utslängd från kvinnorjouren.

Får inte hjälp av socialförvaltningen trots att de är skyldiga att hjälpa. Ena kvinnan hittar inte boende (vilket ytterst inte ligger på hennes ansvar utan på socialförvaltningen enligt lag). Hon meddelas så att hennes dotter ska tas ifrån henne.

Socialförvaltningen ljuger och säger det är kvinnornas ansvar. Lägger ett orimligt ansvar på kvinnorna som redan är långt nere i skiten.

Ni som misshandlar kvinnor. Jag tror på karma. Karma kommer ifatt er.

Ni som jobbar på socialförvaltningen. Hur fan kan ni leva med er själva att meddela utsatta kvinnor sådana beslut?

Ni som är politiker. Vi pratar inte om jättemånga kvinnor. Inga stora kostnader i förhållande till den svenska statsbudgeten. Vi pratar om några miljoner för lösa det. Varför gör ni inget?

Media. Varför belyser ni inte detta mer? Istället ska det hela tiden snackas om stackars invandrare. Denna grupp kvinnor är en av de grupper i Sverige som kommer i skymundan av invandringen. (finns säkert flera)

Och Flashbackare. Vad tycker ni om detta?
Media har ju stora problem med den här frågan. Den verkliga orsaken till att kommunerna inte kan fixa boende är ju att regeringen tydligt med en lag har sagt till kommunerna att fixa boenden till "flyktingarna", så misshandlade kvinnor kommer ju då i andra hand, där saknas ju tydlig lag! Och sen törs man väl ännu inte vräka folk godtyckligt som redan har boende, även om man nog helst skulle vilja vara ännu mera PK och slänga ut de svenskar som betalat skatt i alla år på gatan, de som nu ska avstå det mesta av social trygghet som pension och vård och omsorg, samt skola mm till alla nyanlända från tredje världen.....
Citera
2017-01-18, 01:07
  #6
Medlem
apelsinhimlens avatar
Såklart att svenskar få stå åt sidan när enorma resurser satsas på de nyanlända.

Ska någon komma hit (invandare) och få det bättre så måste en annan (svenskar) får det sämre.

Så enkelt är det!
Citera
2017-01-18, 17:48
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Nu såg jag inte programmet då jag tycker GW är mer intressant men tog de upp vilken hjälp män får i motsvarande utsatta situation? Kvinnor har ju trots allt kvinnojouren att vända sig till!

Programmet handlade om att de blev utslängda från kvinnojouren fast de inte hade någonstans att ta vägen.
Citera
2017-01-18, 17:59
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realist50tal
Media har ju stora problem med den här frågan. Den verkliga orsaken till att kommunerna inte kan fixa boende är ju att regeringen tydligt med en lag har sagt till kommunerna att fixa boenden till "flyktingarna", så misshandlade kvinnor kommer ju då i andra hand, där saknas ju tydlig lag! Och sen törs man väl ännu inte vräka folk godtyckligt som redan har boende, även om man nog helst skulle vilja vara ännu mera PK och slänga ut de svenskar som betalat skatt i alla år på gatan, de som nu ska avstå det mesta av social trygghet som pension och vård och omsorg, samt skola mm till alla nyanlända från tredje världen.....

Socialtjänstlagen är otydlig som du säger.

Nyanlända har t.o.m fått en egen lag som stöd "Lag (2016:38) om mottagande av vissa nyanlända invandrare för bosättning".

Men tydligen värderas inte våra kvinnor lika högt och skyddsvärt.
__________________
Senast redigerad av helofin 2017-01-18 kl. 18:02.
Citera
2017-01-18, 18:12
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Programmet handlade om att de blev utslängda från kvinnojouren fast de inte hade någonstans att ta vägen.
Har sett programmet nu. Som jag uppfattade det så var det just kvinnojouren som hjälpte henne ändå i slutet av programmet. Vad hon sen skulle i Stockholm och göra då hon inte kom därifrån eller hade någon kontakt dit kan man undra? Uppfattade det dessutom som det var socialen som finansierade hennes liv och då kan hon ju inte välja var hon vill bo. Därtill satt ju mannen i fängelse så hon behövde knappast gömma sig den tiden.

Frågan jag hade kvarstår dock fortfarande och programmet ägnade inte en sekund åt det, vem hjälper män i motsvarande situation? Vart vänder sig män som är utsatt för våld i nära relation? Hur är jämställdheten på detta område?
Citera
2017-01-18, 21:57
  #10
Medlem
Mooons avatar
Ointresse av män, rädsla för att män ska visa sig svaga ...

Kvinnohusets krisjour (som sedan ändrade namn till Kvinnojouren ADA var en reaktion på att samhället saknade förmåga att ta itu med problemet med kvinnor som utsätts för våld och övergrepp av män i sin närhet. Det är alltså ideella krafter som arbetar gratis, lyft frågan till politikerna, äskat bidrag till olika jourer. Det som behövs är en grupp män som talar för sin sak för du har rätt, visst behövs detta även för män och utformat på det sätt som män behöver.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kvinnojour


Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
... Frågan jag hade kvarstår dock fortfarande och programmet ägnade inte en sekund åt det, vem hjälper män i motsvarande situation? Vart vänder sig män som är utsatt för våld i nära relation? Hur är jämställdheten på detta område?
Citera
2017-01-20, 00:18
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Har sett programmet nu. Som jag uppfattade det så var det just kvinnojouren som hjälpte henne ändå i slutet av programmet. Vad hon sen skulle i Stockholm och göra då hon inte kom därifrån eller hade någon kontakt dit kan man undra? Uppfattade det dessutom som det var socialen som finansierade hennes liv och då kan hon ju inte välja var hon vill bo. Därtill satt ju mannen i fängelse så hon behövde knappast gömma sig den tiden.

Frågan jag hade kvarstår dock fortfarande och programmet ägnade inte en sekund åt det, vem hjälper män i motsvarande situation? Vart vänder sig män som är utsatt för våld i nära relation? Hur är jämställdheten på detta område?

Jag har för mig att 7 av 10 hemlösa är män. Man upphör aldrig att förvånas över feminister som utmålar kvinnor som offer.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback