Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-17, 19:54
  #1
Medlem
Hej!

Jag går just nu i ettan på gymnasiet och vill liksom bli lite mer social och öppen, funkar sådär hehe. Det är liksom inte att folk inte tycker om mig eller så, utan jag kan prata med dem om jag vill.
Men grejen är att när jag pratar med folk verkar dem inte så inte så engagerade och vill liksom inte driva konversationen framåt.
Handlar det om att jag pratar om ointressanta saker, eller vad ska jag prata om? Eller är jag för tråkig
och skämtar för lite?

Kom ihåg att jag går på gymnasiet så det funkar inte riktigt som i vuxenlivet.
__________________
Senast redigerad av dunderogge 2017-01-17 kl. 19:59.
Citera
2017-01-17, 20:05
  #2
Medlem
Vad försöker du prata om då?
Föreslår att du pratar om sånt som den personen tycker om och som du också vet något om.
Jag brukar ofta prata om sjöfart i min skola, dock går jag ju på en sjöfartsskola också
Citera
2017-01-17, 20:06
  #3
Medlem
Scarface92s avatar
Med en sådan otydlig trådstart så blir det svårt att göra en bra analys. Allt handlar ju om själva personkemin mellan dem du pratar med. Vad brukar du säga när du pratar med folk? Vad för typ av samtalsämnen tar du upp? Är det bara artighetsfraser och därefter pinsam tystnad?

För övrigt verkar du vara för ung för att ens vara medlem i detta forum. Då du går i ettan på Gymnasiet (16 år, Max 17 år).
Citera
2017-01-17, 20:12
  #4
Medlem
plusforwards avatar
Du kanske har dåligt kroppspråk och pratar monotont. Hur ska vi veta?
Citera
2017-01-17, 20:16
  #5
Medlem
Tropicanans avatar
Har lärt mig att allt sitter i din utstrålning, Ingen vill lyssna på någon som pratar lågt och ställer dumma frågor eller korta svar med inte ens ett flin på läpparna. Medans man väldigt gärna lyssnar och kommunicerar med någon som hörs väl skrattar mycket och är alltid trevlig och glad.

Förstår du?
Tänkt dig i en verklig konversation nu -

''ööh Anton, När börjar nästa lektion ?


Eller

''Tjena Anton! , Allt bra eller? Vet du när nästa lektion börjar förresten haha Jag har tappat bort schemat! ''



Hajar du? Du måsta ha mycket energi och utstrålning så lyckas du
Citera
2017-01-17, 20:19
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scarface92
Med en sådan otydlig trådstart så blir det svårt att göra en bra analys. Allt handlar ju om själva personkemin mellan dem du pratar med. Vad brukar du säga när du pratar med folk? Vad för typ av samtalsämnen tar du upp? Är det bara artighetsfraser och därefter pinsam tystnad?

För övrigt verkar du vara för ung för att ens vara medlem i detta forum. Då du går i ettan på Gymnasiet (16 år, Max 17 år).

vet inte riktigt, men det är väl allting vilket jag antar är felet. Känns som jag pratar om saker som ingen vill diskutera om
Citera
2017-01-17, 20:22
  #7
Medlem
Tropicanans avatar
Har två exempel så du fattar bättre,

Tex vem fan orkar lyssna på henne? https://youtu.be/zOkzxp5xZ7s?t=695
Hon gör så man vill hänga sig så tråkig hon är när hon pratar, händer lixom ingenting.


Medans denna kille fångar ens uppmärksamhet väldigt bra https://youtu.be/nz0ihi29YnU?t=341
Citera
2017-01-17, 20:22
  #8
Medlem
olasvenssons avatar
Var intresserad av andra. Hur mår du? Vad gjorde du igår? och så vidare. Bjud på dig själv. Dra ett skämt. Dra ner dina byxor och visa rumpan.
Citera
2017-01-17, 20:58
  #9
Medlem
swedishadmins avatar
Ja du kanske är jätte seriös när du pratar om någonting, istället för att vara lite spontan i snacket, prata inte bara om dig själv och det du tycker är intressant( helt ärligt skulle du tycka det var kul och lyssna på någon som berättar hur kul det är att sticka och vad hon/han har stickat i helgen) utan fråga frågor istället som tex vad har du gjort i helgen och sen fråga på mer och mer och låttsas vara intresserad även om du inte är det, sen när personen fått snackat av sig kan du flika in med saker emellan du vill säga.
Citera
2017-01-17, 21:01
  #10
Medlem
swedishadmins avatar
Tala är silver , lyssna är guld. Något som folk glömmer ibland. Vi alla har behov av att synas , få uppmärksamhet och bli hörda.. folk i din ålder bryr sig inte så mycket om seriösa samtal, förutom med sina närmsta vänner som man har mer djupa diskutioner med...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback