2017-01-17, 18:43
Medlem
Jag har googlat runt en del efter recept på egen tacosås/salsa men inte hittat något bra...

Så, dela med er av era bästa recept på just tacosås/salsa, tack!
Citera
2017-01-17, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dataquid
Jag har googlat runt en del efter recept på egen tacosås/salsa men inte hittat något bra...

Lök, tomatsås, färsk chili, koriander och feferoni blir en kanonsås. Salt och peppar därtill.
Citera
2017-01-17, 21:20
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dataquid

Vad är det för fel på alla recept som finns? Vad är det t.ex för fel på det här receptet?
http://livsnjutarnasgourmetkok.nu/20...-chunky-salsa/
Citera
2017-01-18, 17:54
Medlem
LaMouettes avatar
Lägg körsbärstomater, vitlök och ett par jalapenos i en ungsäker form. Rosta tills skalet högst upp på tomaterna börjar svartna. Mixa. Släng i finhackad gul lök och (extremt mycket) koriander. Pressa i lime. Vänta ett tag och ät.
Citera
2017-01-18, 18:21
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Lök, tomatsås, färsk chili, koriander och feferoni blir en kanonsås. Salt och peppar därtill.
Glöm inte att bara halvera löken och ta ut när såsen är klar. Lika så med chilin o vitlöken när du har i den.
Citera
2023-07-10, 19:25
Medlem
Trollmias avatar
Förlåt en jätte-bump på tråden... men hemmagjord salsa är så enkel att göra...

Antingen så krossar ni egna tomater, eller så köper ni färdiga krossade, finkrossade eller till o med passerade tomater.
Det går att köpa med lite färdigkryddade krossade tomater, själv så föredrar jag Icas chili-kryddad finkrossade tomater...

En sån förpackning... två mindre gula lökar som finhackas eller rivs, sen vitlök (jag föredrar gärna 2-3 klyftor), lite salt, fin-riven gurka och paprika (oavsett färg)... Vill ni ha starkare så kryddar ni på med mer chili eller chilisås. Timjan, oregano, salvia m.m. det är sånt som kan läggas till om örterna finns.

Denna salsa funkar till allt.. allt från stekt/grillat kött till sallad och/eller pasta/ris... till pålägg till rostat bröd!!

Det som är viktigt är avsmakning - hela tiden avsmakning.. Men det som är det bästa enligt mig är - helst ska hela "trollbrygden" - stå över natten så att den riktigt gör sig/står sig, men det är inte ett måste.

Den enklaste salsan jag gjort är på en förpackning finkrossade tomater 10:-
2 mindre gula lökar som är finhackade 5:-
2 vitlöksklyftor 2:-
En nypa salt
Chilikrydda efter hetta

Max 17:- (och det är i överkant).

Men detta recept funkar fint till allt från grillad korv till hamburgare till allt som har nåt med pommes frites... till dipp för chips/ostbågar och pålägg...

Ett par billiga recept att piffa upp en fattig vardag...

Jag hoppas att ni tycker om det..

Hälsningar Trollmia.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in