Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-21, 01:51
  #13
Medlem
Kung.

Men vad skulle du rekommendera om jag skulle vilja uppgradera "idag"
orkar nog faktiskt inte vänta på den där ryzer
Så nya ram minnen, cpu, mb, vilka då?
Om jag då säger att jag skulle kuna vilja köra, dark souls, arma 3 (kanske inte på ultra )
vad skulle du rekommendera då?
Om det inte är för mycket begärt.
Citera
2017-01-21, 12:03
  #14
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ryggen55
Kung.

Men vad skulle du rekommendera om jag skulle vilja uppgradera "idag"
orkar nog faktiskt inte vänta på den där ryzer
Så nya ram minnen, cpu, mb, vilka då?
Om jag då säger att jag skulle kuna vilja köra, dark souls, arma 3 (kanske inte på ultra )
vad skulle du rekommendera då?
Om det inte är för mycket begärt.
Skall du uppgradera skall du ju ha en dator som faktiskt känns bättre.
Få köper entusiastgrejerna för spel och begagnat är kanske inte aktuellt? G och i3 skall du ju skippa om du skall ha något som är bättre.

K, processorkylare och Z-moderkort kostar ju en slant mer men ofta har de ju rabatt så det har gått att köpa dem för typ 2000 kr och 3000 eller strax över 3000 kr, går att köpa i7an utan K med om man vill leva med stockkylare och billigare moderkort.

2290 kr: i5 6600 3.3 GHz
2499 kr: i5 7600 3.5 GHz
2533 kr: i5 6600K 3.5 GHz

Så långt känns det ju rätt givet sett till spec, om du inte vill ha stockkylaren så är ju K-modellerna givna överhuvudtaget. Tycker du det är skitsamma av någon anledning så blir det ju lite besvärligare.

2695 kr: i5 7600K 3.8 GHz, knappt 10% högre klockfrekvens för knappt 10% mer, kan lika gärna köpa nyaste då kan jag tycka?

3290 kr: i7 6700 3.4 GHz (aggressivare turbo på denna än K.)
3490 kr: i7 7700 3.6 GHz
3580 kr: i7 6700K 4.0 GHz (så skillnaden i stockklock är väl kanske inte riktigt så hög, men som sagt vill du inte ha stockkylaren så är det ju givet vilken du skall ta.
3890 kr: i7 7700K 4.2 GHz (5% högre klock för 7-8% högre pris.)


529 kr kan du få ett H110-moderkort för, bara två minnesplatser, går inte att överklocka, PCI-express 2.0 på alla expanionsportar som inte är grafikkort, färre USB och SATA-platser.
679 kr kan du få ett B150-moderkort för. Fyra minnesplatser, PCI-express 3.0 rakt igenom, fortfarande ingen överklockning.
999 kr kan du få ett Z170-moderkort för, det är vad du vill ha om du skall överklocka.

Så du får ju välja där om du vill ha en billigare setup med billigare moderkort och skita i K-processor eller om du vill ha överklockningsmöjligheten och köpa fullt ut där.

Nyaste chipseten:
737 kr B250-moderkort.
1080 kr H270.
1199 kr Z270-moderkort.

Du får stöd för "Optane" som är typ annorlunda SSDs och kanske M.2-platsen om du inte har dem på gamla moderkortet med att köpa nya. I B-klassen är det ju typ ingen prisskillnad så där kan du ju lika gärna ta nyaste, om du vill betala 200 mer för ett Z270-moderkort vet inte jag.

För 6000-serien är 2133 MHz DDR4 standard och för 7000-serien är 2400 MHz det istället.

Köp en 7000-series med för säkerhetsskull 2400 MHz-minnen kanske bara? (Om nu snabbare inte fungerar lika bra sålänge man kör dem i den lägre hastigheten? Jag hade velat veta det.) och så K eller inte utifrån vad du vill ha.

Benchmarks i gaming.
https://www.youtube.com/watch?v=XylVCItVhS4
Ashes of Singularity: Mer än 33% högre prestanda med i7. Känns värt att ta en sådan då? Nästan lika mycket vid överklockade till 4.8 GHz
Division: I princip ingen skillnad, inte alls när båda är överklockade till samma hastighet.
Witcher 3: Över 33% förbättring med i7.
Rise of the Tom raider: Typ 1/3 förbättring här med.
Far Cry Primal: Kanske 20% bättre stock, 10% på samma klockfrekvens.
Assassins Creed Unity: Kanske 20% bättre stock, under 10% överklockade till samma klockfrekvens.
Crysis 3: i7 minst 50% snabbare ...

Har du råd och vill göra det enkelt för dig köp bara en i7 7700K med Z270-moderkort och kylare.. Och minst 2400 MHz DDR4-minne men jag vet inte om snabbare fungerar bra och vilka i.s.f..

Antar du inte vill ge din FX-6300 till mig men jag har en Phenom X4 9850 själv så den är en uppgradering för mig! ;D

Fast du ser ju ovan att fast båda processorerna är fyrkärniga och även om de överklockas till samma klockfrekvens så kan ju i7an faktiskt vara en bit snabbare så spelen verkar ju ha stöd för och nytta av fler än fyra kärnor iaf. Och då är det ju lite synd om AMD faktiskt skulle erbjudit något bättre där sen.. Men vem vet. Det jag har sett innan som är på engineering samples har den väl varit sämre än 6600K för spel, kan vara så att deras åttakärniga ändå får stryk av en i7 7700K i spel, och vi vet inte vad den kommer att kosta.
__________________
Senast redigerad av annanmedlem 2017-01-21 kl. 12:10.
Citera
2017-01-21, 16:46
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Skall du uppgradera skall du ju ha en dator som faktiskt känns bättre.
Få köper entusiastgrejerna för spel och begagnat är kanske inte aktuellt? G och i3 skall du ju skippa om du skall ha något som är bättre.

K, processorkylare och Z-moderkort kostar ju en slant mer men ofta har de ju rabatt så det har gått att köpa dem för typ 2000 kr och 3000 eller strax över 3000 kr, går att köpa i7an utan K med om man vill leva med stockkylare och billigare moderkort.

2290 kr: i5 6600 3.3 GHz
2499 kr: i5 7600 3.5 GHz
2533 kr: i5 6600K 3.5 GHz

Så långt känns det ju rätt givet sett till spec, om du inte vill ha stockkylaren så är ju K-modellerna givna överhuvudtaget. Tycker du det är skitsamma av någon anledning så blir det ju lite besvärligare.

2695 kr: i5 7600K 3.8 GHz, knappt 10% högre klockfrekvens för knappt 10% mer, kan lika gärna köpa nyaste då kan jag tycka?

3290 kr: i7 6700 3.4 GHz (aggressivare turbo på denna än K.)
3490 kr: i7 7700 3.6 GHz
3580 kr: i7 6700K 4.0 GHz (så skillnaden i stockklock är väl kanske inte riktigt så hög, men som sagt vill du inte ha stockkylaren så är det ju givet vilken du skall ta.
3890 kr: i7 7700K 4.2 GHz (5% högre klock för 7-8% högre pris.)


529 kr kan du få ett H110-moderkort för, bara två minnesplatser, går inte att överklocka, PCI-express 2.0 på alla expanionsportar som inte är grafikkort, färre USB och SATA-platser.
679 kr kan du få ett B150-moderkort för. Fyra minnesplatser, PCI-express 3.0 rakt igenom, fortfarande ingen överklockning.
999 kr kan du få ett Z170-moderkort för, det är vad du vill ha om du skall överklocka.

Så du får ju välja där om du vill ha en billigare setup med billigare moderkort och skita i K-processor eller om du vill ha överklockningsmöjligheten och köpa fullt ut där.

Nyaste chipseten:
737 kr B250-moderkort.
1080 kr H270.
1199 kr Z270-moderkort.

Du får stöd för "Optane" som är typ annorlunda SSDs och kanske M.2-platsen om du inte har dem på gamla moderkortet med att köpa nya. I B-klassen är det ju typ ingen prisskillnad så där kan du ju lika gärna ta nyaste, om du vill betala 200 mer för ett Z270-moderkort vet inte jag.

För 6000-serien är 2133 MHz DDR4 standard och för 7000-serien är 2400 MHz det istället.

Köp en 7000-series med för säkerhetsskull 2400 MHz-minnen kanske bara? (Om nu snabbare inte fungerar lika bra sålänge man kör dem i den lägre hastigheten? Jag hade velat veta det.) och så K eller inte utifrån vad du vill ha.

Benchmarks i gaming.
https://www.youtube.com/watch?v=XylVCItVhS4
Ashes of Singularity: Mer än 33% högre prestanda med i7. Känns värt att ta en sådan då? Nästan lika mycket vid överklockade till 4.8 GHz
Division: I princip ingen skillnad, inte alls när båda är överklockade till samma hastighet.
Witcher 3: Över 33% förbättring med i7.
Rise of the Tom raider: Typ 1/3 förbättring här med.
Far Cry Primal: Kanske 20% bättre stock, 10% på samma klockfrekvens.
Assassins Creed Unity: Kanske 20% bättre stock, under 10% överklockade till samma klockfrekvens.
Crysis 3: i7 minst 50% snabbare ...

Har du råd och vill göra det enkelt för dig köp bara en i7 7700K med Z270-moderkort och kylare.. Och minst 2400 MHz DDR4-minne men jag vet inte om snabbare fungerar bra och vilka i.s.f..

Antar du inte vill ge din FX-6300 till mig men jag har en Phenom X4 9850 själv så den är en uppgradering för mig! ;D

Fast du ser ju ovan att fast båda processorerna är fyrkärniga och även om de överklockas till samma klockfrekvens så kan ju i7an faktiskt vara en bit snabbare så spelen verkar ju ha stöd för och nytta av fler än fyra kärnor iaf. Och då är det ju lite synd om AMD faktiskt skulle erbjudit något bättre där sen.. Men vem vet. Det jag har sett innan som är på engineering samples har den väl varit sämre än 6600K för spel, kan vara så att deras åttakärniga ändå får stryk av en i7 7700K i spel, och vi vet inte vad den kommer att kosta.


Begagnat, G och i3 är nog helt uteslutet, vill inte köpa något som är "meh" bättre, hade nog vart ett bättre val då jag byggde datorn.
Tack ändån (:

När det gäller överklockning så har jag nog inte någon kunskap av det och jag anser inte jag kommer lägga energi på det faktiskt, tycker inte om att pilla på saker jag inte kan något om
Även fast jag är bra på att läsa mig till saker så skippar jag nog de för datorns skull, haha!

Så K modellen är för gaming? då skippar man nog stock, men underviker nog att OC den.
så då återstår
2533 kr: i5 6600K 3.5 GHz
2695 kr: i5 7600K 3.8 GHz
3290 kr: i7 6700 3.4 GHz
3490 kr: i7 7700 3.6 GHz
3580 kr: i7 6700K 4.0 GHz
3890 kr: i7 7700K 4.2 GHz

Samt en fläkt, type pure rock eller hyper evo 212 etc.

Men kommer nog att följa upp det med att jag inte kan lägga hur mycket pengar som helst på en cpu så då återstår nog bara att jag är fattig
2533 kr: i5 6600K 3.5 GHz
2695 kr: i5 7600K 3.8 GHz
och då blir det nog
i5 6600k

Så då återstår cpu fläkt, ram, och mb.

I5 6600k
Cooler Master Hyper TX3i
Crucial DDR4 2400MHz
MSI LGA1151 Z170A PC MATE

Tror att moderkortet kan man OC på, men kommer inte göra det, för jag kan inte.

Hittade dem delarna efter dina specifikationer och detta var ett uppgraderings paket som kostade 4600kr.

Och angående mitt amd fx 6300, har faktiskt lovat bort det till en kompis då han sitter på någon intel modell uråldrig 2.4mhz med idle på 70c
Citera
2017-01-21, 16:47
  #16
Medlem
SÅ kommer detta funka nu haha?
Citera
2017-01-21, 18:55
  #17
Medlem
annanmedlems avatar
Skall du inte överklocka så kan du fortfarande köpa K-modellen som är lite högre klockad än den utan K och som kommer hålla ett bättre andrahandsvärde om du vill.
Dock så använder Intelprocessorerna något som heter ... boost? eller turbo eller något som klockar upp processorn lite mer i mån av möjlighet typ och icke-K i7an gör det i högre grad än den andra så att den börjar lägre gör inte riktigt så stor skillnad, dock boostar ju även K-modellen så K-modellen är oavsett bättre.. Så lägger man ihop det och ser till andrahandsvärdet också så är det kanske bättre att ta en K-modell hur som helst.
Men så var det ju det där med att den inte kommer med en processorkylare, men om du ändå kommer köpa en sådan så kan du fortfarande lika gärna ta K-modellen.

Har du sedan väl tagit K-modellen och en processorkylare så är det fritt fram att spara på moderkortet och skita i Z-modell om du inte skall överklocka, det blir ju något billigare. Är ju dock samma sak där att säljer du begagnat och med en K-processor så kommer ju kanske den som köper vara intresserad av att överklocka .. Men visst, ett B250-moderkort och en i7 7700 eller i7 7700K är ju ett alternativ.

Överklockningen behöver väl inte vara så komplicerad. 4.2 GHz var den väl klockad i normalt och med Z-moderkort är det upplåst multipel det är tal om så det finns en FSB på 100 MHz och så en multipel på 42x ifrån början. Jag tror du kan ha allt kvar på auto och bara ändra multipeln till typ 45 istället och att det går bra att inte göra något mer än det. Skulle du vilja nå upp till 5 GHz eller så kanske auto inte går upp lika högt i spänningar och så jag vet inte.

Vet inte vad du menade med "så K-modellen är för gaming?", du kan spela på alla men K har upplåst multipel ja och bara Z-moderkorten låter dig ändra den, förutsatt att man har en K-processor.

EVO 212 är ju en vettig instegsfläkt ja och skall du inte överklocka eller bara överklocka lite så duger väl den. Noctua NH-L12 tycker jag är intressant eftersom jag själv ogillar stora datorlådor och den är inte så hög men har ändå ok prestanda och inte kostar den sååå mycket heller. NH-D15 och så har ju ännu bättre prestanda men är större och kräver mer av lådan och kostar mer.

Jag skulle tagit 7600K istället för 6600K. Skall du inte överklocka dock kan du gå på ett billigare moderkort än Z170A PC Mate.
Du kan överklocka på det.

Värt att tänka på:
Z170-A PC Mate: 999 kr.
TX3i: 251 kr.
i5 6600K: 2518 kr.
--
3768 kr.

ASRock H110M-DVS R2.0: 529 kr.
i7 6700: 3290 kr.
--
3819 kr.

Det senare moderkortet har bara två minnesplatser, stödjer inte överklockning och du har bara stockprocessorkylaren där. Processorerna är på 3.5 mot 3.4 GHz men den senare har mer cache-minne och stöd för hyper-threading och är således bättre sålänge du inte överklockar 6600K åtminstone men kanske även då.
Skulle du ta 7700 istället så behöver du kanske uppgradera BIOS på H110-moderkortet eller om du tog ett B250 istället.

6000-serien: 2133 MHz DDR4.
7000-serien: 2400 MHz DDR4.

En del spel går faktiskt snabbare med snabbare minnen så OM ett snabbt faktiskt fungerade så har du att vinna på att ta ett sådant. Kör du på ett moderkort som inte stödjer överklockning kan du inte köra snabbare minnen än sådär men då kommer ju såklart 7600/7700 vara ett lite bättre val där också eftersom den stödjer snabbare minnen.

Vet inte vad polaren har för Intel. Är det en Pentium 4 är den rimligtvis sämre. Är det en Sandy-bridge och har fyra kärnor (svårt för den att hamna på 2.4 GHz annars? Kan tänka mig att i3 Sandy-Bridge är högre klockade än så) så är den bättre. CPU-Z kan berätta vad han har. Du kan jämföra på http://cpu.userbenchmark.com/

FX-6300 mot 2.4 GHz Pentium 4:
http://cpu.userbenchmark.com/Compare...Hz/1555vsm5589
+166% single-core.
+991% multi-core.
Rätt överlägsen vinst för din processor =P
FX-6300 mot i3 2130 (3.4 GHz):
http://cpu.userbenchmark.com/Compare...130/1555vsm424
-17% single-core.
+46% multi-core.
Så lite mer jämt där i spel.
FX-6300 mot i5 2400 (3.1 GHz och således högre klock även på en fyrkärnig än 2.4 GHz.)
http://cpu.userbenchmark.com/Compare...2400/1555vs803
-21% single-core.
+1% multi-core.
Såpass alltså. Trodde den skulle få mer stryk där.

Nåja, vet inte vad polaren har och förändrar ju inget ändå
Finns ju en del lägre modellserier med som är strömsnålare och så och laptops såklart men .. Vet inte riktigt vad som kom emellan P4 och Sandy-Bridge, finns ju Core, Core 2 och eventuellt något mer också.

FX-6300 mot Core 2 Quad Q8300 (2.5 GHz):
http://cpu.userbenchmark.com/Compare...00/1555vsm1930
+60% single-core.
+92% multi-core.
Härligt att AMD-processorn spöar "core" på den nivån då (och massor mot P4 som du såg ovan.), bra tid på den tiden. Sedan Sandy-bridge har det ju varit tungt dock. Ryzen verkar ju åtminstone komma ikapp och i multi-coretillämpningar för kostnaden blir den säkert bättre
Citera
2017-01-21, 19:58
  #18
Medlem
Priserna du hittar verkar vara fenomenala, vilken sida?

För om dem stämmer så blir de nog definitivt en i7 och ett billigare MB. Samt cpu fläkt, och ram.
Vad jobbar du med förresten för jobbar du inte med datorer så borde du tänka över det, skit bra support!
Citera
2017-01-22, 00:46
  #19
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ryggen55
Priserna du hittar verkar vara fenomenala, vilken sida?

För om dem stämmer så blir de nog definitivt en i7 och ett billigare MB. Samt cpu fläkt, och ram.
Vad jobbar du med förresten för jobbar du inte med datorer så borde du tänka över det, skit bra support!
Priserna var lägsta priserna på Prisjakt utan att ha kollat på alla produkter och sorterat på lägsta pris (d.v.s. bara förstasidan när man söker på chipsetets eller processorns namn), de inkluderar således inte frakt och tar kanske inte ens hänsyn till om varan finns på lager.

Skylake har dock sålts regelbundet till bra priser men nu har vi ju haft mellandagar och black friday och så, men det kommer säkert ske igen att det är lite bättre priser. Dollarn har ju backat lite mot kronan nu igen och så den är inte lika dyr som mer direkt efter att Trump vann valet (börserna är dock typ lika höga.)

Jag jobbar nog inte men jag borde ju såklart ha gjort det. Kränga datorer är väl inte riktigt vad jag är intresserad av men jag hade givetvis kunnat jobba på en elektronikkrängarfirma men jag hade nog gjort det till min grej att ge pålästa svar om produkterna och kanske varit ärlig med resultat att folk om det rörde säg eltandborstar gick hem med den billigare produkten .. ;D Nu har jag faktiskt stött på någon enstaka kunnig säljare på Mediamarkt dock verkar de ju ha sina områden de är på kanske så det underlättar ju. Han kan ju dessutom vara kunnig av eget / privat intresse istället för genom branschen han jobbar i. Vår bästa(?) PC-säljare här i Ö-håla har sina skitannonser som inte säger vilka specar datorn har utan det är en blandning av faktauppgifter och det de tycker beskriver produkten vilket kanske är mer användbart för en del men inte säger hur det faktiskt är till mig.
Jag har en Aspergerdiagnos vilket jag inte vet hur stor del i saken det är men det är ju så att det finns jättemånga ämnen jag har snöat in mig på och frågor jag har lagt mycket energi på att svara på eller beskriva för andra. Det blir ju så. Jag började med programmering och datorintresse tidigt och har en examen som dataingenjör sedan länge och så. Men jag har ju tagit ett dopp i andra intressepölar också emellanåt. Eftersom jag aldrig har jobbat som programmerare dock så står jag mig ju slätt emot någon som faktiskt har gjort det. Speciellt inom det område de har jobbat med. Men det har ju varit en allsidig grej för mig så jag har väl en ganska bred men ytlig grund/kunskap där. Jag försökte lära mig M68k-Assembler på högstadiet, vi var väl två som gjorde det och någon annan som gjorde något annat vad det nu var men det kan ju tänkas att någon mer också sysslade med sådant som jag inte visste om. Men på en skola med 400 elever gjorde det ju rimligtvis oss till den 1-2% som hade mest intresse så att säga ..
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback