Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-17, 20:16
  #1
Medlem
Fram med era bästa packningstips! Jag behöver packa ner en jäkla massa grejer i en resväska + kabinväska och har ingen aaning om hur jag ska få plats med allt...
Citera
2017-01-17, 20:21
  #2
Medlem
Erikons avatar
Vakumpåsar, eller rulla kläder till kompakta nystan.
Citera
2017-01-17, 20:24
  #3
Medlem
S.O.Stolps avatar
How to Pack a Suitcase Efficiently - Top Travel & Life Hacks

https://www.youtube.com/watch?v=HXj6Sz4eBUU

How to Pack a Carry On Suitcase

https://www.youtube.com/watch?v=BDXporPEfTg

Pack like a pro

https://www.youtube.com/watch?v=fb4B5n5OPsI

https://www.youtube.com/watch?v=LIk8v__Osm8
Citera
2017-01-17, 21:18
  #4
Medlem
Jag reser nästan alltid med enbart en karbinväska och det händer då ganska ofta att folk undrar var min andra väska har tagit vägen...

Först och främst måste man se till att inte ta med sig så mycket onödiga prylar. Det är extra viktigt när man åker med en liten väska. Tänk James Bond. Kreditkort, pistol och någon häftig kommunikationspryl, resten kan man fixa på plats

Annars är det väl bara att se till att utnyttja utrymmet. Vik alla kläder, pressa ur all luft, tryck ner underkläderna mellan de där metallrören i botten av väskan. På slutet kan man sätta sig på väskan om man har svårt att dra ihop blixtlåset. Kuddar är hopplösa att packa ner i väskan utan tas bäst under armen. Skor är ofta svåra att packa, det bästa är att bära dem i en plastpåse eller knyta fast skösnörena och hänga dem utanpå väskan.
Citera
2017-01-17, 21:30
  #5
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
...
https://www.youtube.com/watch?v=LIk8v__Osm8
Vettigaste tipset någonsin inledde det klippet. Plocka fram allt som behövs, plocka sedan bort den tredjedel som inte behövs.
Ska man vara borta en längre tid så kan det vara vettigt att tvätta en del under resan. Åker man till annat väder (varmt > kallt eller kallt > varmt) så kan det vara värt att vara felaktigt klädd på väg till flygplatsen.
Citera
2017-01-25, 07:13
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realiserad
Jag reser nästan alltid med enbart en karbinväska och det händer då ganska ofta att folk undrar var min andra väska har tagit vägen...

Först och främst måste man se till att inte ta med sig så mycket onödiga prylar. Det är extra viktigt när man åker med en liten väska. Tänk James Bond. Kreditkort, pistol och någon häftig kommunikationspryl, resten kan man fixa på plats

Annars är det väl bara att se till att utnyttja utrymmet. Vik alla kläder, pressa ur all luft, tryck ner underkläderna mellan de där metallrören i botten av väskan. På slutet kan man sätta sig på väskan om man har svårt att dra ihop blixtlåset. Kuddar är hopplösa att packa ner i väskan utan tas bäst under armen. Skor är ofta svåra att packa, det bästa är att bära dem i en plastpåse eller knyta fast skösnörena och hänga dem utanpå väskan.


Jag reser också oftast med lätt handbagage för att slippa betala extra på lågprisflyg. Går hur bra som helst!
• Packa ner kläder som du lätt kan kombinera med varandra, så har du ett bra urval för några dagar.
• Y3 och skölj upp om plagget känns ofräscht eller du har spillt.
• Tag gärna med slitna underkläder eller andra klädesplagg... som du efterhand kan slänga på resemålet.
• Packa lätta skor och bär de tyngsta under resan. Ev ta med ett slitet par som kan slängas vid hemresa så har du plats för en souvenir.
• Spara alla 'hotellshampon/tvålar' till kommande resor med litet bagage.
Citera
2017-01-26, 00:14
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Vettigaste tipset någonsin inledde det klippet. Plocka fram allt som behövs, plocka sedan bort den tredjedel som inte behövs.
Ska man vara borta en längre tid så kan det vara vettigt att tvätta en del under resan. Åker man till annat väder (varmt > kallt eller kallt > varmt) så kan det vara värt att vara felaktigt klädd på väg till flygplatsen.

undrar lite över det där...och hur mkt man behöver egentligen.

ska åka iväg imorgon o håller på att packa nu.

ska vara borta i två veckor och försöker tänka rationellt o logiskt. vrider o vänder på det. tycker det ser hyfsat mkt ut - har fyllt en 100 liters resväska och funderar på att ta bort....kläder då ffa....men samtidigt är jag av den åsikten att hellre ha lite för mkt i klädväg än för lite. alltså tvärtemot vad normen säger. jag hatar att upptäcka att jag borde haft med ett visst plagg när jag är borta. och tvätta gör jag ogärna.

sist jag var i Thailand så förstördes en del mina kläder av en 50 baht tvätt visserligen så lämnade jag sen in andra kläder till dyrare tvättinrättningar (på hotellen jag bodde på) och dessa var jag nöjda med men jag tycker det är lite "gambling" att tvätta på plats (när man bara är borta ett par veckor). man kan vara allergisk mot deras tvättmedel etc.

i vilket fall så räknar jag inte med att tvätta....

jag har med det här i resväskan :

- 6 tshirts
- 12 par kalsonger
- 12 par strumpor
- 4 tränings tshirts
- 4 par tränings shorts
- 6 par shorts
- 2 skjortor (ganska slitna)
- 3 långärmade tshirts
- 1 par långbyxor
- 1 par sneakers

känns det som en rimlig klädranson?
Citera
2017-01-26, 00:19
  #8
Medlem
Man rullar ihop allting hårt. Plagg för plagg. Sedan packar man väskan så. Svårare är det inte!

Men ni gör ju inte lumpen längre!!
Citera
2017-01-26, 00:37
  #9
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat
... känns det som en rimlig klädranson?
Nej.

Ska du ha strumpor varje dag i Thailand? Jag hade med mig två par, och det räckte för en månad. Det ena paret användes den dag jag flög dit, det andra dagen jag flög hem.

11 par byxor och 15 olika tröjor. Du ska vara borta två veckor?
Citera
2017-01-26, 01:16
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
Nej.

Ska du ha strumpor varje dag i Thailand? Jag hade med mig två par, och det räckte för en månad. Det ena paret användes den dag jag flög dit, det andra dagen jag flög hem.

11 par byxor och 15 olika tröjor. Du ska vara borta två veckor?

ja

som sagt, jag gillar ombyte.

träningskläderna kan jag nog inte göra avkall på men visst jag har några timmar på mig att packa om.

vet inte hur jag ska dressera mig därborta...
Citera
2017-01-26, 10:38
  #11
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat
ja

som sagt, jag gillar ombyte.

träningskläderna kan jag nog inte göra avkall på men visst jag har några timmar på mig att packa om.

vet inte hur jag ska dressera mig därborta...
Ta med dig fyra omgångar kalsonger, gärna lite slitna/fula så att du kan slänga dem innan hemresa. Då gör det inte så mycket om de blir missfärgade i tvätten. Eventuellt kan du köpa fler kalsonger på plats. Samma sak med träningstshirt, en bör räcka om du tränar max varannan dag.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2803018

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback